Dodaj nową odpowiedź

Warszawa: Zwiększą uprawnienia kanarom?

Kraj

- Zbyt wielu gapowiczów pozostaje bezkarnych, a to naraża miasta na straty - żalą się firmy przewozowe z całego kraju. I proponują rozszerzenie kompetencji kontrolerów biletów. Sprawa trafiła do Ministerstwa Infrastruktury.

Zdaniem przedsiębiorstw komunikacyjnych z całego kraju, powinny być większe, żeby kontrolerzy mogli skutecznie walczyć z gapowiczami. Dziś kontroler nie może użyć siły fizycznej ani zatrzymać uciekającego pasażera - prawo do użycia siły ma tylko policja.

Stosowanie siły usprawiedliwia przestępstwem, jakie popełnia gapowicz. Jakie środki przymusu powinien mieć do dyspozycji kontroler? Jak twierdzi przewodniczący izby i szef poznańskiej komunikacji, Wojciech Tulibacki, wystarczy zamknięcie lub zagrodzenie drzwi, żeby uniemożliwić ucieczkę.

Rzecznik warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego Igor Krajnow mówi wprost: kontrolerzy nie powinni używać siły i nakręcać spirali przemocy. To może wpłynąć negatywnie na zdanie pasażerów o komunikacji miejskiej. Obecnie kładziony jest nacisk na to, aby kontrolerzy zachowywali się w sposób stanowczy, ale kulturalny. [...] Przechodzą szkolenia kultury osobistej i profesjonalnej kontroli biletowej.

- Z punktu widzenia ZTM korzystne byłoby jednak nadanie kontrolerom statusu funkcjonariusza publicznego. Wszelkie przestępstwa przeciwko niemu byłyby ścigane z urzędu - proponuje.

Tymczasem pasażerowie już teraz często mają zastrzeżenia do pracy kontrolerów biletów. W Gorzowie interweniował nawet rzecznik praw obywatelskich. Chodzi o sposób zatrzymania pasażerów, których kontrolerzy nie chcieli wypuszczać z autobusów.

Odpowiedz



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.