Dodaj nową odpowiedź

Warszawa: billboard anty-AXE

Kraj

Jeden z użytkowników nadesłał nam następującą informację:

Dnia 16 kwietnia 2008 roku, w bialy dzien, w centrum Warszawy na skrzyzowaniu alei Jerozolimskich z ul. chalubinskiego (niedaleko Dworca PKP - Warszawa Centralna) pojawil sie nielegalnie wyklejony billboard.
Plakat nawiazuje do niedawnej kampanii promocyjnej firmy Unilever produkujacej dezodorant AXE. Unilever odpowiada za stereotypowe i seksistowskie ukazywanie kobiet w reklamach, wykorzystywanie ciezkiej sytuacji materialnej niektorych grup zawodowych kobiet (np. pielegniarek) do celow marketingowych, oraz dyskryminacje kobiet w pracy. Malujac billboard chcialem wyrazic swoj sprzeciw wobec takiego stanu rzeczy, zniechecic ludzi do produktow tej firmy oraz wymoc na niej zmiane swojej polityki reklamowej.

Koncepcja ostatniej kampanii sygnowanej haslem "efekt Axe" bazuje wokol
tematyki przestepstw popelnianych przez kobiety. W przekazie reklamowym
wykorzystano plakaty informujace o poszukiwaniu dziewczyny, ktorej zarzuca
sie „bezprawne rewizje osobistych mezczyzn”. Na plakacie stylizowanym na
list gonczy znajdowalo sie zdjecie poszukiwanej dziewczyny, oraz komunikat
o popelnionej zbrodni. Dodatkowo wykorzystano informacje o koniecznosci
zachowania ostroznosci gdyz „pod wplywem AXE VICE dziewczynki staja sie
niegrzeczne”.
Indoorowa koncepcja kampanii zostala dopracowana przez agencje Polonia
Indoor Advertising (PIA) zgodnie z wizja i celami marki, oraz psychografia
grupy docelowej, która miala byc mlodziez w wieku od 15 do 24 lat. Agencja
PIA dokonala adaptacji meskich lazienek z wykorzystaniem naklejek
podlogowych stylizowanych na obrys zwlok i listow gonczych umieszczonych
na nosnikach typu AdBoard w 53 klubach mlodziezowych osmiu najwiekszych
miast Polski. w kampanii uzyto takze „tasm policyjnych”- byly to
prawdziwe, zolte tasmy wykonane z materialu stosowanego przez policje w
USA wraz z dodanym komunikatem: „AXE VICE CRIME SCENE” (czyli „miejsce
zbrodni AXE VICE”). Dodatkowo istnial konkurs ktory ,,polegal na tym, aby
przeslac Organizatorowi, jak najbardziej oryginalny, ciekawy albo
nietypowy dowod zbrodni dokonanej przez napastniczke (niegrzeczna
dziewczynke) na mezczyznie pod wplywem zapachu Axe".

Biorac pod uwage fakty wynikajace z przeprowadzonej przez Amnesty
International ogolnoswiatowej ankiety dot. przemocy wobec kobiet (z ktorej
wynika, ze przynajmniej jedna na trzy kobiety byla w swoim zyciu bita,
zmuszana do stosunku plciowego lub w inny sposob wykorzystywana
seksualnie) takie przedstawianie kobiet w reklamach AXE wydaje sie byc
bardzo niepokojace i nieodpowiedziale. Rada Europy szacuje, ze przemoc
domowa wobec kobiet powoduje wiecej zgonow niż rak czy wypadki
samochodowe. W przypadku gwaltu spoleczenstwo bardzo czesto ma tendencje
do obarczania wina ofiary, a sprawcy czesto pozostaja bezkarni.
Odpowiedzialnosc za taki stan rzeczy ponosza wlasnie m.in korporacje
czerpiace zyski z podtrzymywania krzywdzacych stereotypow oraz promowania
przemocy i dyskryminacji.
Adresowanie tego typu reklam do kogokolwiek, w szczegolnosci zas do
15-latkow jest nieetyczne i powinno byc spolecznie napietnowane. Amnesty
International zacheca aby w tego typu sprawach swoje skargi kierowac
bezposrednio do mediow.

W Szwecji np. do walki z nieetyczna reklama powolano Rade Etyczna ds.
Dyskryminujących Plec Reklam (ERK – Etiska rad mot
könsdiskriminerande reklam). Rada ta nie moze wprawdzie nakladac
formalnych kar na korporacje, lecz nawet podanie do publicznej wiadomosci
w tym kraju, ze dana firma zachowala sie nieetycznie samo w sobie jest juz
dla niej znaczacym ciosem. Spoleczenstwo szwedzkie potrafi odniesc sie do
takiej wiadomosci chocby poprzez bojkot konsumencki badz wysylajac setki
krytycznych listow adresowanych do producentow.

Zeszloroczna kampania "Efektu Axe" rowniez opierala sie na promowaniu
negatywnych stereotypow - wysmiewala i dyskryminowala przede wszystkim
kobiety wykonujace zawody nisko platne. W wielu miastach polski pojawily
sie czarnobiale plakat i naklejki Axe z seksualnym podtekstem:
"Nauczycielki ucza nocami.Efekt Axe", "Wychowawczynie lubia
sprawdzac.Efekt Axe", "Maturzystki lubia zaliczac. Efekt Axe" itp.
Szczegolny niesmak budzi fakt, iz Unilever rozpoczal owa kampanie w
trakcie trwania ogolnopolskiego strajku pielegniarek, promujac sie haslem:
,,Pielegniarki nie odchodza od lozek pacjetow. Efekt Axe" - podszywajac
sie pod protest i jednoczesnie osmieszajac go.

Seksistowskie reklamy pojawiaja sie w mediach nie od dzisiaj. Niegdys
firma Springfield promowala sie zakazem wstepu kobietom do swoich sklepow,
korporacja Dolce & Gabbana przedstawiala na billboardach sceny gwaltu,
Radio 94fm reklamowalo sie haslem "Zalicz wszystkie laski w miescie", a
firma odziezowa Tally Weijl posunela sie do tego, zeby pracownicom swoich
sklepow (m.in. w Warszawie) kazac nosic koszulki z nadrukiem "bitch", co w
angielskim slangu znaczy "dziwka". Plakat Ery przedstawiajacy piekna
blondynke glosil nie tak dawno: „masz z nia 60 minut za trzydziesci
zlotych”. W zeszlym miesiacu zas firma produkujaca glaz szachlowa
promowala sie wizerunkiem nagiej kobiety i nachalnym podpisem: ,,gladz!
gladz! gladz!"

Bojkotuj firmy zarabiajace na dyskryminacji! Protestuj przeciwko
nieetycznej reklamie! Dewastuj, przerabiaj,zrywaj chamskie billboardy z
przestrzeni w ktorej sie poruszasz. Bądź aktywny/a.

Odpowiedz



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.