Dodaj nową odpowiedź

Ależ świetna dyskusja.

Ależ świetna dyskusja. Rzeczywiście, zagrożenia dla edukacji, jak i sama edukacja są sprawą kluczową. Od niej zależy jak kształtuje się społeczeństwo. Widać bankowa koncepcja edukacji wdziera się już ostentacyjnie. Tu kłania się krytyczne podejście P. Freire'go.
Że tak zacytuję, nie dosłownie:

Bankowa koncepcja edukacji traktuje ludzi jak dające się przystosować i kierować sobą istoty. Im więcej wysiłku uczniowie wkładają w przechowywanie powierzonych im depozytów, w tym mniejszym stopniu rozwijają krytyczną świadomość, która wyniknąć miałaby z ich ingerencji w świat. Im pełniej akceptują narzucona im pasywną rolę, tym silniejszą wykazują tendencję ku prostej adaptacji do świata, jak również fragmentarycznego obrazu rzeczywistości, który został w nich zdeponowany. W bankowej koncepcji edukacji człowiek jest w zaledwie w świecie, a nie ze światem, czy innymi. Jawi się jako widz, a nie jako ponowny jego twórca, dla zwolenników tego poglądu człowiek nie jest świadomym bytem, lecz raczej posiadaczem świadomości, „pustym” umysłem, otwartym na recepcje depozytów rzeczywistości zewnętrznego świata.
Autentyczne wyzwolenie – proces humanizacji nie jest kolejnym depozytem wbudowanym w ludzi. Wyzwolenie jest praktyką: refleksja i działaniem, które podejmowane jest po to, by świat zmieniać. Ludzie prawdziwie zaangażowani w sprawą wyzwolenia nie mogą akceptować ani mechanistycznej koncepcji i świadomości jako pustego pojemnika, ani też wykorzystywać bankowych metod dominacji.

Odpowiedz



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.