Dodaj nową odpowiedź

pytanie metodologiczne

W jaki sposób protestuje się "przeciwko drożyźnie"? W jaki sposób strona protestująca konstruuje obiekt swej krytyki i kontrofensywy? Jaki rodzaj taktyki przewidziany jest na "kampanię antydrożyźnianą"? Akcja bezpośrednia, petycje, powstanie zbrojne, bierny opór, strajk konsumencki, uruchomienie form miejskiej gospodarki naturalnej, bezpośredni networking ekonomiczny z producentami żywności na wsi? Pytam, bo nie wiem, a idea tej kampanii wydaje mi się w takiej postaci, jak się to tutaj prezentuje, dość mało czytelna w kategoriach ewentualnych konkretnych efektów społeczno-politycznych. Bo rozumiem, że gdy na przykład drożeją bilety na komunikację miejską (jak ostatnio we Wrocławiu) to "adresatem" gniewu politycznego są radni, którzy taką decyzję podjęli, zaś polem walki o zmianę jest samorząd lokalny (w wymiarze instytucjonalnym) i lokalna społeczność, której podwyżka dotyka (w wymiarze społecznym). Ale w jaki sposób stawiać czoła "powszechnej drożyźnie"?

Kampanię oczywiście popieram, ale ciężko mi sobie wyobrazić masowy zryw wokół tak abstrakcyjnie nakreślonego problemu (już nawet antyszczyty "antyglobalizacyjne" są bardziej konkretne, bo wymierzone w takie czy inne instytucje bądź układy handlowe).
We Wrocławiu można było pociągnąć mieszkańców do działania w kontekście owych nieszczęsnych biletów, ale organizatorzy protestu (ZSP) wybrali niekoalicyjny sposób działania. Szkoda, bo właśnie w kontekście lokalnym, w sprawach tak przyziemnych (i kluczowych!) jak transport, szerokie i nieraz "egzotyczne" koalicje mają dużo sensu. Ludzie w całkowicie oddolnych, zupełnie apolitycznych stowarzyszeniach (a nawet zwykli niezrzeszeni mieszkańcy) miewają doświadczenia, wiedzę i mądrość, której niejedna grupa aktywistów/ek mogłaby im w takich kampaniach pozazdrościć.

Inna sprawa to odcinanie się od organizacji politycznych. Rozumiem intencje, ale pozyskanie poparcia kilkorga radnych to nie jest coś czym warto gardzić.

Pozdrawiam

Odpowiedz



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.