Edukacja/Prawa dziecka

AlterKino.org: Mały Liam

Świat | Dyskryminacja | Edukacja/Prawa dziecka | Prawa pracownika

Mały Liam - opowieść o brytyjskim zaścianku, ksenofobii, nacjonalizmie i biedzie, pokazując czasy Wielkiego Kryzysu oczami tytułowego siedmiolatka.

Siedmioletni Liam (Anthony Borrows) dorasta w katolickiej dziennicy Liverpoolu. Wraz z siostrą i rodzicami klepie biedę - zwłaszcza, że do Anglii zbliża się Wielki Kryzys, zapoczątkowany feralnym czarnym czwartkiem w USA.

Kiedy zamknięta zostaje stocznia, w której pracuje ojciec dzieci (Ian Hart), dla rodziny Liama zaczyna się najgorszy czas. Sfrustrowany ojciec decyduje się przystąpić do faszystowskiej bojówki, która za wszelkie nieszczęścia Anglików obwinia tanich robotników z Irlandii i żydowskich przedsiębiorców.

http://www.alterkino.org

Niemcy: Coraz większej ilości dzieci grozi ubóstwo

Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Ubóstwo

Według opublikowanych przez niemiecki UNICEF i minister ds. Rodziny Ursuli von der Leyen raportów dzieci w Niemczech są bardziej zagrożone ubóstwem niż dorośli.

Co szóste dziecko u naszych zachodnich sąsiadów (17%) jest zagrożone ubóstwem., minister uważa, że najlepszym sposobem na walkę z biedą jest zapewnienie pracy rodzicom.

Raport UNICEF-u mówi, że 35-40% dzieci wychowywanych przez tylko jednego z rodziców żyje we względnej biedzie i doświadcza jej przez sporą część dzieciństwa.

Pogłębia się również przepaść między dziećmi żyjącymi w biedzie i cieszącymi się dobrobytem.

Edukacja, wychowanie, anarchizm

Edukacja/Prawa dziecka | Publicystyka

Edukacja należy do podstawowych pojęć pedagogicznych. Celem edukacji jest zmienianie, rozwijanie zdolności życiowych człowieka, stosowanie do ideałów i celów społecznych. Aby w maksymalnym stopniu stał się świadomym i twórczym członkiem wspólnoty społecznej, oraz by stał się zdolny do aktywnej samorealizacji, niepowtarzalnej i twórczej tożsamości.

Amerykanie więznią dzieci

Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Militaryzm

W amerykańskich więzieniach w Iraku przetrzymywane są dzieci nawet przez rok bez procesu.

Human Rights Watch uważa, że obecnie 513 dzieci siedzi w aresztach. Od 2003 roku przewinęło się ok. 2500 nieletnich, niektórzy mieli po 10 lat. Domagają się możliwości odwiedzin przez rodziny, sprawiedliwego procesu, opieki adwokata.

Nauczyciele: Ma być strajk, a nie udawanie

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka | Prawa pracownika | Protesty

Matury poprzekładane, dyrektorzy proszą rodziców o zatrzymanie młodszych uczniów w domu. Tak szkoły szykują się na strajk nauczycieli we wtorek.

Na drzwiach SP nr 26 w Krakowie od kilku dni wisi ogłoszenie: "Szkoła strajkuje 27 maja". Za strajkiem opowiedzieli się wszyscy nauczyciele. Jedynym, który tego dnia będzie mógł zająć się ponad czterystoma uczniami, jest dyrektor Tadeusz Malicki. Rozdał rodzicom apel, żeby nie przysyłali dzieci. Wzór można ściągnąć ze strony internetowej Związku Nauczycielstwa Polskiego, większość szkół z niego korzysta.

Szczecin: Urzędnicy i radni olewają pomaganie dzieciom

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka | Tacy są politycy | Ubóstwo

Szczecińscy radni nie zatwierdzili funduszu "kapslowego", który to przeznaczony jest na przeciwdziałanie chorobom alkoholowym i pomoc uzależnionym. Również dzieciom z tych rodzin. Towarzystowo Przyjaciół Dzieci co roku wysyłało dzieci z trudnych środowisk na kolonie. Zajmowano się młodymi ludźmi ze Skolwina i Stołczyna.

Raport "Save The children"

Świat | Edukacja/Prawa dziecka

Opublikowano raport z którego wynika, że każdego roku 10 milionów dzieci poniżej 5 roku życia umiera na uleczalne choroby jak zapalenie płuc czy biegunka.

Szczepionka przeciwko zapaleniu płuc kosztuje 30 centów, a biegunkę można wyleczyć roztworem soli, cukru i potasu.

Czy matura ma sens?

Edukacja/Prawa dziecka | Publicystyka

Zakwitły kasztany, a w szkołach średnich rozdano arkusze maturalne. Na pierwszy ogień poszedł język polski. Dwa poziomy, na podstawowym „Lalka” Prusa lub "Oda do młodości" Mickiewicza a na rozszerzonym tekst Miłosza i opowiadanie Mrożka pt. "Lolo". Dziś wszystko, po zeszłorocznym szaleństwie związanym ze zmianami, mogło by się wydawać "ok" - ale czy tak naprawdę jest?

Opole: Po studiach ciężko znaleźć prace

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka | Gospodarka | Prawa pracownika

Takim odkrywczym artykułem raczy nas Nowa Trybuna Opolska podając przykład studentów biologii.
O tym, jak trudno znaleźć pracę w zawodzie, przekonali się absolwenci biologii UO, którzy prace magisterskie obronili w zeszłym roku. Z 34 osób, które obroniły pracę magisterską w zeszłym roku, tylko kilka pracuje w branży. Przy czym to dość luźna kategoria.

Francja: protesty uczniów przeciwko zwolnieniom nauczycieli

Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Protesty

We wtorek w Paryżu uczniowie liceów starli się z policją. Miało to miejsce podczas demonstracji uczniów sprzeciwiających się cięciom etatów nauczycieli, w której uczestniczyło około 20 tysięcy osób. Choć większość demonstrantów była spokojna, policja zaatakowała i użyła gazu łzawiącego. Wiele osób zostało aresztowanych.

Rząd Nicolasa Sarkozy'ego zamierza zlikwidować w przyszłym roku ponad 11 tys. miejsc pracy dla nauczycieli w ramach ogólnego programu cięć socjalnych, w wyniku którego ma stracić pracę około 35 tys. pracowników sektora budżetowego. Według uczniów, konsekwencją ograniczenia liczby nauczycieli będą przepełnione klasy i ograniczenie liczy przedmiotów nauczanych w szkołach.

Teachers' strike on 27th May

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka | English | Prawa pracownika

Headquaters of Polish Teachers' Union ( ZNP ) decided that 27th of May there will be warn teachers's strike. ZNP is now in the collective disputation with government.

In ZNP's opinion, this year rises for teachers ( increase of salaries from 185 to200 PLN ) are too small. Union depend increase of teachers' salaries and workors of edutacion in 50 % to 2010. ZNP wants also possibility to retire on previous rules.

Decision of ZNP's headquaters don't force teachers's to strike however.It will be there where majority of teachers gathering will want this form of protest.

Nowy pomysł Sowińskiej

Kraj | Dyskryminacja | Edukacja/Prawa dziecka

Jak podaje"Dziennik" Ewa Sowińska wstąpiła na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i proponowała wprowadzenie zakazu kontaktów seksualnych osobom poniżej 18. roku życia.Jedyny efekt będzie taki, że zwiększy się liczba przestępców" - komentują eksperci i politycy.

Wegetarianizm

Edukacja/Prawa dziecka | Publicystyka

Żyj i pozwól żyć innym

Na pytanie "Co to jest wegetarianizm?" większość ludzi odpowiada, że jest to bezmięsny sposób odżywiania się pokarmami roślinnymi i nabiałowymi. Źródłosłów tej nazwy jest jednak bogatszy. Samo słowo wegetarianizm zostało utworzone w 1842 roku przez założycieli Brytyjskiego Towarzystwa Wegetariańskiego. Termin wegetarianizm składa się z łacińskich słów "vegetabilis" , które znaczy roślinny i "vegetare" - rosnąć, kwitnąć, rozwijać się. Po łacinie "vegetus" znaczy tyle co zdrowy, krzepki, pełen życia, silny, ochoczy, natomiast wyrażenie "homo vegetus" oznacza osobę pełną wigoru, zarówno fizycznie jak i umysłowo.
Ogół ludzi sądzi, że wegetarianizm polega tylko na niejadaniu mięsa. Tak naprawdę zaprzestanie jadania mięsa to pierwszy krok wprowadzający nas w krąg nowych spraw i problemów zdrowotnych, moralnych, ekonomicznych, filozoficznych i wielu innych. Wegetarianizm to zmiana stylu życia, rozchwianie wielu stereotypów obyczajowych hamujących rozwój i postęp ludzkiego społeczeństwa. Większość wegetarian to ludzie, którzy zrozumieli, że główną przyczyną wojen, konfliktów lokalnych i międzynarodowych jest przemoc, która jest głęboko zakorzeniona w sercach. Wegetarianizm jest ogromnym krokiem w celu stworzenia lepszego społeczeństwa.
Początek dziejów wegetarianizmu jest równie nieuchwytny jak początek dziejów ludzkości. W VI w. p.n.e. w Grecji powstał nowy kierunek filozoficzny, którego twórcą był Pitagoras i który tak jak prorocy Starego Testamentu (Jeremiasz, Izajasz, Ozeasz) i mędrcy wedyjscy protestował przeciwko składaniu ofiar ze zwierząt oraz przeciwko jadaniu mięsa.
Chociaż wegetarianizm znany jest od tysięcy lat, dotychczas traktowany byl jako ciekawostka i realizowany był przez nielicznych, mimo iż w przeszłości wegetarianami było wielu myślicieli, filozofów i pisarzy takich jak: Pitagoras, Sokrates, Platon, Hipokrates, Klemens z Aleksandrii, Owidiusz, Plutarch, Seneka, Wergiliusz, król Asoka, Leonardo da Vinci, Michał Montaigne, Akbar, John Milton, Isaac Newton, Wolter, Goethe, Szekspir, Emmanuel Swedenbourg, Beniamin Franklin, Jean Jacques Rousseau, Lamartine, Percy Bysshe Shelly i Mary Shelly, Ralph Waldo Emersom, Henry David Thoreau, Lew Tołstoj, Maksym Gorki, George Bernard Shaw, Rabindranath Tagore, Mahatma Gandhi, Albert Schweitzer, Albert Einstein i wielu innych.
Pierwotnie wegetarianizm wyrósł z głębokiego poczucia konieczności ulżenia doli wszystkich żywych istot zdominowanych przez człowieka. Konsekwencje tej dominacji stają się niebezpieczna dla obu stron. Brak szacunku dla życia i bezmyślne sprawianie cierpienia stało się dla cywilizacji ludzkiej przyczyną nowych, nieznanych dotąd zagrożeń zdrowotnych, ekologicznych i ekonomicznych.
Przedstawimy teraz niektóre z korzystnych stron wegetarianizmu
Czy dieta wegetariańska może poprawić lub przywrócić zdrowie?
Wielu ludzi staje się wegetarianami ze względów etycznych. Dzieje się to wtedy, gdy uświadamiamy sobie, że inne istoty mają uczucia podobne do nas. Wiedza ta pozwala człowiekowi poszerzyć własną świadomość i zwrócić uwagę na cierpienia innych.
Stefan Sencerz ("Ofiary Nauki"; Etyka 18/1980) pisze: "W ostatnich latach następował stały wzrost użycia w eksperymentach żywych zwierząt i liczba ginących w laboratoriach całego świata wynosi nie mniej niż 200 milionów rocznie. Co najwyżej jedną trzecią część dałoby się uzasadnić względami medycznymi, spośród nich tylko niewiele dąży do takich pierwszorzędnych dla ludzkości celów, jak zlikwidowanie raka czy innych groźnych chorób. Nawiasem mówiąc, wiele badań usiłuje się podciągnąć pod program leczenia raka, bowiem wiąże się to z dużymi dotacjami finansowymi, a często nie mają one z rakiem nic wspólnego. Większość badań to testy dodatków do żywności, kosmetyków i środków toaletowych, pestycydów, detergentów, środków do czyszczenia naczyń i piekarników, a także broni, narkotyków itp".
Obraz rzeźni jest niczym wizja piekła. Zwierzęta unosi się za tylne nogi i transportuje przez fabrykę śmierci, podżyna się im gardła, obdziera ze skóry i kroi, gdy jescze żyją. Zabijane są wstrząsem elektrycznym lub specjalnymi pistoletami. Towarzyszą temu przeraźliwe ryki tysięcy niewinnych, bezbronnych zwierząt. Podobnie giną kurczaki, zawieszone rzędem za nogi na przesuwającej się, ruchomej taśmie, z podciętą żyłą szyjną umierają zadławione własną krwią wypływającą z dzioba.
Ilu z nas spożywałoby mięso, gdyby ich obowiązkiem było uczestniczenie w mordowaniu tych bezbronnych istot? Jesteśmy przyczyną okrutnej śmierci ponad 24 miliardów corocznie zarzynanych zwierząt.
Rzymski historyk Plutarch w swoim eseju "o jedzeniu mięsa" pisze: "Jak w ogóle możesz pytać dlaczego Pitagoras odżegnywał się od jedzenia mięsa? Co do mnie, to jestem ciekaw, w jakich okolicznościach i w jakim stanie umysłu pierwszy człowiek dotknął swymi ustami posoki i zaczął jeść mięso martwego stworzenia. Jak to się stało, że położył na stole martwe, stęchłe ciała, które jeszcze przed chwilą żyły, poruszały się, ryczały i krzyczały, i ośmielił się je nazywać pokarmem... Nie zabijamy bynajmniej i nie spożywamy lwów ani wilków, mając na względzie własne bezpieczeństwo; wprost przeciwnie ignorujemy te zwierzęta, a zarzynamy niewinne, nieszkodliwe, łagodne stworzenia bez żądeł i kłów, którymi mogłyby wyrządzić nam krzywdę. Aby zdobyć trochę mięsa, pozbawiamy je słońca, światła i długości życia, do których mają prawo, gdy przychodzą na ten swiat".
Angielski poeta, zagorzały wegetarianin Shelley napisał w "Vindication of Natural Diet": "Niechaj orędownik pokarmu zwierzęcego zmusi się do przeprowadzenia rozstrzygającego eksperymentu co do wlasnej natury i - jak doradzał Plutarch - niech rozszarpie żyjące jagnie zębami, a potem, zanurzywszy głowę w jego wnętrzościach, ugasi pragnienie dymiącą krwią... wtedy i tylko wtedy będzie konsekwentny".
Leonardo da Vinci pisał: "Zaprawdę, człowiek jest krolem dzikich bestii, gdyż przewyższa je w okrucieństwie. Żyjemy kosztem śmierci innych. Jesteśmy cmentarzyskami".
Lew Tołstoj ostrzegał: "Jak możemy oczekiwać idealnych warunków na Ziemi, skoro nasze ciała są żywymi grobami pomordowanych zwierząt?".
Mahatma Gandhi, który uważał, że zasady etyczne bardziej pomagają wytrwać w diecie wegetariańskiej niż zasady zdrowotne, powiedział: "Wielkość narodu i jego postęp moralny można poznać po tym w jaki sposób obchodzi się on ze swymi zwierzętami".
"Nie popadajcie w żarłoczność, która pociąga za sobą rzeź zwierząt" Budda
Wszystkie wielkie pisma religijne zachęcają człowieka do niestosowania przemocy wobec innych żywych istot. Stary Testament (Księga Wyjścia 20,13) poleca "Nie zabijaj". Niestety wielu ludzi interpretuje to przykazanie jakoby dotyczyło wyłącznie zakazu zabijania ludzi, nie zważając na fakt, że pierwotne hebrajskie "lo tirtzach" tłumaczy się wyraźnie jako "nie zabijaj". Natomiast w Księdze Rodzaju (1, 29) Bóg oznajmia: "Oto wam daję wszelką roślinę przynoszącą ziarno po całej ziemi i wszelkie drzewo, którego owoc ma w sobie nasienie: dla was będą one pokarmem".
Głównym argumentem dla wielu chrześcijan przyzwalającym na spożywanie mięsa jest wiara w to, że Chrystus też jadł mięso. Skrupulatne badania nad oryginalnymi rękopisami greckimi dowodzą, że większość słów tłumaczonych jako mięso [problem ten nie występuje w polskim przekładzie Ewangelii], oryginalnie brzmi "trophe", "brome" itp. co znaczy pokarm lub jedzenie. Nigdzie w Nowym Testamencie nie ma najmniejszej wzmianki o tym, że Chrystus jadł mięso. Słowo oznaczające w języku greckim mięso brzmi "kreas" i nigdzie nigdy nie zostało użyte w związku z Chrystusem.
Szczególnie znany z nauk potępiających zabijanie zwierząt jest Budda, który propagował "ahimsę" (niestosowanie przemocy) oraz wegetarianizm jako pierwsze kroki do rozbudzenia swojej świadomości. Znana jest jego maksyma: "Nie zarzynajcie wołów, które orzą pola".
Pisma wedyjskie, które istniały na długo przed pojawieniem się Buddy, dużą wagę przykładały do niestosowania przemocy i do podstaw wegetarianizmu. Starożytny indyjski kodeks prawny, Manu-samhita oznajmia: "Nie można otrzymać mięsa bez wyrządzania krzywdy innym istotom. Dlatego należy unikać jedzenia go... Całkowicie powstrzymuj się od jedzenia mięsa, zważywszy na wstrętny jego początek i okrucieństwo przy krępowaniu i zabijaniu istot wcielonych".
Według Wed wsystkie żywe istoty mają duszę. W Bhagavad-gicie Kryszna opisuje duszę jako źródło świadomości, które przenika całe ciało i ożywia je. Dusze usytuowane w gatunkach niższych od ludzkiego po śmierci automatycznie ewoluują do wyższego gatunku, aż w końcu osiągają ciało ludzkie. W komentarzu do Śrimad-Bhagawatam Śrila Prabhupada mówi: "Krótko mówiąc, zabicie zwierzęcia hamuje jego ewolucję przez gatunki życia i zabójca będzie cierpiał z powodu reakcji za swój grzech". Duchowa doskonałość zaczyna się wtedy, gdy człowiek zrozumie, że wszystkie istoty są sobie równe.
Dla współczesnych ludzi jadanie mięsa jest niekwestionowanym zwyczajem, dla wegetarian błędem żywieniowym i brakiem współczucia, a z punktu widzenia religii jest to wielką winą ludzi w stosunku do świata zwierząt.

Vrindavan Lila devi dasi

Skandal pedofilski w polskim Kościele katolickim

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka

Wielu księży, w tym trzech biskupów ukrywało przez lata pedofilię - ujawniła dziś Gazeta Wyborcza. Chodzi o księdza Andrzeja, dyrektora Ogniska św. Brata Alberta dla trudnej młodzieży w Szczecinie.

Wychowankowie ogniska zwierzyli się wychowawcom, a ci już w 1995 r. poinformowali bp. Stanisława Stefanka, któremu podlegała oświata w archidiecezji. Nie uznał jednak chłopców za "wiarygodnych". Także abp Marian Przykucki, mimo że obiecał zbadać sprawę, nic nie zrobił, a nawet awansował i wiosną 1996 r. powierzył mu nadzór nad szkołami katolickimi w Szczecinie. Następnie ks. Andrzej kierował Liceum Katolickim w Szczecinie oraz przewodniczył Stowarzyszeniu Szkół Katolickich.

Płać podwójnie - w imię sprawiedliwości?

Edukacja/Prawa dziecka | Publicystyka

Bezpłatne studia, choć gwarantowane konstytucyjnie, są w Polsce fikcją - słyszy się o tym coraz częściej i co ciekawe, z ust zwolenników wprowadzenia płatnych studiów dziennych. To prawda, już obecnie koszty studiowania w trybie dziennym są znaczne (książki, pomoce naukowe, utrzymanie - najczęściej poza rodzinną miejscowością = droższe). Ponoszą je zwykle rodzice studenta/ki, ponieważ tryb dzienny nie jest do pogodzenia z żadną stałą pracą a dorywcze zajęcia, jakich bardzo często studenci/tki się podejmują nie gwarantują im niezależności ekonomicznej. Ci sami rodzice płacą podatki, z których część jest przeznaczana właśnie na wyższą edukację w tym państwie. W łącznej kwocie, jaką w ciągu swojego życia przeznaczyli na podatki, zawiera się kilkukrotny koszt studiów - ich własny oraz ich dziecka. Mamy więc płacić podwójnie?

Kanał XML