Dodaj nową odpowiedź
"Na naszych oczach - stereotyp kobiety w reklamie". Wystawa we Wrocławiu
Czytelnik CIA, Czw, 2006-08-17 21:53 Dyskryminacja | Prawa kobiet/FeminizmCo wspólnego ma telefon komórkowy lub Coca-Cola z nagą kobietą? Na pierwszy rzut oka niewiele, ale - jak napisał John Berger w swojej książce przed 30 laty - „reklama coraz chętniej wykorzystuje seksualność po to, by cokolwiek sprzedać”. Ciało kobiece stało się narzędziem służącym interesom ekonomicznym, wydaje się, że można je kupić wraz z reklamowanym przez nie towarem.
Wszechobecność takiej reklamy autorka niniejszej wystawy Beth Lazroe (fotografka, Irlandka mieszkająca w Pradze), nazywa Atakiem Wizualnym - „to jedyne pojęcie, które może zobrazować wszechobecny sposób przedstawiania kobiety jako obiektu fantazji seksualnych. Takie obrazy nieustannie, rok po roku, dzień po dniu, bombardują mieszkańców Pragi i innych miast czeskich, niezależnie od tego, czy ktoś tego chce, czy nie” - mówi Lazroe. Stereotypowe ukazywanie kobiet w reklamie zdominowało billboardy, citylighty, czasopisma i telewizję nie tylko w Pradze, ale również we Wrocławiu i innych miastach Europy.
Reklama powielając stereotypy, jednocześnie je utrwala, wmawiając kobietom, że stają się atrakcyjne tylko wtedy, gdy są pożądane przez mężczyzn. By zareklamować produkt, czasem nie jest ważna twarz, ale wystarczą jędrne pośladki lub duży biust. Ulice wielu europejskich miast zdobią liczne billboardy nagich kobiecych ciał. Wizerunek kobiety stał się po prostu elementem, który ma poprawić wyniki sprzedaży. Stało się to tak popularne, że przestaliśmy dostrzegać niestosowność tego zjawiska.
Galeria Solidarności Polsko-Czesko-Słowackiej (ul. Szewska 29, Wrocław, pon. - pt. 12.00 - 15.00) zaprasza na wystawę fotografii Beth Lazroe - irlandzkiej fotografki mieszkającej w Pradze "Na naszych oczach - stereotyp kobiety w reklamie". Wystawie towarzyszy pokaz fotografii Michała Pawlika - absolwenta PHO-BOS i studenta ASP. Wystawa otwarta do 25 sierpnia.