Dodaj nową odpowiedź

Autostrady prywatne - pieniądze publiczne

Kraj | Gospodarka

Za 600 mln zł można zbudować 20 km drogi ekspresowej. Tyle państwo wkrótce dopłaci spółce GTC do eksploatowanej od dwóch lat autostrady z Gdańska do Grudziądza. Ale to dopiero początek pomocy publicznej dla prywatnych autostrad.
Kilka dni temu Komisja Europejska ogłosiła, że zgodziła się na pomoc publiczną dla kontrolowanej przez Jana Kulczyka spółki Autostrada Wielkopolska (AWSA), która ma zbudować i eksploatować w systemie koncesyjnym ponad 100 km płatnej autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka. Wcześniej w tym roku KE zgodziła się także na pomoc publiczną dla spółki GTC, która ma koncesję na budowę i eksploatację autostrady A1 z Gdańska do Torunia (na razie od dwóch lat eksploatuje pierwszą część tej drogi, z Gdańska do Grudziądza).
Kiedy w połowie lat 90. rząd SLD-PSL przyznawał prywatnym firmom koncesje na budowę i eksploatację płatnych autostrad, zapowiadano, że inwestorzy odciążą budżet, bo wyłożą własne pieniądze na budowę autostrad, aby zarabiać na opłatach za przejazdy tymi drogami. Potem jednak państwo pomogło inwestorom, dając gwarancje na kredyty zaciągane przez AWSA i GTC (w przypadku tej firmy te gwarancje mają w sumie wartość ponad 2 mld euro do połowy 2043 r.). Teraz okazuje się, że tym firmom trzeba jeszcze pomagać z pieniędzy podatników. I to w sytuacji, kiedy rząd z powodu kryzysu postanowił, że w ogóle nie będzie dawać z budżetu pieniędzy na budowę dróg.

Jaką pomoc z pieniędzy podatników mają dostać posiadacze koncesji na płatne autostrady? Rzeczniczka GTC Ewa Łydkowska miała przygotować raport, lecz milczy, milczy także rzeczniczka AWSA Zofia Kwiatkowska oraz Ministerstwo Infrastruktury.

Z rozporządzeń rządu o wydatkach KFD można się dowiedzieć, że za 2007 i 2008 r. GTC miało dostać z Funduszu ok. 300 mln zł. Za kończący się rok GTC ma dostać z Funduszu do 334 mln zł, a w zeszłym roku zwiększano wypłaty ponad wcześniejszy plan - poinformowało biuro prasowe resortu infrastruktury. W sumie za nieco ponad dwa lata eksploatacji 90 km autostrady pod Gdańskiem prywatny koncesjonariusz dostanie ponad 600 mln zł. Niemal tyle, ile rządowa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych wyda na budowę pod Białymstokiem 24,5 km drogi ekspresowej o standardzie zbliżonym do autostrady.

Koszty budowy autostrad przez prywatnych inwestorów nie wydają się niskie. Budowa betonowej autostrady przez AWSA ma kosztować 12,2 mln euro za 1 km. A trzy lata temu państwowa GDDKiA zamówiła - zbudowaną już - także betonową autostradę A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej w cenie 6,1 mln euro za 1 km. Skąd taka różnica? - Nie posiadamy żadnej wiedzy na temat realizacji projektu autostrady A4 Zgorzelec - Krzyżowa - stwierdziła rzeczniczka AWSA, odsyłając do Strabaga. A Dariusz Słotwiński ze Strabaga odsyła w tej sprawie do AWSA.

(za: gw: biz.)

Odpowiedz



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.