Istnienie klas społecznych często pomijane jest w mediach główno-nurtowych, a jeżeli już pada termin „klasa” trudno nie odnieść wrażenia, że na świeci...
Po raz 44 spotykamy się na łamach anarchistycznego periodyku „Inny Świat”. Tym razem, nieco szerzej, podjęliśmy dwa, a nawet trzy tematy... Niejako te...
Tureckie władze w osobie prezydenta Erdoğana rozpoczęły zmasowaną kampanię prześladowania zamieszkałej w tym kraju mniejszości kurdyjskiej. Wszystko z...
Jak blisko jesteśmy nienawiści Niemców lat trzydziestych do „obcych”? W ostatnią sobotę zorganizowano manifestacje skierowane przeciwko uchodźcom z kr...
Bardzo duża część uchodźców, przedstawianych jako Syryjczycy, jest tak naprawdę Kurdami, zamieszkującymi Syrię. Kurdowie od lat toczą walkę o stworzen...
www.rozbrat.org (niezweryfikowane), Nie, 2008-11-30 23:07
dr Andrzej W. Nowak (Instytut Filozofii UAM):
Półperyferyjność w teorii Immanuela Wallersteina - nowoczesność, której nigdy nie było.
Wallerstein w swojej książce Unthinking Social Science próbuje przeprowadzić swoistą archeologię wiedzy. Jest celem jest takie skonstruowanie nauk społecznych, aby możliwe było owo �niemyślenie�, a może lepiej �odmyślenie� dziewiętnastowiecznych kategorii. Wallerstein wymienia szereg cech, kategorii, własności, które, jego zdaniem, w fatalny sposób zaciążyły na rozwoju nauk społecznych. Odmyślenie nauk społecznych to próba uwolnienia ich od dziedzictwa, jakim są struktury nowoczesnego systemu-świata. Propozycja Wallersteina jest wartościową alternatywą dla dominującego sposobu polskiej i ogólnej środkowoeuropejskiej transformacji. Musimy jednak pamiętać, że Wallerstein konstruuje swój system w uwikłaniu we własną pozycję. To usytuowanie Wallersteina jest dwojakie, po pierwsze jest przedstawicielem centrum/rdzenia, po drugie jego zainteresowanie naukowe ukształtowało się w trakcie badania Afryki w okresie dekolonizacji. Owo rozpięcie pomiędzy peryferyjność i rdzeń w sposób zastanawiający ukazuje losy innowacji Wallersteina, jakim jest pojęcie półperyferii (...).
Pragnę przyjrzeć się wymienionym przez Wallersteina wyzwaniom wobec nauk społecznych:
* Wyzwanie, jakim jest kres racjonalności formalnej i konieczność przemyślenia na nowo racjonalności materialnej
* Wyzwanie rzucone europocentryzmowi
* Wyzwanie jakim jest społeczna konstrukcja czasu
* Wyzwanie ze strony nauk nad złożonością
* Wyzwanie ze strony feminizmu
* Wyzwanie ostatnie wreszcie to pogodzenie się z konstatacją, iż �nigdy nie byliśmy nowocześni�
Celem wystąpienia jest podjęcie wyzwań z perspektywy doświadczenia historycznego nauk społecznych w sytuacji półperyferyjności. (...)
Abstrakt Andrzeja w. Nowaka z materiałów podczas konferencji "Zmiana społeczna i dyskurs. Wallerstein kontekście Europy Środkowo-Wschodniej":
Protest przeciwko zawłaszczaniu tegorocznego marszu antyfaszystowskiego 11 listopada przez partię Razem i współpracujące z nią organizacje, podpisaneg...
Manchester Solidarity Federation sprzeciwia się zarówno opcji "in" jak i "out". W sprawie referendum dotyczącego członkostwa w Unii Europejskiej wyraż...
Nie należy jednak zbyt na to liczyć. Można być niemal pewnym, iż żaden uczony nie ośmieli się dziś traktować człowieka tak, jak traktuje królika; trze...
Mówiłem już, gdzie szukać zasadniczej praktycznej przyczyny potężnego jeszcze obecnie oddziaływania wierzeń religijnych na masy ludowe. Owe właściwe i...
W dniach 25-26 czerwca, anarchosyndykaliści spotkali się na konferencji pod Madrytem, by omówić powstanie nowej federacji i utworzenie na nowo anarch...
„Omawiając działalność i rolę anarchistów w rewolucji, Kropotkin powiedział: ‘My, anarchiści rozmawialiśmy dużo o rewolucjach, ale niewielu z nas zost...
Jak się okazuje, kulturalne elity zaczęły dyskutować o warunkach pracy w restauracjach i barach, gdzie są stałymi bywalcami. Pomimo faktu, że wiele sz...
nowoczesność, której nigdy nie było.
dr Andrzej W. Nowak (Instytut Filozofii UAM):
Półperyferyjność w teorii Immanuela Wallersteina - nowoczesność, której nigdy nie było.
Wallerstein w swojej książce Unthinking Social Science próbuje przeprowadzić swoistą archeologię wiedzy. Jest celem jest takie skonstruowanie nauk społecznych, aby możliwe było owo �niemyślenie�, a może lepiej �odmyślenie� dziewiętnastowiecznych kategorii. Wallerstein wymienia szereg cech, kategorii, własności, które, jego zdaniem, w fatalny sposób zaciążyły na rozwoju nauk społecznych. Odmyślenie nauk społecznych to próba uwolnienia ich od dziedzictwa, jakim są struktury nowoczesnego systemu-świata. Propozycja Wallersteina jest wartościową alternatywą dla dominującego sposobu polskiej i ogólnej środkowoeuropejskiej transformacji. Musimy jednak pamiętać, że Wallerstein konstruuje swój system w uwikłaniu we własną pozycję. To usytuowanie Wallersteina jest dwojakie, po pierwsze jest przedstawicielem centrum/rdzenia, po drugie jego zainteresowanie naukowe ukształtowało się w trakcie badania Afryki w okresie dekolonizacji. Owo rozpięcie pomiędzy peryferyjność i rdzeń w sposób zastanawiający ukazuje losy innowacji Wallersteina, jakim jest pojęcie półperyferii (...).
Pragnę przyjrzeć się wymienionym przez Wallersteina wyzwaniom wobec nauk społecznych:
* Wyzwanie, jakim jest kres racjonalności formalnej i konieczność przemyślenia na nowo racjonalności materialnej
* Wyzwanie rzucone europocentryzmowi
* Wyzwanie jakim jest społeczna konstrukcja czasu
* Wyzwanie ze strony nauk nad złożonością
* Wyzwanie ze strony feminizmu
* Wyzwanie ostatnie wreszcie to pogodzenie się z konstatacją, iż �nigdy nie byliśmy nowocześni�
Celem wystąpienia jest podjęcie wyzwań z perspektywy doświadczenia historycznego nauk społecznych w sytuacji półperyferyjności. (...)
Abstrakt Andrzeja w. Nowaka z materiałów podczas konferencji "Zmiana społeczna i dyskurs. Wallerstein kontekście Europy Środkowo-Wschodniej":