Kultura

Lublin: TekturaFest vol.3 dni kontrkultury (22-25.10.2009)

Kultura
2009-10-22 16:00
2009-10-25 23:00

tekturaFest III-pro.doc www.tektura.wordpress.com

TekturaFest vol.3 dni kontrkultury (22-25.10.2009)

TekturaFest III (22-25.10.2009; czwartek-niedziela)

* wystawy, slam poetycki, TrashTheater, Alterkino, koncerty

* warsztaty: szablonu, streetartu, Samby, muzyczne, praw człowieka

* art spoty, akcja bilbord, Vege Uczty, strefa wolnego handlu, stoisko FairTrade

TEKTURA zaprasza na kolejną odsłonę swojego festiwalu. Chcemy Was skonfrontować z interesującymi naszym zdaniem działaniami kontrkulturowymi, w wyjątkowym miejscu: streetart, slam, Alterkino, niezależny teatr, wystawy, strefa wolnego handlu, koncerty. Naszym zadaniem jest włączyć Was, zaangażować w wydarzenia, które oferujemy w czasie festu. Chcemy zacierać subtelną granicę między twórcą, a odbiorcą, uczyć się od siebie nawzajem, głównie poprzez warsztaty: soundsystemowe, Samby, prawa człowieka, streetartowe, szablonu, malarskie, muzyczne, organizacyjne.

Gwarantujemy zmiany w repertuarze, a także dodatkowe wydarzenia nieujęte w grafiku.

Zobacz szczegółowy rozkład jazdy:

Dzień 1 – czwartek

Dzień 2 – piątek

Dzień 3 – sobota

Dzień 4 – niedziela

TekturaFest DZIEŃ 1 – 22 października 2009 (czwartek)

16.oo – warsztaty soundsystemowe

17.oo – Vege Uczta

18.oo – wystawa płócien Krzysztofa Skaina Maya + poezja: Skain May oraz Piotr Rządkowski

20.oo – Slam poetycki (wstęp 6zł)

23.oo – Koncert: OPEN SOURCE i Anonim (acoustic-rap-jazz)

16.oo – warsztaty soundsystemowe

SoundSystemy powstały na Jamajce w latach 60-tych, obecnie cieszą się dużą popularnością na całym świecie. Ich głównym założeniem jest granie i propagowanie muzyki, lecz na początku pełniły także funkcję informacyjną.

Podczas TekturaFestu wrócimy do korzeni. Pokażemy potrzebny sprzęt, jak technicznie skonstruować soundsystem, czyli dobrze podłączyć kable, przody, mikser itd., jak korzystać z takiego sprzętu, zrobić zamieszanie, na ulicy bądź w klubie. Będzie też o tekstach, o puszczaniu muzyki, o pracy z mikrofonem, informacje ogólne i podstawowe. Nauczymy, jak mówi DEF „co zrobić żeby taki soundsystem uaktywnić i móc wykrzyczeć to, co cię wkurwia”.

17.oo – Vege Uczta

Idea Vege Uczty ma na celu propagowanie weg(etari)ańskiego stylu życia. Jesteśmy przeciwni zabijaniu i cierpieniu niewinnych zwierząt! Chcemy pokazać wszystkim, że można przygotować smaczne i zdrowe posiłki bez mięsa, jaj i nabiału – za to przy różnorodności warzyw, owoców i zbóż.
Benefit przeznaczony będzie na FoodNotBombs – społeczną inicjatywę, która ma na celu rozdawanie darmowych, wegetariańskich, posiłków przede wszystkim ludziom biednym i bezdomnym.

18.oo – wystawa płócien Krzysztofa Skaina Maya + poezja: Skain May oraz Piotr Rządkowski

Bio: Krzysztof debiutuje w 1975 roku wystawą indywidualną w Starej Prochowni. Lata osiemdziesiąte to okres współpracy z zespołami rockowymi. W tak zwanym międzyczasie były różne koncerty i zadymy wypełnione robieniem scenografii, kostiumów, happeningów malowanych, płonących albo dartych. W 1987 debiutuje jako scenograf. Projektuje scenografie telewizyjne. Współpracuje z redakcjami miesięczników: “Mój Świat”, “Non stop”. W ulubionym swoim “międzyczasie” wystawia swoje prace w kraju i za granicą. Współpraca z telewizją brytyjską – to także jeden z ciekawszych epizodów życia malarza, scenografa, poety. Lubi muzykę ska, makrobiotykę i kultury Dalekiego Wschodu. Projektuje okładki płyt i kaset, plakaty, programy teatralne i katalogi … i pisze… i maluje… i koloryzuje.

www.skain.art.pl

20.oo – Slam poetycki (wstęp 6zł)

POETYCKI SLAM

Tyle słów powiedziano o SLAMIE przy pomocy tej samej definicji!!! Czy pytasz się kolegi, który zaprasza cię do kina: co to jest film??? Jeśli naprawdę nie wiesz czym jest SLAM to czas najwyższy abyś się dowiedział*.

Do zgarnięcia: WEJŚCIÓWKI na koncerty w ramach TekturaFestu + WSAD książkowy od Miasta Poezji.

Imprezę poprowadzą w sposób przewidywalny przewidywalnie nieprzewidywalni: Wojciech Dunin-Kozicki i Adam Marczuk.

*Jeśli z racji jesieni wolisz kubek ciepłego mleczka i ciasteczko zostań w domu, na SLAM przychodzisz na własną odpowiedzialność!!!

23.oo – Koncert: OPEN SOURCE i Anonim (acoustic-rap-jazz)

OPEN SOURCE i aNONIM to połączenie duetu gitarowego Open Source z lubelskim raperem aNonimem.

Open Source i aNonim to akustyczno-gitarowe granie pochodzenia od-jazzowego z błyskotliwymi tekstami i luźnym flow rapera aNonima. Miks ten daje nam jako punkt wyjścia gatunek o nazwie acoustic-rap-jazz. Przez muzykę zespołu przeplata się tak jazz, blues, funk, rock i reggae, jak i refleksja, ironia, sarkazm i miłość, tak precyzja dopracowana na próbach, jak i spontaniczność wynikająca ze wspólnych melanży.

www.myspace.com/opensourceguitar

TekturaFest DZIEŃ 2 – 23 października 2009 (piątek)

15.oo – manifa TekturaFestu /Deptak/

16.oo – warsztaty Samby (RoR Warszawa, Samba-Ka, RoR Toruń)

17.oo – Vege Uczta

18.oo – TrashTheater (Magdeburg, Niemcy)

19.oo – Alterkino („Trupa z San Francisco”, „Bitwa o planetę”)

22.oo – After: DJ Ouadah (afro-house/progressive house/tech-house)

15.oo – manifa TekturaFestu /Deptak/

Improwizowany happening-przemarsz pod Ratusz przygotowany za sprawą ekipy Tektury oraz sambowych załogantów z różnych miast Polski.

16.oo – warsztaty Samby (RoR Warszawa, Samba-Ka, RoR Toruń)

Samba to forma protestu sama w sobie. Muzyka jest inną formą przekazu, wykracza ponad język mówiony i nadaje inny kształt wyrażanym poglądom. Wspólne granie jest solidaryzowaniem się z innymi, co daje poczucie jedności i siły. Muzyka ma moc angażowania nie tylko uczestników, ale też przechodniów – staje się obok haseł i transparentów ciekawym łącznikiem ze społeczeństwem.

Grupy samby tworzą międzynarodową sieć zespołów Rhythms of Resistance (RoR). Korzenie sieci sięgają lat siedemdziesiątych, gdy w Salwador da Bahia w Brazylii powstały pierwsze zespoły perkusyjne uczestniczące w protestach czarnej ludności przeciwko ekonomicznemu wykluczeniu. Afro Bloc stał w centrum akcji i marszów najbiedniejszej miejskiej społeczności Brazylii.

W Polsce zespoły perkusyjne Samba RoR, grające afro-brazylijskie rytmy, działają od kilku lat ,wspierając swoją muzyką demonstracje, happeningi, akcje uliczne oraz wszelkiego rodzaju twórcze przedsięwzięcia przeciwko wszelkim systemom dominacji, niezależnie od tego, czy opierają się na aparacie represji państwa, pieniądzach, czy na ideologiach i doktrynach głoszących wyższość jednych ludzi nad innymi. Wspierają działania proekologiczne i wolnościowe. W Tekturze pojawią się i poprowadzą warsztaty przedstawiciele kilku polskich grup należących do międzynarodowej sieci zespołów Rhythms of Resistance.

Zademonstrują, jak poprzez muzykę zachęcić i dodać odwagi do odzyskiwania wraz z nimi przestrzeni miasta, w której nasz głos stanie się w końcu słyszalny.

17.oo – Vege Uczta

Idea Vege Uczty ma na celu propagowanie weg(etari)ańskiego stylu życia. Jesteśmy przeciwni zabijaniu i cierpieniu niewinnych zwierząt! Chcemy pokazać wszystkim, że można przygotować smaczne i zdrowe posiłki bez mięsa, jaj i nabiału – za to przy różnorodności warzyw, owoców i zbóż.
Benefit przeznaczony będzie na FoodNotBombs – społeczną inicjatywę, która ma na celu rozdawanie darmowych, wegetariańskich, posiłków przede wszystkim ludziom biednym i bezdomnym.

18.oo – TrashTheater (Magdeburg, Niemcy)

Van Goo’s Traschtheater istnieje od ponad 4 lat. Jego początkiem była tablica ustawiona na sztalugach oraz krótkie komiksowe historyjki, które błyskawicznie rysowane były na tablicy. W trakcie rysowania historyjki komentowano, tło muzyczne tworzył zespół E-Egal lub artysta solowy Plautzenotto. Z biegiem czasu przez projekt przewinęło się trochę artystów, ale zawsze obecny był Taschfactor i pan Paweł.W chwili obecnej Van Goos Trashtheater składa się z pięciu stałych członków, działających w małej alternatywnej scenie Magdeburga. Przyszłość projektu jest otwarta.

Trash oznacza dla projektu brak zasad, wymiotowanie uczuciami i “sranie”, czasami dosłownie na siebie nawzajem, publiczność oraz kanony sztuki. Program grupy porównać można do happeningów zahaczając o improwizacje teatralną. Tematycznie zajmują się krytyką społeczną, zanieczyszczeniem środowiska i generalnie debilizmem dnia codziennego.

Grupa składa się z aktywnych antyfaszystowskich działaczy, co w Magdeburgu oznacza podbite oczy i wybite zęby.

19.oo – Alterkino („Trupa z San Francisco”, „Bitwa o planetę”)

„Trupa z San Francisco”
Francja, 1999, 55 min, polski lektor
reż. J.P. Ziren, Celine Deransart

Aktorzy z grupy pantomimicznej R.G. Davisa decydują, że ich sztuka powinna być bardziej rewolucyjna. Zakładają “The Diggers”, anarchistyczną grupę walczącą z tradycyjnym, politycznym dyskursem i wykorzystującą środki teatru guerilla. Ich bronią jest anonimowość.

“The Diggers” było grupą anarchistyczną, działającą w latach 1966–68. Ich działalność była dość oryginalna i nie wliczała się ani do nurtu Nowej Lewicy, ani do aktywności hipisów. Działali w zdecentralizowany sposób. Każdy mógł być Diggersem, niektórzy byli nimi tylko przez jeden dzień, co świadczyło o braku biurokracji i swobodzie uczestniczenia w grupie. Jako „wspólnota anarchistyczna”, wspólnie realizowali idee wolności. Działali również jako teart guerilli pod nazwą „San Francisco Mime Troupe”.

Poprzez swoją sztukę i zaangażowanie w sprawy społeczne, dążyli do stworzenia nowego społeczeństwa, wolnego od pieniędzy i kapitalizmu. Rozdawali między innymi darmowe posiłki w Panhandle Golden Gate Park w Haight-Ashbury codziennie o godzinie 16:00 popołudniu. Żywili w ten sposób dziennie ponad 200 osób, które podobnie jak członkowie “The Diggers” byli wykluczeni z systemu kapitalistycznego. Aby zdobyć żywność, często uciekali się do kradzieży żywności z supermarketów. Grupa “The Diggers” organizowała również koncerty, oraz przedstawienia, które miały skłonić m.in. biznesmenów do zastanowienia się nad systemem oraz swoją rolą w życiu społecznym. Lata w których działali, oraz silne lewicowe idee obecne w politycznym oraz społecznym dyskursie, dawały im dodatkowy bodziec do radykalnych działań oraz wiarę w rewolucję społeczną.

„Bitwa o planetę”
23 minuty, polski lektor

Film o grupie osób, która od 20 lat zajmuje się karmieniem głodnych aktywistów – od blokad drogowych w Anglii, po demonstracje obrońców praw zwierząt we Francji. Oprócz gotowanie kolektyw kręci także filmy wideo i wydaje książki. Publikacje dotyczą głównie zagadnień społecznych oraz ekologicznych. O wyborze tematów decydują wyłącznie ideały członków kolektywu.

Kolektyw rozpoczął działalność na początku lat 90, gdy w Holandii odbywały się protesty przeciwko elektrowniom atomowym. Grupa postanowiła zająć się żywieniem członków demonstracji. Grupa gotuje zdrowe, wegetariańskie potrawy. W ciągu ostatnich 2 lat, członkowie kolektywy przygotowali ponad pół miliona posiłków, są stałymi klientami wielu hurtowni ze zdrową żywnością. Dla kolektywu jedzenie to jeden ze sposób na wyrażanie swoich poglądów.

22.oo – After: DJ Ouadah (afro-house/progressive house/tech-house)

www.myspace.com/djouadah

TekturaFest DZIEŃ 3 – 24 października 2009 (sobota)

Streetart: Mistica, Rysa, Kuba, Łukasz, Karolina, Krzysztof + warsztaty

16.oo – Vege Uczta

16.oo – warsztaty Samby (RoR Warszawa, Samba-Ka, RoR Toruń)

17.oo – filmowe animacje z Lublina

19.oo – Alterkino – „Tajemnica śmierci Valerego Legasova”

21.oo – Koncert HERRMO – alternative/reggae (wstęp 6 zł)

23.oo – After: OrientExpress SoundSystem

Streetart: Mistica, Rysa, Kuba, Łukasz, Karolina, Krzysztof + warsztaty

16.oo – Vege Uczta

Idea Vege Uczty ma na celu propagowanie weg(etari)ańskiego stylu życia. Jesteśmy przeciwni zabijaniu i cierpieniu niewinnych zwierząt! Chcemy pokazać wszystkim, że można przygotować smaczne i zdrowe posiłki bez mięsa, jaj i nabiału – za to przy różnorodności warzyw, owoców i zbóż.
Benefit przeznaczony będzie na FoodNotBombs – społeczną inicjatywę, która ma na celu rozdawanie darmowych, wegetariańskich, posiłków przede wszystkim ludziom biednym i bezdomnym.

16.oo – warsztaty Samby (RoR Warszawa, Samba-Ka, RoR Toruń)

Samba to forma protestu sama w sobie. Muzyka jest inną formą przekazu, wykracza ponad język mówiony i nadaje inny kształt wyrażanym poglądom. Wspólne granie jest solidaryzowaniem się z innymi, co daje poczucie jedności i siły. Muzyka ma moc angażowania nie tylko uczestników, ale też przechodniów – staje się obok haseł i transparentów ciekawym łącznikiem ze społeczeństwem.

17.oo – filmowe animacje z Lublina

Przygotowane specjalnie na tą okazję zbiór animacji filmowych studentów lubelskiego wydziału artystycznego. 40-minutowa prezentacja różnorodnych form i tematów w jednym miejscu.

19.oo – Alterkino

„Tajemnica śmierci Valerego Legasova”
50 min.

Film przedstawiający wydarzenia z kwietnia 1986 r. podczas katastrofy elektrowni atomowej w Czarnobylu. Władze ZSRR od początku starały się zataić prawdziwe informacje o eksplozji czarnobylskiej, do zbadania sytuacji w Czarnobylu wyznaczając profesjonalnego chemika jądrowego – Valerego Legasova. Naukowiec, ryzykując własne życie, udaje się do radioaktywnej strefy. Szybko orientuje się, że stało się najgorsze: eksplodował reaktor. Nawołuje aby jak najszybciej przeprowadzić ewakuację ludności z radioaktywnych terenów, w przeciwnym wypadku zginie tysiące ludzi (Legasov mówi, że radioaktywność w Czarnobylu jest 75 razy jak Hiroszima i Nagasaki razem wzięte). Rząd jednak przez długi czas nie podejmuje decyzji o ewakuacji, tłumacząc: “jeśli to zrobimy, wszystko przedostanie się do opinii publicznej”.

Prezentowany dokument to film o mechanizmach totalitarnej władzy, eksperymentującej na odciętym od wszelkich informacji, sterroryzowanym społeczeństwie. W równej mierze jest to ostrzeżenie przed perspektywą nuklearnej katastrofy, bardzo aktualne w kontekście proatomowej polityki obecnego rządu, który – zgodnie z tradycją poprzedniej epoki – zamierza, nie pytając obywateli o zdanie, zafundować im “nuklearną podróż w nieznane”.

Pierwsze informacje o katastrofie czarnobylskiej przychodzą ze Szwecji, dokąd zgodnie z kierunkiem wiatru docierają radioaktywne chmury. Dopiero wtedy pojawia się pierwsza informacja opublikowana przez radzieckie media. Legasov czuje się zobowiązany przekazać społeczeństwu prawdę o katastrofie czarnobylskiej, mówi że reaktory takie jak ten który eksplodował w Czarnobylu (bez podwójnych pokryw) są niebezpieczne i w każdej chwili może dojść do eksplozji. Jednak, zgodnie z oficjalną doktryną o bezawaryjności radzieckiej technologii, wszystkie gazety unikają jakiejkolwiek kontrowersji na temat energii nuklearnej. Obecnie w Rosji działa 10 elektrowni atomowych. Najniebezpieczniejsze z nich to Leningradzka, Kolska, Nowoworoneska. Pracują tam reaktory tzw. pierwszego pokolenia, przestarzałe technicznie, oddane do użytku wcześniej niż reaktor Czarnobylski.

21.oo – Koncert HERRMO – alternative/reggae (wstęp 6 zł)

HERRMO to zespół przyjaciół związanych w przeszłości z innymi nurtami muzycznymi. Tu łączą wspólne zainteresowania i miłość do heRRmiastych dźwięków i słów. W 2008 “heRRmo” nagrało debiutancką EP-kę, na której znalazło się 7 premierowych kawałków. “heRRmo” to niesamowita dawka energii, moc, świeżość i radość grania.

www.myspace.com/herrmoband

23.oo – After: OrientExpress SoundSystem

Orient Express jako duet dj-ów działa od 2006 r. natomiast jako soundsystem ukształtował się w 2008 r. współpracując z muzykami min. formacji Ramydade (Michałem Karasiem i Tomkiem ‘Fuzi’ Gąsiorem).

Formacja Orient Express od początku swojej działalności stara się promować różnorodność kulturową, muzyczne inspiracje grupy można określić zdaniem: Music around the World! Imprezy z Orient Express to podróż dookoła świata, przez Jamajkę, Amerykę Południową, Afrykę, po Bałkany i Bliski Wschód aż do Pakistanu i Indii.

UWAGA! muzyczna mieszanka wybuchowa reggae, ska, ragga, arabic grooves, balkan beats, bhangra, punjabi hits.

TekturaFest DZIEŃ 4 – 25 października 2009 (niedziela)

Streetart: Mistica, Rysa, Kuba, Łukasz, Karolina, Krzysztof + warsztaty

12.oo – Strefa wolnego handlu + Przebieralnia (przed Tekturą)

Lubelski dzień bezgotówkowej wymiany odzieży

13.00 – Tekturowy Pokaz Mody

14.oo – Vege Uczta

15.oo – warsztat praw człowieka Amnesty International

15.oo – warsztat malarski (prowadzenie Skain May)

17.oo – warsztat z etnografii muzycznej (prowadzenie Martyna Bogucka)

18.00 – warsztat z organizowania wydarzeń kulturalnych

20.oo – Bilbord workshop (sala główna)

21.oo – Koncert: DUBSEED – dub/dubstep/reggae (Kraków)

+ przez cały fest

22-25.10.2009 – możliwość zapoznania się z ideą sprawiedliwego handlu oraz nabycia produktów fairtrade

Streetart: Mistica, Rysa, Kuba, Łukasz, Karolina, Krzysztof + warsztaty

12.oo – Strefa wolnego handlu + Przebieralnia (przed Tekturą)

Strefa Wolnego Handlu jest otwarta dla każdego, kto chciałby sprzedać własnoręcznie wytwarzane przedmioty, rękodzieło, ubrania, ozdoby, jedzenie itd. Zapraszamy również, jeśli chcesz się pozbyć zalegających w domu, a już niepotrzebnych Tobie rzeczy, które możesz opchnąć innym. Może znajdzie się kupiec? Wolny Rynek?

Ależ Tak! Czy w czasach, gdy upadają banki, wskaźniki giełd przebijają parkiet i szukają dna ostatecznego, które już się nie osunie, kiedy biednych maklerów, bankowców i spekulantów państwo wspiera miliardami z pieniędzy podatników, bo inaczej gogusie by sobie nie poradzili, czy jeszcze można mówić o wolnym rynku? Tak, oczywiście. Gdyż wolny rynek to nie państwowe regulacje czy korporacyjny dyktat! To nie hipermarkety i pędzące w obłędzie w tę i we wte tiry wożące plastikowe opakowania z groźnymi dla zdrowia jogurcikami. Bliżej bowiem do wolnego rynku babci handlującej pietruszką czy dzieciom w piaskownicy zamieniającym między sobą grabki na łopatkę. Gwar rozmów, spory, opowieści, negocjacje, uściski dłoni przypieczętowujące dokonane transakcje. Nie zaś kondukty wózków poruszające się w hipnotycznym transie między półkami pełnymi kolorowych opakowań, pchane przez nie wiedzieć czemu wciąż nie zaspokojone panie domu, urzędniczki czy inne bizneswoman wespół ze swoimi kogucikami, zbyt zapracowanymi, by zadać i odpowiedzieć sobie na pytanie: Po co to wszystko? Marzącymi o zimnym piwie, fotelu i meczu w TV, po którym nie będzie trzeba krzyczeć ze nic się nie stało. Nie, TO NIE TO! Rynek to miejsce wymiany i wzajemnego poznania.

Wytwarzasz własne ciasta, wino domowe, chleb, krzesła, lampy, latawce lub coś jeszcze innego? Wykonujesz usługi, malujesz mieszkania, naprawiasz rowery lub wróżysz z fusów? Tworzysz malujesz obrazki, piszesz wiersze, śpiewasz, recytujesz, ziejesz ogniem, czy chodzisz po linie? Pokaż, co potrafisz! Przyjdź, poczęstuj, wymień, sprzedaj, kup, obdaruj, wykonaj, przedstaw się lub choćby tylko pooglądaj, porozmawiaj, pośmiej się odzyskajmy naszą przestrzeń! Efekt ekonomiczny? A czy to jest takie istotne?

Lubelski dzień bezgotówkowej wymiany odzieży

Każdy z czymś przychodzi, każdy z czymś wychodzi! Nie masz się w co ubrać, chociaż Twoja szafa pęka w szwach? Często zdarzają Ci się nieprzemyślane zakupy? Czas przewietrzyć garderobę!

Zasady są proste: przynosisz ciuchy i akcesoria zalegające w Twojej szafie i wymieniasz się z innymi. Pozbądź się fajnych nie noszonych rzeczy i zamień je na jeszcze fajniejsze! Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas: swap-lublin@wp.pl.

13.00 – Tekturowy Pokaz Mody

Przełamujemy stereotypy. Bawimy się modą.

W programie: Tani glamour, Lukier w sosie chili, Straszne swetrzyska.

14.oo – Vege Uczta

Idea Vege Uczty ma na celu propagowanie weg(etari)ańskiego stylu życia. Jesteśmy przeciwni zabijaniu i cierpieniu niewinnych zwierząt! Chcemy pokazać wszystkim, że można przygotować smaczne i zdrowe posiłki bez mięsa, jaj i nabiału – za to przy różnorodności warzyw, owoców i zbóż.

Benefit przeznaczony będzie na FoodNotBombs – społeczną inicjatywę, która ma na celu rozdawanie darmowych, wegetariańskich, posiłków przede wszystkim ludziom biednym i bezdomnym.

15.oo – warsztat praw człowieka Amnesty International

Półtoragodzinny workshop poświęcony bieżącym naruszeniom praw człowieka na świecie i działaniom na rzecz ich zatrzymania.

www.amnesty.org.pl

15.oo – warsztat malarski (prowadzenie Skain May)

Akcja Malarstwo z pogadanką – warsztat pokazowy.

www.skain.art.pl

17.oo – warsztat z etnografii muzycznej (prowadzenie Martyna Bogucka)

“Warsztaty etnografii muzycznej w zakresie ludowego obrzędu pogrzebowego”

Problematyka badań nad żywą tradycją, nie jest tematem nowym, aczkolwiek coraz trudniejszym do zrealizowania. Odchodzące już pokolenie naszych babek, wciąż jeszcze kultywujących ludowe tradycje, nie pozostawia nam zbyt wiele dziedzictwa. Industrializacja i globalny postęp zablokowały dalszy ciąg tradycyjnych, od setek lat wypracowanych zachowań, wierzeń, zabiegów… Obrzęd pogrzebowy jest jednym z ostatnich przejawów, wciąż żywych w ludowej tradycji, stąd on właśnie posłuży, jako przykład tym warsztatom.

Metody pozyskiwania materiału, opisywane były przez wielu badaczy, jednak warunki, w których kilkadziesiąt lat temu pracowali, były zupełnie inne, od tych dzisiejszych. Warsztaty posłużą radą, wskażą drogę, uzupełnią luki w dzisiejszej wiedzy badawczej, tym wszystkim, którzy interesują się zbieractwem naszego dziedzictwa kulturowego.

18.00 – warsztat z organizowania wydarzeń kulturalnych

Jedyna okazja by dowiedzieć się/podzielić się wiedzą jak amatorsko lub profesjonalnie przygotować koncert, imprezę, pokaz filmowy, prywatkę tak by nie dać plamy!

20.oo – Bilbord workshop (sala główna)

21.oo – Koncert: DUBSEED – dub/dubstep/reggae (Kraków)

DJ i członek kolektywu Dub Chanters prezentuje typową brytyjską szkołę digitalnego dubu, zafascynowany dubem w najświeższym współczesnym wydaniu. Gra melodyjne, mocno basowe, hard stepowe sety oparte głównie na najnowszych UK Dub produkcjach, skupiając się zwłaszcza na przestrzennym i pulsującym reggae dubie, tanecznych steppersach oraz nowatorskim i masywnym dubstepie. Początki jego muzycznej drogi związane są z reggae dubem, fascynacją dubowym brzmieniem UK Roots i brytyjską sceną sound systemową. Obecnie w coraz większym stopniu zagłębia się w bezkompromisowe brzmienia dubstep co można usłyszeć w jego setach oraz odczuć w pasji animowania krakowskiej sceny. Organizator i rezydent legendarnych już cykli imprez: “Dub Temple” oraz “Dubstep Ahead!” w krakowskich Krzysztoforach, różnego rodzaju muzycznych nielegalni i “dub rejvów” w podkrakowskich lasach oraz maniak głębokiego basu i sprzętu do jego generowania.

+ przez cały fest

22-25.10.2009 – możliwość zapoznania się z ideą sprawiedliwego handlu oraz nabycia produktów fairtrade

Fair Trade = świadoma konsumpcja
+ godziwa zapłata za ciężką pracę
+ pomoc dla biednych z krajów Trzeciego Świata (Ameryki Połud., Afryki, Azji)
+ produkty ekologiczne o wyjątkowym aromacie i smaku
+ gwarancja produktu o wysokiej jakości w uczciwej cenie
+ konkurencja dla wielkich korporacji zalewających nasz rynek (łamiących prawa pracowników)

W ofercie: kawa, herbata, czekolada, żelki (bez żelatyny!), chipsy z manioku, kakao.
--
http://tektura.wordpress.com tekturaFest III-pro.doc

„Historia pewnej promocji” najlepszym filmem na festiwalu w Kędzierzynie - Koźlu

Blog | Kultura

W sumie na festiwalu "Publicystyka", który od piątku do niedzieli odbywał się w kinie "Chemik" w Kędzierzynie-Koźlu zaprezentowano 29 filmów z Polski i zagranicy. Tomasz Pawlak za animowany film „Historia pewnej promocji” zdobył Grand Prix.

"Historia pewnej promocji" to satyryczne spojrzenie na konsumpcjonizm Polaków i wyzysk pracowników. Z humorem prześmiewcy i trafnością analizy właściwą socjologowi Pawlak obnaża w nim rządzące nie tyle gospodarką, ale i sposobem myślenia mechanizmy kapitalistyczne.

Śmierć śmiga wypasioną bryką

Kultura

Gdy media donoszą o wypadku drogowym, dorzucają zwyczajowo: "policja apeluje do kierowców". Mowa trawa, manta powtarzana bezradnie - bez wyraźnego efektu. W ten weekend 16 zabitych pieszych -...perturbacje i peregrynacje w realu i wirtualu

Siómy numer ORGANU prasowego CRK

Kraj | Kultura | Ruch anarchistyczny

Nr. 7 (październik 2009) :
Bob i Jenna Torres (tłum. Dobrusia) - Jak zostać weganem w 21 dni (z "Vegan Freak: Being Vegan in a Non-Vegan World")
Dobrusia - Czy figi są wegańskie?
Hubert, bóg Halina - Święta naiwność utopii, czyli rzecz o Grupie Voina
Paj Chi Wo - Wywiad z Mariuszem Błachowiczem z grupy Hiena
bóg Halina - Nadzy Mike’a Leigh
bóg Halina - Do naszego dołącz chóru i zaśpiewaj: Tutturu! - wywiad ze Szczymem, uczestnikiem oraz pomysłodawcą projektu
Bhavana Mody (tłum. Dobrusia) - Zagubione w indofilskim tłumaczeniu
Hafciarka - Wprowadzenie do filmu chodzonego
Hafciarka - Leksykon Hafciarki
Czmyku - Smutna rzecz o Kaszmirze
Kolorowanka - toaleta CRK

plik PDF do pobrania (10,4 mb) :
http://www.crk.wroclaw.pl/organ/organ7.pdf

Zin Fest - zmiana jest możliwa!

Kraj | Kultura | Ruch anarchistyczny
2009-10-11 12:00
2009-10-11 22:00

Kolektyw Archipelag i Kolektyw UFA zapraszają na "ZinFest - Zmiana jest możliwa!"

12:00 - 14:00 warsztat zinowy poprowadzą doświadczone zin-redaktorki - nudne dziewczyny
14:00 - 16:00 warsztat z radykalnej geografii poprowadzi sasha - organizatorka sympozjow zinowych na Litwie.
17:00 - 19:00 debata otwarta: ziny/niezależne media - czy zmiana jest możliwa?

W między czasie projekcje filmów o scenie zinowej, wystawa zinów anarchofeministycznych, dystrybucje, czytelnia, vege jedzenie + dobra muzyka.

Kilka słów o warsztacie Saszy:
Warsztat ten poświęcony jest radykalnej/subwersywnej kartografii, która powstała w XX wieku i leży na skrzyżowaniu geografii, polityki, sztuki i aktywizmu. Jej konceptualność pozwala na wspólne działania w obrębie „mappingu”.

W pierwszej części warsztatu krótko wprowadzę w historię radykalnej geografii i kartografii, oraz przedstawię rozmaite projekty map. Część druga poświęcona jest możliwościom grupowego/wspólnotowego „mappingu”, odkrywania sąsiedztwa za pomocą map. Zaprezentuję kilka inspirujących projektów, a następnie wspólnie zastanowimy się jak można użyć strategii mappingu do eksplorowania Warszawy? Jakie obiekty są ważne i jakie skojarzenia/połączenia między nimi możemy zauważyć? Jakie może być praktyczne znaczenie takich map?

19:00 - 22:00 koncert zespołów:
Fake Empire [slow&dark] (www.myspace.com/fakeyourownempire )
The Birhtday Party Band [acoustic-pop-punk]
Spichki [folk-punk] (www.myspace.com/spichki)

Wjazd: 12 zeta

Klub UFA, al. Solidarności 82 (w podwórku), Warszawa zobacz tutaj[mapka]

Politycy w ręce psychologów

Kultura

Specjalistom od zbiorowej i indywidualnej psyche przydałoby się stałe telewizyjne okienko. Coś w rodzaju dobranocki lub prognozy pogody. Nasza szczepionka przeciwko naiwności na wyboczą urną.Czas,...perturbacje i peregrynacje w realu i wirtualu

Serbia: Policyjne represje wobec wystawy ze zdjęciami serbskiego anarchosyndykalisty

Świat | Klerykalizm | Kultura | Represje | Ruch anarchistyczny

W poniedziałek miało odbyć się otwarcie wystawy zdjęć represjonowanego anarchosyndykalisty Ratibora Trivunaca. Jednak wczoraj przeprowadzony został nalot policji na centrum, które miało pokazać wystawę. Wystawa była pokazywana już w zeszłym roku bez problemów. Jednak tym razem władze na to nie pozwoliły.

Poniżej publikujemy kilka zdjęć z tej wystawy.

Warszawa: Pokaz filmu "Koszmar Darwina" przed rozpoczęciem szczytu IMF/WB w Stambule

Świat | Ekologia/Prawa zwierząt | Kultura | Militaryzm | Prawa kobiet/Feminizm | Prawa pracownika | Ubóstwo
2009-09-27 16:00
2009-09-27 17:30

Już niedługo rozpoczyna się w Stambule kolejny szczyt Międzynarodowego Funduszu Walutowego oraz Banku Światowego- jednych z najważniejszych instytucji odpowiedzialnych za tworzenie warunków oraz architekturę dla rowoju postmodernistycznej fazy kapitalizmu i katastrofalne skutki jakie ten niesie dla zwyklych ludzi oraz środowiska naturalnego.

W niedzielę 27 Września 2009 o godż. 16:00, na 4 dni przed rozpoczęciem szczytu, zapraszamy wszystkich mieszkańców Warszawy na film pod tytułem "Koszmar Darwina" reżyserii Huberta Saupera w Anarchistycznym Infoszopie mieszczącym się przy ulicy Targowej 22 na Pradze. Przed rozpoczęciem filmu odbędzie się krótki wykład na temat wpływu polityki IMF'u i Banku Światego na społeczeństwa takich krajów jak Polska na początku lat '90, Wenezuela w latach '80, dotkniętej obecnym kryzysem finansowym Rumunii i innych regionach. Po filmie odbędzie się dyskusja na temat filmu i warsztat na temat sprawnych sposobów organizacji w ruchu uczniowskim/studenckim, ruchach pracowniczych, lokatorskich.

Na film zapraszają Praska Grupa Anarchistyczna, Związek Syndykalistów Polski oraz Praska Grupa Uwalniania Przestrzeni Edukacyjnej (PRAGUPÉ)

http://infoszop.bzzz.net/
http://zsp.net.pl
http://pragupe.blogspot.com/

Poniżej przedstawiamy materiał ze strony StopKlatka:

"Koszmar Darwina" to opowieść o ludziach z Północy i globalizacji, a także o pewnej rybie.

W latach 60-tych samym centrum Afryki w ramach naukowego eksperymentu do wód Jeziora Wiktorii wpuszczono pierwsze sztuki nowego gatunku ryby. W wyniku tych działań gwałtownie rosnąca populacja okonia nilowego doprowadziła do zagłady praktycznie wszystkich pozostałych gatunków zamieszkujących jezioro. Ten żarłoczny drapieżca rozmnażał się w tak oszałamiającym tempie, że dziś jego białe mięso eksportowane jest do wszystkich krajów świata. Olbrzymie samoloty towarowe, które niegdyś służyły Rosjanom, przylatują codziennie aby odebrać ostatnie połowy, wymieniając je na kałasznikowy i amunicję, wykorzystywane w niezliczonych wojnach, które opanowały mroczne serce kontynentu. Rozkwit tego międzynarodowego konglomeratu żywieniowego i zbrojeniowego doprowadził do szatańskiego sojuszu, zawartego w imię globalizacji nad brzegami największego tropikalnego jeziora na planecie, sprowadzając tu armię młodych rybaków, hinduskich właścicieli fabryk, afrykańskich ministrów, unijnych komisarzy, rosyjskich pilotów i tanzańskich prostytutek…

Pomysł na ten film narodził się w trakcie pracy nad dokumentem, Kisangani Diary, opisującym losy uchodźców uciekających przed rebelią w Kongu. W 1997 po raz pierwszy zostałem zaskoczony widokiem dwóch gigantycznych samolotów, wypełnionych po brzegi żywnością. Pierwszy z nich przywiózł 45 ton amerykańskiego żółtego groszku, którym chciano nakarmić uchodźców w pobliskich obozach założonych przez ONZ. Drugi samolot został przez kraje Unii Europejskiej wypełniony 50 tonami świeżych ryb.

Spotkałem się z rosyjskimi pilotami i już wkrótce zostaliśmy "towarzyszami". Dość szybko odkryliśmy, że samoloty oprócz groszku, przywiozły broń, którą również dostarczono do tych samych obozów, dzięki czemu ci sami uchodźcy, których ratowano przy pomocy dostaw żywności, mogli zostać zastrzeleni w środku nocy. Następnego poranka, jedynym co widziałem przez roztrzęsiony obiektyw mojej kamery, była puszcza wypełniona zwłokami i ruinami obozów. Znajomość tych wydarzeń i cynizmu, który za nimi stoi, stały się punktem wyjścia do nakręcenia "Koszmaru Darwina", mojego najdłuższego filmu.

"Region Wielkich Jezior" to zielone, żyzne i bogate w surowce naturalne centrum Afryki, uznawane przez niektórych za kolebkę ludzkości. Okolica ta słynie z różnorodności unikalnych gatunków zwierząt i roślin, ośnieżonych wulkanów oraz rezerwatów przyrody. Jednocześnie jest to najprawdziwsze "jądro ciemności" naszej planety. Wojny domowe toczące się na tych terenach egzystują w swego rodzaju moralnej próżni, będąc przy tym najkrwawszymi konfliktami od czasów Drugiej Wojny Światowej. W samym Kongu, liczba ofiar wojny równa się liczbie zabitych w nowojorskich atakach z 11 września. Tylko że tutaj tylu ludzi ginie codziennie, przez cały rok. Niezliczone wojny, jeśli nie są zupełnie ignorowane, zazwyczaj sprowadza się do "konfliktów plemiennych", takich jak w Ruandzie czy Burundi. Ich głównym powodem, w większości przypadków doskonale ukrytym, są jednak imperialistyczne próby przejęcia kontroli nad bogactwami naturalnymi tej ziemi.

By nakręcić "Koszmar Darwina" stworzyliśmy niewielki zespół: oddany towarzysz moich wędrówek Sandor, nieduża kamera i ja. Musieliśmy jak najbardziej zbliżyć się do naszych "postaci" i towarzyszyć ich życiu przez długi czas. Dziś odbieram to jako doświadczenie, które wywarło na mnie olbrzymi wpływ. Kiedy zaczynasz szukać kontrastów i sprzeczności, rzeczywistość może się okazać "większa niż życie." W pewien sposób niezmiernie łatwo było znaleźć szokujące obrazy, ponieważ filmowaliśmy szokującą rzeczywistość. Nader łatwo można było również wpaść w kłopoty. W Tanzanii nie mogliśmy się oficjalnie ujawnić jako ekipa filmowa. By dostać się na pokład samolotów dostawczych musieliśmy udawać pilotów i ładunkowych oraz przybierać fałszywe tożsamości. W wioskach często brano nas za misjonarzy, a przedstawiciele fabryk zajmujących się przetworem ryb obawiali się, że jesteśmy inspektorami służb sanitarnych, przysłanymi przez Unię Europejską. W eleganckich hotelach musieliśmy udawać australijskich biznesmenów, a w afrykańskim buszu zmienialiśmy się w nieszkodliwych turystów "uwieczniających widoki." Wiele, bardzo wiele dni straciliśmy na dyskusjach ze spoconymi, zagubionymi i zadającymi setki pytań oficerami policji, zarówno w punktach kontrolnych, jak i w miejscowych więzieniach. Krajowe gazety a nawet londyński oddział BBC ogłosiły, że "nad Jeziorem Wiktorii doszło do porwania francuskiego i amerykańskiego dziennikarza". Jako że razem z nami podróżował nowojorczyk Nick Flynn, amerykańska ambasada w Dar es Salaam zaczęła rozpaczliwie dzwonić na alarm i zorganizowała poszukiwanie zaginionych obywateli. Nie zostaliśmy porwani, przetrzymywano nas jednak na opuszczonej wysepce — tym razem oskarżając o kręcenie "nieprzyzwoitych filmów." Codzienną, męczącą rutyną stały się sytuacje, w których byliśmy odrywani od naszej pracy i zmuszani do bezsensownego czekania w bezlitosnym równikowym słońcu, otoczeni milionami szkieletów okonia nilowego i usilnie starający się nie zwariować.

Odwieczne pytanie o to, która ze społecznych i politycznych struktur jest najlepsza dla całego świata, znalazło chyba swoją odpowiedź. Kapitalizm zwyciężył. Ostateczną formą przyszłych społeczeństw będzie najprawdopodobniej "demokracja konsumencka", która sprawia wrażenie "dobrej" i "cywilizowanej." Zwycięstwo osiągnięto przekonując uprzednich wrogów, bądź pozbywając się ich na zawsze.

W "Koszmarze Darwina" próbowałem historię dziwnego sukcesu okonia oraz efemerycznego "boomu gospodarczego", który zaistniał wokół tego "najlepiej przystosowanego" stworzenia, przemienić w rodzaj przerażającej alegorii na temat tak zwanego Nowego Porządku Światowego. Takich samych obserwacji mogliśmy dokonać w Sierra Leone, gdzie zamiast okonia byłby diament, w Hondurasie, skupiając się na bananach, w Libii, Nigerii czy Angoli… tam zamiast rybami, zajmowalibyśmy się ropą naftową. Większość z nas, jak sądzę, zna destrukcyjne mechanizmy naszych czasów, jednak nie potrafi ich sobie dokładnie zobrazować. Nie potrafimy "złapać" o co w tym wszystkim się rozchodzi, nie możemy po prostu uwierzyć w to, co wiemy. Jest czymś niesamowitym, że wszędzie tam gdzie odkrywa się podstawowe surowce, miejscowi nagle zaczynają umierać w ubóstwie, ich synowie trafiają do armii a córki zostają służącymi lub prostytutkami. Te same historie powtarzane wciąż od nowa. Po setkach lat niewolnictwa i europejskiej kolonizacji Afryki, globalizacja światowych rynków jest najbardziej zabójczym upokorzeniem dla ludzi zamieszkujących ten kontynent. Aroganckie podejście bogatych krajów do Trzeciego Świata (na który składa się ¾ całej ludzkiej populacji) tworzy niezliczone niebezpieczeństwa, które w przyszłości zaczną zagrażać wszystkim ludziom.

Wygląda także na to, że poszczególni beneficjenci tego zabójczego systemu nie są złymi ludźmi i zazwyczaj nie mają złych zamiarów. Ci ludzie to także ty i ja. Niektórzy z nas "jedynie wykonują swoją robotę" (latając samolotem z A do B i rozpylając napalm), niektórzy nie chcą niczego wiedzieć, a jeszcze inni po prostu walczą o przetrwanie. Do takich osób próbowałem w tym filmie podejść jak najbliżej. Sergiej, Dimond, Raphael, Eliza… to prawdziwi ludzie, którzy w doskonały sposób pokazują całą złożoność tego systemu, stanowiąc dla mnie jednocześnie niezgłębioną tajemnicę.

Hubert Sauper urodził się w niewielkiej tyrolskiej wiosce, po austriackiej stronie Alp. Mieszkał w Wielkiej Brytanii, we Włoszech oraz Stanach Zjednoczonych, a od dziesięciu lat mieszka we Francji. Reżyserię studiował we Wiedniu (Akademia Sztuk Pięknych) oraz w Paryżu (VIII Uniwersytet Paryski), gdzie zdobył dyplom. Wykłada na uniwersytetach w Europie i Ameryce. Jego dwa ostatnie filmy zdobyły łącznie dwanaście międzynarodowych nagród filmowych. Jako aktor pojawił się w kilku filmach krótkometrażowych oraz w dwóch obrazach fabularnych: "In the Circle of the Iris" [W kręgu Iris] (reż. Peter Patzak, u boku Philippe Léotarda) oraz "Blue Distance" [Na horyzoncie] (reż. Peter Schreiner).

Konkurs filmowy w ramach kampanii przeciw przemocy wobec kobiet

Kultura | Prawa kobiet/Feminizm

YouTube rozpoczął kampanię społeczną pod hasłem "Akcja dla kobiet". Jej głównym elementem jest konkurs na krótki film poruszający temat przemocy wobec kobiet.

"Akcja dla kobiet" została uroczyście zainaugurowana przez YouTube we współpracy z Włoską Izbą Deputowanych, Międzynarodowym Ruchem Czerwonego Krzyża i Społecznością Czerwonego Półksiężyca podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. Kampania jest skierowana przeciwko przemocy wobec kobiet - zarówno fizycznej i seksualnej, jak i emocjonalnej, prześladowaniu, mobbingowi, dyskryminacji, zastraszaniu i odbieraniu środków do życia.

Akcja opiera się na konkursie, w którym internauci i internautki mogą tworzyć krótkie filmiki dotyczące tego problemu i zamieszczać je od 15 września do 1 grudnia w specjalnym kanale uruchomionym w serwisie YouTube pod adresem:

http://www.youtube.com/actionforwomen

Audiowizualny diss na System

Świat | Blog | Dyskryminacja | Gospodarka | Kultura

Niech materiał będzie komentarzem:

Internetowa świątynia

Kultura

W tekście pt. "Mózg w malinach" Oramus pisał o necie, że jest nowym bożkiem, który wymaga wielogodzinnej adoracji i pogardy dla bezinteresownej doczesności. Netowa pasja tym się odznacza, że...perturbacje i peregrynacje w realu i wirtualu

Sieć bez historii

Kultura

Pierwszy raz zetknąłem się ze sformułowaniem delete generation. W tym, że co rusz kasujemy maile, blogi, wymazujemy zdjęcia, komentarze, internetowe historie, dane z komputerowych bebechów, ...perturbacje i peregrynacje w realu i wirtualu

Awakening 7 i Polonia Aktywna:ciąg dalszy o obozie klimatycznym i kampani w obronie migrantów bez papierów oraz porady Antify

Świat | Kultura | Rasizm/Nacjonalizm

(English below) Na początku info o tym co będzie się dziać w najbliższym czasie a potem...
Dzisiejszy Awakening głównie o obozie klimatycznym, który odbył się na początku sierpnia w okolicy Antwerpii, w Belgii koło holenderskiej granicy. Zagramy filmy nakręcone w trakcie obozu, a także z przeprowadzonych tamże akcji. Było ich parę (blokada elektrowni atomowej przez armię klaunów, zawieszenie baneru i 250-ciu tablic wzdłuż autostrady by uchronić las św. Anny, który może zostać zniszczony by wybudować kolejną autostradę, zamknięcie stoiska mięsnego w jednym z supermarketów z powodu zmian klimatycznych, zablokowanie jednego z największych terminali węglowych, demonstracja o uwolnienie zaaresztowanych demonstracja dzieci i ich rodziców przez wieś o ich przyszłość i przeciwko rozbudowie przemysłu węglowego i wiele innych) tak więc poruszymy tematy z nimi związane.

Będziemy więc mówić też o nadkonsumpcji mięsa powodującej ocieplenie klimatu. Damy też pare rad dotyczących tworzenia grup afinitywnych, jednego z filarów udanych akcji nie tylko podczas tego obozu.
Klimaatactiekamp

Internauta-Maszyna

Kultura

Z lekka przygarbiony, z palcami ułożonym w szpony, które wybijają na klawiaturze chaotyczny tapping. Oczy utkwione w ekranie jakby ten rzucił na niego urok. Pocieszny jest widok...perturbacje i peregrynacje w realu i wirtualu

ALTERGODZINA: o nie-ekologii i korporacyjnym monopolu na koncercie Radiohead & o wygranym procesie skłotersów w Strasburgu (mp

Kraj | Audio | Dyskryminacja | Kultura | Protesty | Represje | Ruch anarchistyczny

Altergodzina o wygranym procesie skłotersów w Strasburgu (mp3)
Gośćmi byli Agata Ferenc, etnolożka, reanimatorka kultury we wrocławskim Centrum Reanimacji Kultury, pracowniczka pomocy humanitarnej oraz Dominik Srzednicki, działacz stowarzyszenia „KejosTHE-AT-ER”. Rozmawialiśmy o wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu w sprawie najścia funkcjonariuszy wrocławskiej policji na squat „Rejon 69” w czerwcu 1997 roku. Przyjrzeliśmy się kondycji squattingu w Polsce, a także porozmawialiśmy o działalności stowarzyszenia „Kejos THE-AT-ER”.

Altergodzina o nie-ekologii i korporacyjnym monopolu na koncercie Radiohead (mp3)
Podjęliśmy krytyczną dyskusję na temat niektórych aspektów organizacji koncertu brytyjskiej grupy Radiohead w Poznaniu. Ten głośny koncert, który skupił kilkadziesiąt tysięcy osób, odbywał się w ramach akcji "Poznań dla Ziemi" i w założeniu organizatorów miał być "najbardziej ekologicznym koncertem w Polsce". Ideę wydarzenia przesłoniły jednak pewne rozwiązania organizacyjne, np. brak możliwości wnoszenia napojów - w tym wody - we własnych pojemnikach, odbieranie i wyrzucanie przez ochronę jedzenia widzów, oraz faktyczne wymuszenie na uczestnikach zakupu napojów - produktów wyłącznie koncernu Coca-Cola - po zawyżonych cenach. Czy marnotrawstwo i korporacyjna drożyzna współgrają z koncepcją akcji "Poznań dla Ziemi"? Czy postępowanie organizatorów koncertu wpisuje się w proekologiczne zaangażowanie członków zespołu Radiohead?
Te i inne pytania postawiliśmy w rozmowach z naszymi gośćmi: Anną Nowaczyk, rzeczniczką prasową Fundacji Malta organizującej koncert, oraz Urszulą Burkot z zarządu głównego Polskiego Klubu Ekologicznego, organizacji zaangażowanej w upowszechnianie postaw proekologicznych, obecnej na terenie wczorajszego koncertu.

Kanał XML