Looking For The Order In Chaos, czyli Szukając porządku w chaosie

afganistan | Blog | bush | bwa | centralna agencja wywiadowcza | cia | guantanamo | irak | looking for the order in chaos | polityka | szukając porządku w chaosie | tomasz bajer | usa | wrocław

Od 18 grudnia w BWA Awangarda można obejrzeć wystawę Tomasza Bajera „Looking For The Order In Chaos”, czyli “Szukając porządku w chaosie”.

Honor
“Honor zobowiązany do obrony wolności” - slogan amerykańskiego nacjonalistycznego mesjonizmu (fot. Tomasso)

Wystawa ukazuje temat współczesnej polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych, czyli militarnego imperializmu, ze szczególnym naciskiem na przedstawienia medialne z takich krajów jak Irak czy Afganistan. Cały teren BWA został w tym celu podzielony na różne strefy, gdzie w poszczególnych pomieszczeniach zostały zaprezentowane różne odcienie militarnej polityki USA.

Już przy samych drzwiach wejściowych wita nas logo Centralnej Agencji Wywiadowczej - CIA. Autor wystawy nie pominął jej roli, która wykorzystując swój PR (public releations) wprowadziła opinię publiczną w „przyzwolenie” na kolejny konflikt zbrojny w interesie elit ekonomicznych oraz politycznych. Mamy, więc mównicę, symbol ukrytej perswazji ekipy Busha oraz mityczny nacjonalizm, amerykańską wyjątkowość wraz z jej uniwersalnie strategicznymi sloganami takimi, jak „wolność”, czy „demokracja”.

guantanamo
Tabliczka na małej celi informująca, gdzie się znajduje oraz jakie wyznacza standardy dla zatrzymanych (fot. Tomasso)

Cela Guantanamo
Cela obozu w Guantanamo (fot. Tomasso)

Strażnik
Strażnik z psem jako symbol władzy nad zatrzymanymi (fot. Tomasso)

W BWA Awangarda widoczna była bardzo mała klatka obozu w Guantanamo (o rozmiarach jeden na jeden), oraz odpowiednie numerycznie oznakowane cele. Ciekawie przedstawiono motyw audio-wizualny strażnika więziennego z psem, który symbolizuje władzę nad podejrzanymi. Pamiętamy krwawe obrazki z brutalną przemocą wobec zatrzymanych, naruszenia praw człowieka, łamania międzynarodowych konwencji oraz zabójstwa (w szczególności w ramach zemsty), które były kwintesencją arogancji „Panów życia i śmierci”. Obraz wraz z dźwiękiem znajdował się za lekko uchylonymi drzwiami, których nie można było w pełni otworzyć. Kolejny symbol, braku reakcji oraz społecznej bezsilności.

kontrola1
Kontrola i posłuszeństwo - dla Naszego bezpieczeństwa narodowego. (fot. Tomasso)

kontrola2
Strażnik “wolności” - tylko czyjej? (fot. Tomasso)

Widoczna także była wszędzie kontrola (bramki wykrywające metal, wieża więzienna, pokój strażnika z monitoringiem), która stwarza jedynie pozory bezpieczeństwa narodowego. Kontrola powiązana z symbolem władzy amerykańskiego korporacjonizmu (dolar) jest zarazem jednym z motywów wojny w Iraku oraz zachowania strategicznej kontroli w tym rejonie.

trumny
Bohaterowie wojny - policzalni i pochowani z honorami, w przeciwieństwie do cywili. (fot. Tomasso)

Symboliczna jest także wymowa trumien (polskiej, amerykańskiej, brytyjskiej) z ciałami żołnierzy, którzy poświęcili swoje życie dla interesów pewnych grup kapitałowych. Obok martwych państwowych zabójców, widoczne jest również ciało osoby cywilnej wraz z arabską tabliczką pamięci. Co chciał osiągnąć autor? Według mnie brutalny, taktyczny kontrast wojny. Giną nie tylko opłacani zabójcy, ale także – i przede wszystkim – niewinni cywile.

cywil
Anonimowa ofiara wojny o “wolność”. (fot. Tomasso)

Przekaz medialny sprzedaje się, ale do pewnego czasu. Dziś możemy zauważyć, że społeczeństwo nie jest zainteresowane migawkami śmierci i chaosu w tym rejonie. Podobnie było z wojną w Czeczenii, czy w niezliczonych konfliktach domowych w krajach afrykańskich. Obraz medialny ma sprzedawać się i szokować do pewnego czasu. Jeśli już nie wzbudza zainteresowania, a wywołuje jedynie podświadome zobojętnienie – przynosi pozytywny politycznie rezultat, niekorzystny dla demokracji.

Tomasz Bajer uwidocznia ponownie przekazy, ale czy są one dla nas dalej czymś więcej, niż pewną migawką z chaosu informacyjnego? Czy dalej potrafią szokować i radykalizować protesty? Znikoma ilość osób odwiedzających wystawę stawia brutalną odpowiedź. I nad tym należałoby się także zastanowić.

Więcej zdjęć z wystawy “Looking For The Order In Chaos”.

Dodaj nową odpowiedź



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.