Dodaj nową odpowiedź

Ulotka

Cenisz zdrowie? Nie pracuj dla Groen Flex!

Jak pokazał przypadek jednego z pracowników sezonowych, firmie Groen Flex nie można ufać!

W grudniu ubiegłego roku, pracownik ten podpisał w Opolu umowę z agencją pośrednictwa Groen Flex, działającą na rzecz holenderskiej firmy Eurocontract. Umowa dotyczyła pracy w okresie 78 tygodni przy sortowaniu warzyw. Gdy pracownik dojechał na miejsce, okazało się, że tak naprawdę ma pracować w stoczni, pomimo że nie było o tym wcześniej mowy i nie odbyły się żadne szkolenia z zakresu BHP. Nie dostarczono również odzieży ochronnej, w tym masek - co okazało się fatalne w skutkach.

W wyniku zatrucia oparami w ładowni jednego ze statków, na którym pracował, stracił przytomność w miejscu pracy i został odwieziony do szpitala na wydział kardiologiczny. Zamiast zająć się poszkodowanym pracownikiem, firma po prostu anulowała jego umowę i kazała mu wracać do kraju, pomimo, że przepracował jedynie 6 dni z 78 tygodni objętych umową.

Po powrocie do Polski, okazało się ponadto, że musi sam zwrócić koszt leczenia (ponad 2 tys. Euro). Okazało się bowiem, że nieuczciwi pracodawcy z Groen Flex i Eurocontract nie opłacili ubezpieczenia zdrowotnego!

Arogancja i lekceważenie, jaką okazała agencja Groen Flex poszkodowanemu, to bynajmniej nie sprawa jednostkowa. Istnieją dziesiątki udokumentowanych skarg na firmę. Firma doskonale zdaje sobie sprawę, że trudno jest założyć przeciwko niej sprawę w sądzie, gdyż agencja Groen Flex została celowo oddzielona od właściwego pracodawcy, Eurocontract, zarejestrowanego w Holandii (pomimo, że obie firmy mają tego samego właściciela). Polskim pracownikom trudno jest założyć sprawę w sądzie przeciwko firmie holenderskiej i na to liczą nieuczciwi pracodawcy z agencji, celowo wprowadzając zamieszanie i utrudniając zrozumienie, kto jest właściwym pracodawcą.

Typowe dla firmy jest to, że obiecywane w Polsce warunki dotyczące obowiązków w pracy, lokalizacji, zakwaterowania, godzin pracy i stawek nie są dotrzymywane na miejscu w Holandii. Często pracownicy nie są nawet informowani o tym, kto jest końcowym pracodawcą. Często zdarzało się, że Eurocontract/Groenflex nie dopilnowały przestrzegania zasad BHP przez końcowych pracodawców i nie zapewnili szkoleń z zakresu bezpieczeństwa. Zamiast pełnowymiarowej pracy obiecywanej przed wyjazdem z Polski, często zdarzają się całe dni bez pracy.

Zakwaterowanie budzi też wiele zastrzeżeń pracowników. Osobiste rzeczy pracowników poddawane są kontroli, a koszt posiłków jest automatycznie pobierany z pensji, nawet jeśli ktoś nie korzysta ze stołówki. Pracownicy, którzy podpisali umowy na wiele miesięcy wracali do domów o wiele wcześniej, gdyż nie było dla nich pracy. Nie otrzymali z tego tytułu żadnego odszkodowania. Zdarzały się przypadki wysyłania ludzi do Holandii bez podpisanej umowy przedwstępnej. Pracownicy donoszą też o przypadkach opóźnionych wypłat należności, spóźnionych nawet o 2-3 miesiące.

Nasze żądania

Domagamy się pokrycia kosztów leczenia pracownika poszkodowanego w wyniku zaniedbań kontrahentów firmy Groen Flex i Eurocontract i pełnej współpracy firmy przy dochodzeniu roszczeń poszkodowanego.

Ponadto domagamy się, by:

* wszyscy pracownicy zatrudniani przez Groen Flex/Eurocontract otrzymywali odpowiednie szkolenia BHP, odzież ochronną i odpowiednie wyposażenie;
* wszyscy pracownicy zatrudniani przez Groen Flex/Eurocontract podpisywali umowę w Polsce z firmą zarejestrowaną w Polsce, a nie w Holandii;
* rodzaj pracy był jasno określony w umowie, a pracownicy byli wynagradzani za czas bez pracy;
* umowy nie były rozwiązywane bez powodu, a płatności były dokonywane terminowo;
* agencja upewniała się pierwszego dnia pracy, że pracownik jest faktycznie ubezpieczony. Pracownicy powinni otrzymać dowód, że zostali ubezpieczeni, jeśli ubezpieczenie jest potrącane z ich pensji.

Do czego mają prawo pracownicy

Pracownicy mają prawo domagać się jasnego określenia rodzaju pracy i nie wykonywać innego rodzaju pracy;

Należy im się odzież robocza i szkolenie BHP – jeśli w miejscu pracy wydarzy się wypadek, pracodawca musi go zgłosić, a pracownik ma prawo do odszkodowania.

Co warto sprawdzić

Jeśli firma twierdzi, że opłaciła ubezpieczenie, zażądaj potwierdzenia numeru polisy ubezpieczeniowej i upewnij się, że składki zostały opłacone.

Jeśli pracujesz w nowym miejscu, upewnij się, że wiesz jak się nazywa firma, która Cię zatrudnia i gdzie się znajduje - dzięki temu będziesz wiedzieć, kto odpowiada za Twoje bezpieczeństwo.

Jeśli wydarzył się poważny wypadek podczas pracy, a firma tego nie zgłosiła, popełniono przestępstwo.

Firma dla której pracujesz jest zobowiązana dbać o Twoje bezpieczeństwo. Jeśli Twoje prawa są łamane, miał miejsce wypadek lub pracujesz w niebezpiecznych warunkach – daj natychmiast komuś o tym znać.

Inicjatywa Pracownicza-Częstochowa
Związek Syndykalistów Polski

Odpowiedz



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.