Edukacja/Prawa dziecka
Apel o zaostrzenie protestu studentów
Yak, Czw, 2007-11-22 17:51 Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Protesty | PublicystykaApel został opublikowany dziś anonimowo na paryskich Indymediach: http://paris.indymedia.org
Po 15 dniach protestów na wydziałach i na ulicach, walka nabiera rozmachu, ale jednocześnie się wyczerpuje. Brakuje nam iskry typowej dla skutecznych ruchów protestu (z lat 2006, 1995, 1986, 1969). Musimy ją wykrzesać!
Dość blokad dla samych blokad! Owszem, blokady wydziałów są konieczne, ale przebywanie w zamknięciu nigdy nie jest dobre. Zmęczenie szybko spowoduje pojawienie się walk wewnętrznych. Tym bardziej, że za bardzo przejmujemy się naszym wizerunkiem, naszymi publicznymi wystąpieniami, a nie dość samą skutecznością walki. Nigdy nikt nas nie uzna za uczciwych obywateli. Żaden ruch protestu nigdy nie mógł na to liczyć. Ale nie po to krytykujemy społeczeństwo spektaklu, żeby się tym przejmować.
Reklama naszego ruchu szkodzi radykalizmowi walki, który jest konieczny, by utworzyć właściwy stosunek sił. Pozostawmy usprawiedliwianie ruchu oficjalnym działaczom na ich cotygodniowych demonstracjach. Zrozumienie zyskamy dzięki działaniom w terenie: rozdawaniu ulotek, plakatowanie, spotkaniach dyskusyjnych, solidarnej walce na poziomie lokalnym, itp.
Mamy dość akcji czysto symbolicznych! Znamy sposoby walki, które zmuszają rząd do ugięcia się przed żądaniami protestujących. Zdobyliśmy doświadczenie w wykorzystywaniu takich metod walki całkiem niedawno. W walce społecznej, liczy się determinacja i uciążliwość. Symbolika, zwłaszcza pacyfistyczna, powinna wiązać się z akcją bezpośrednią. Nie dajmy się wmanewrować w pułapki podziału protest symboliczny/akcja bezpośrednia: obie te strategie łączą się ze sobą i powinny być stosowane razem. Liczy się mobilność, spontaniczność i działanie przez zaskoczenie!
Powinniśmy się zorganizować i szkolić w małych grupach (tzw. „affinity groups”). Reakcja na działania policji powinna być przygotowana zawczasu. Zachowując spontaniczność i pozostawiając każdemu ocenę sytuacji powinniśmy umieć szybko uciekać, ale też nie pozostawiać nikogo w tyle. Robić łańcuch i powoli się wycofywać. Atakować policję, gdy kolega jest aresztowany. Nie okazujmy strachu — takiej postawy właśnie się boi policja!
Każda demonstracja powinna zakłócać porządek publiczny. Powinna zaskakiwać gliniarzy swoją chaotyczną trasą, stawianiem niespodziewanych barier ze śmietników, barierek, itp. Można z łatwością wykorzystać te elementy, by zablokować ulice.
Nie chodzi o zabawę. Ośmielić się walczyć, to ośmielić się zwyciężyć! Na pewno będą osoby ranne i aresztowane. Czy jesteśmy na to gotowi? Czy jesteśmy gotowi aby wyszarpać naszą wolność?
Nasz ruch jest w tej chwili niewystarczający, by odrzucono prawo Pecresse [o autonomii uniwersytetów. - Przyp. tłum.]. Co z pozostałymi żądaniami ? Czy przegłosowaliśmy je tylko po to, by zachować czyste sumienie? Jeśli tak, były bezużyteczne.
Ale możemy zwyciężyć! Mam na myśli masowe blokady, okupacje i działania zmierzające do strajku generalnego. Wiele rządów już się ugięło pod takim naciskiem. Stanie się tak znów, jeśli będziemy bardziej zdeterminowani niż oni.
Nie jesteśmy sami: na przeciw silnej organizacji rządu stoją tysiące zdeterminowanych ludzi. Zradykalizuj się, a zwyciężymy!
Na czym polega reforma szkolnictwa wyższego we Francji
Yak, Wto, 2007-11-20 23:58 Edukacja/Prawa dziecka | PublicystykaPrawo dotyczące praw i obowiązków instytucji akademickich (tzw. „Prawo Pecresse” – nazwane tak od nazwiska deputowanej, która sformułowała propozycję ustawy) została przegłosowana przez parlament w sierpniu tego roku. Ustawa dąży do swoiście rozumianej „autonomii” politycznej i finansowej uczelni, która ma na celu „dostosowanie szkolnictwa wyższego do warunków na rynku pracy”. Ustawa przewiduje szereg zmian organizacyjnych, m.in.:
Dzieci-pracownicy Coca-Coli
Akai47, Wto, 2007-11-20 23:35 Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Prawa pracownika | ProtestyBrytyjski kanał Channel 4 zrealizował nowy film dokumentalny o Coca-Coli. W filmie pokazano m.in. jak dzieci pracują na plantacjach cukrowych w Salwadorze dla tego koncernu.
Informacje o dzieciach-pracownikach w Salwadorze najpierw zostały opublikowane w 2004 r. w raporcie organizacji Human Rights Watch. W raporcie napisano, że ok. 30 tys. dzieci pracuje na plantacjach, od których Coca-Cola skupuje cukier bezpośrednio, lub przez firmę Izalco. W ten sposób, Coca Cola może twierdzić, że nie kupuje od firm, które korzystają z pracy dzieci-pracowników. W zamian za to Coca-Cola kupuje produkty od firm, kupujących je zaś od firm wykorzystujących pracę dzieci. Coca-Cola doskonale wie o tym, ponieważ Human Rights Watch udowodniło to kilka lat temu i koresponduje z firmą w tej sprawie - niestety bez skutku.
Coca-Cola nie jest dopuszczana na ponad 40 uniwersytetach w Stanach Zjednoczonych. Bojkot firmy cały czas się rozszerza.
Autonomia! Tekst ulotki rozprowadzanej na wydziale uczelni w Clingancourt w Paryżu
Yak, Pon, 2007-11-19 21:08 Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Protesty | Publicystyka | Ruch anarchistycznyNa początku roku akademickiego, debata dotycząca nowej « ustawy o autonomii uniwersytetów » nabrała wigoru na wielu uczelniach. Znów zarysowała się możliwość stworzenia ruchu społecznego. Ważne jest jednak to, byśmy postarali się nie popełniać tych samych błędów, które zostały popełnione podczas ostatnich protestów na szeroką skalę (czyli podczas protestów przeciwko CPE – kontraktów pierwszej pracy). Ten ruch ograniczył się do żądań natychmiastowych i krótkowzrocznych, które były ograniczone do jednej grupy ludzi. Nie doszło do rozszerzenia walki na bardziej globalne kwestie. Uczestnicy tego ruchu mogli odnieść wrażenie, że udało im się zwyciężyć, choć system wyzysku i alienacji nie został w najmniejszym stopniu naruszony.
Na czym polega nowa ustawa?
Ustawa służy przede wszystkim przeniesieniu prawa do zarządzania uniwersytetem z państwa na przedsiębiorstwa. Skład rady administracyjnej ulegnie zmianie. W jej skład wejdą prywatni inwestorzy, którzy będą mogli decydować o kierunkach wewnętrznego rozwoju uczelni. Nas jednak interesują sprawy o zasięgu globalnym.
Uniwersytet i tak jest już miejscem, gdzie panuje elitaryzm i selekcja. Nowa ustawa jedynie wzmocni ten stan rzeczy. Na czym więc naprawdę polega problem?
Ani państwa, ani kapitału !
Różne partie lewicowe wyrażają zaniepokojenie coraz większym udziałem przedsiębiorstw w życiu uczelni. Prawica przejmuje się zbyt wielkim udziałem państwa w gospodarce. Lewica chce użyć państwa do kontroli kapitału, a prawica chce „wyzwolić” kapitał od interwencjonizmu państwa. To jednak wszystko ułuda ponieważ autonomia może w pełni zaistnieć tylko poza kontrolą państwa i kapitału. Tak w jednym jak i w drugim przypadku, uczelnie są pod kontrolą jednej z tych dwóch władz, z których każda jest naszym śmiertelnym wrogiem.
Czym jest autonomia według nas
Autonomia jest możliwością swobodnej organizacji i działania, bez interwencji jakiejkolwiek władzy zwierzchniej, państwa, szefów, partii politycznych, związków zawodowych, czy religijnych. Prawdziwa autonomia uniwersytetów polega na niezależności wobec państwa i przedsiębiorstw i na ponownym przejęciu uczelni przez wszystkich tych, którzy chcą przekazywać i nabywać wiedzę bez udziału pośredników, ani przedstawicieli władz. Jednak uniwersytety nie są pępkiem świata i walka o autonomię powinna rozszerzyć się na wszelkie dziedziny życia społecznego.
Usuńmy władzę z naszego życia!
Grupa anarchistyczna „Non Fides”
Okupacja na uniwersytecie Sao Paulo przeciwko komercjalizacji uczelni
Yak, Pon, 2007-11-19 07:00 Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Protesty10 listopada o 2 :30 nad ranem brygada antyterrorystyczna wtargnęła na teren Uniwersytetu Katolickiego w Sao Paulo (PUC-SP), aby usunąć protestujących tam studentów. Rektorat PUC był okupowany przez 4 dni w proteście przeciwko przekształceniu instytucji samorządu uczelnianego. Od początku studenci byli nastawieni na dialog z rektoratem w celu kontynuowania demokratycznej tradycji 61-letniej instytucji. Jednak rektorat konsekwentnie był przeciwny jakiemukolwiek dialogowi i podążał ścieżką zwolnień personelu, lansowaniem kierunków przynoszących największy zysk i ograniczaniem stypendiów. W ciągu ostatniego roku, studenci, profesorowie i pracownicy uniwersytetu stracili możliwość wglądu w decyzje rektoratu PUC-SP.
Protesty studentów także w Montrealu
Yak, Nie, 2007-11-18 20:30 Świat | Edukacja/Prawa dziecka | ProtestyW piątek w Montrealu 150 studentów i ich zwolenników wdarło się do Giełdy Papierów Wartościowych i okupowało budynek przez około godzinę. Około 60 tys. studentów z różnych uniwersytetów strajkowało w ciągu ostatniego tygodnia przeciwko odmrożeniu czesnego w prowincji Quebec. Przez ostatnich 13 lat wysokość czesnego nie ulegała zmianie.
Kanada: Protesty przeciwko podwyżkom czesnego
XaViER, Pią, 2007-11-16 09:20 Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Gospodarka | ProtestyStudenci Quebecu po wielu dniach strajków i blokad uniwersytetów, za przeprowadzeniem których głosowało 60.000 osób, zorganizowali masową demonstrację w Montrealu protestując przeciwko uwolnieniu i wzrostowi zamrożonych dotąd opłat za studia.
Studenci domagali się także zwiększenia przez tę prowincję nakładów na edukację wyższą i pomaturalną oraz uczynienia uniwersytetów wolnymi. Na początku tygodnia policja przeprowadziła brutalną pacyfikację strajku na Koledżu Vieux-Montréal, gdzie zostało zatrzymanych ok. 100 osób, które zabarykadowały się w jego wnętrzu.
AlterKino.org: Walka Palestyny o niepodległość & Militarna hegemonia USA
Tomasso, Pią, 2007-11-09 13:49 Edukacja/Prawa dziecka | Wideo1. Palestyna – gorący temat - Walka o przetrwanie - Znany dziennikarz i filmowiec, John Pilger, powraca na Zachodni Brzeg Jordanu, do Strefy Gazy i do Izraela, w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, dlaczego Palestyńczycy, których prawo powrotu do ojczyzny zostało potwierdzone przez ONZ ponad pół wieku temu, nadal tkwią w straszliwym stanie zawieszenia. Film opowiada o narodzie, który przez lata poniżany zachował godność i zademonstrował niewiarygodną siłę przetrwania.
2. Why We Fight - Twórca filmu przygląda się powodom, dla których Ameryka wyruszała na wojnę przez ostatnie pół wieku. Autor analizuje mechanizmy przemysłu militarnego i tego, jaki wpływ na wybór władz może mieć wojsko. Swoje rozważania rozpoczyna od pożegnalnego przemówienia prezydenta Eisenhowera.
*** Film Earthlings (Ziemianie) udostępniliśmy dla Was w lepszej jakości - Divx.
Edukacja zróżnicowana
Akai47, Śro, 2007-11-07 07:13 Kraj | Edukacja/Prawa dziecka1 grudnia planowana jest w Warszawie konferencja naukowa o tzw. edukacji zróżnicowanej - czyli o segregacji płciowej uczniów. MEN uruchamia stronę internetową o zaletach osobnych klas dla chłopców i dziewczynek.
- Promowanie jednopłciowych szkół zaprzecza trendom w światowej pedagogice: równości płci, odchodzeniu od stereotypów, krytykuje Irena Dzierzgowska. - W rodzinach, w społeczeństwie nie izolujemy chłopców i dziewczyn. A szkoła nie może być sztucznym tworem - mówi.
Uczniowie uciekają z lekcji religii
Czytelnik CIA, Sob, 2007-11-03 09:18 Kraj | Edukacja/Prawa dziecka"Dziennik Polski": Uczniowie coraz częściej rezygnują z lekcji religii. Są też tacy, którzy na katechezę chodzą wyłącznie z musu. A wszystko przez obowiązujące od tego roku szkolnego rozporządzenie w sprawie wliczania oceny z religii do średniej.
- Wśród moich kolegów zapanowała niechęć do religii. Większość z nich wyraża się negatywnie o wliczaniu tej oceny do średniej. Ja również jestem przeciwnikiem tego rozporządzenia - przyznaje otwarcie Wojtek Guratowski, maturzysta z II LO w Krakowie. - W tym roku już sześciu moich znajomych zrezygnowało z religii. Inni chodzą, bo nie chcą mieć luki na świadectwie. Wielu obawia się, że ocena z religii może popsuć im średnią.
Gap wykorzystuje dzieci!
Czytelnik CIA, Nie, 2007-10-28 18:20 Świat | Edukacja/Prawa dziecka | UbóstwoDzieci w wieku od 10 do 13 lat pracują za darmo po 16 godzin dziennie nad zimową kolekcją odzieżowej firmy Gap - informuje brytyjski "The Observer". Dziesięcioletni chłopiec pracował w obskurnej fabryce, w której produkowano ubrania dla sklepów sieci Gap w Europie i Stanach Zjednoczonych. Inny chłopiec, dwunastolatek, powiedział dziennikarzom, że, by zmusić ich do wyższej wydajności, szefowie stosowali wobec nich przemoc.
Właściciel fabryki kupił dzieci od ich rodziców. Wytłumaczył, że muszą ciężko pracować, żeby spłacić pieniądze, za które je kupiono. Jednak kilkoro dzieci za cztery miesiące pracy nie dostało ani rupii. Szefowie powiedzieli im, że dopiero się uczą.
Za montowanie mikrofonów grozi więzienie
Akai47, Czw, 2007-10-25 05:59 Kraj | Edukacja/Prawa dzieckaRzecznik praw obywatelskich ostrzega, że za montowanie mikrofonów w szkołach grozi nawet kara pozbawienia wolności. Janusz Kochanowski podkreśla, że dopuszczenie przez rząd instalowania kamer z czułymi mikrofonami jest niezgodne z obowiązującymi przepisami. Rozporządzenie Rady Ministrów z 6 września 2007 r. upoważnia organy prowadzące w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki w szkołach do instalowania czułych mikrofonów, które mogą służyć do rejestracji prywatnych rozmów uczniów i nauczycieli. Tymczasem konstytucja wyraźnie ogranicza prawo organów państwowych do ingerowania w prywatne rozmowy obywateli.
Floryda: Protest 700 osób ws. zabójstwa nastolatka
Vino, Śro, 2007-10-24 10:28 Świat | Dyskryminacja | Edukacja/Prawa dzieckaOk. 700 demonstrantów przemaszerowało we wtorek w Tallahassee w proteście przeciw uniewinnieniu przez władze Florydy osób odpowiedzialnych za śmierć czarnego nastolatka na stanowym obozie karnym. Demonstrację zorganizowało NAACP - National Association for the Advancement of Colored People (krajowe stowarzyszenie na rzecz wspierania kolorowych obywateli).
14-letni Martin Lee Anderson zmarł w wyniku pobicia przez strażników na paramilitarnym obozie karnym w Panama city na Florydzie, w styczniu ubiegłego roku. Jego rodzina dysponuje nagraniem, ma którym widać jak strażnicy kopią i bija wątłego nastolatka, a zajściu przygląda się obozowa pielęgniarka. Dzień później chłopak zmarł w szpitalu. Dwa tygodnie temu sąd, w którego składzie znajdowali się sami przysięgli oraz biały sędzia, uniewinnił 7 strażników oraz pielęgniarkę z zarzutu nieumyślnego spowodowania śmierci Andersona.
ZNP: Protest nie jest polityczny
oski, Sob, 2007-10-20 01:20 Kraj | Edukacja/Prawa dziecka | Prawa pracownika | ProtestyZwiązek Nauczycielstwa Polskiego wydał oświadczenie w którym tłumaczy, że obecne protesty w sprawie podwyżek wynagrodzenia nie mają charakteru politycznego. Nie mają one stanowić elementu walki wyborczej, ale wynikają z przyjęcia przez rząd projektu budżetu. Według strategii rządu nie będzie podwyżek dla nauczycieli. Zarzut polityczności protestów organizowanych przez ZNP wystosowała "Solidarność"
ZNP walczy obecnie o 50% podwyżki dla nauczycieli.
Oświadczenie można przeczytać tutaj.
Katechetka z MEN nie lubi Halloween
Akai47, Pon, 2007-10-15 07:21 Kraj | Edukacja/Prawa dzieckaUrzędniczka MEN wstrzymała pozwolenie na podręcznik do angielskiego, bo są w nim lekcje o amerykańskim swięcie Halloween. Wydawnictwo Macmillan w lutym złożyło ostatnią część podręcznika "Bugs" w MEN. Żeby ją sprzedać do szkół, potrzebuje atestu z MEN . MEN podejmuje decyzję po trzech recenzjach specjalistów, których dobiera z własnej listy. "Bugs" dostał trzy oceny pozytywne. Ale atestu nie ma. Odpowiedzialna za dopuszczanie podręczników w MEN Teresa Izworska (katechetka i dzialaczka wrocławskiego Stowarzyszenia Rodzin Katolickich) poleciła wyciąć lekcje o Halloween, bo "nie przystają do naszej tradycji". Wydawca odmówił.
Zdaniem wydawców Izworska cenzuruje podręczniki według własnego światopoglądu. Wstrzymuje książkę Stentora do historii, bo są w niej lekcje o polskim antysemityzmie i zajmowaniu Zaolzia w 1938 r. A popularnego "To lubię" do polskiego w zaktualizowanej wersji nie dopuściła do szkół, bo jeden z recenzentów MEN (prof. Krystyna Waszak z UW) zarzucił książce brak patriotyzmu i "propagandę ekologiczną".