Istnienie klas społecznych często pomijane jest w mediach główno-nurtowych, a jeżeli już pada termin „klasa” trudno nie odnieść wrażenia, że na świeci...
Po raz 44 spotykamy się na łamach anarchistycznego periodyku „Inny Świat”. Tym razem, nieco szerzej, podjęliśmy dwa, a nawet trzy tematy... Niejako te...
Tureckie władze w osobie prezydenta Erdoğana rozpoczęły zmasowaną kampanię prześladowania zamieszkałej w tym kraju mniejszości kurdyjskiej. Wszystko z...
Jak blisko jesteśmy nienawiści Niemców lat trzydziestych do „obcych”? W ostatnią sobotę zorganizowano manifestacje skierowane przeciwko uchodźcom z kr...
Bardzo duża część uchodźców, przedstawianych jako Syryjczycy, jest tak naprawdę Kurdami, zamieszkującymi Syrię. Kurdowie od lat toczą walkę o stworzen...
Pun Ngai będzie promować swoją książkę na dwóch spotkaniach, na których zaprezentuje wykład pt: „Walka chińskich pracownic w globalnych
fabrykach”
--
Pun Ngai − profesor nadzwyczajna Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Politechnicznym w Hongkongu i wicedyrektor Centrum Badań nad Pracą Socjalną Uniwersytetu Pekińskiego Uniwersytetu Politechnicznego w Hongkongu. http://www.polyu.edu.hk/apss/v2/Staff.php?staff_id=125
Za swoją książkę „Pracownice chińskich fabryk” uzyskała w 2005 r. nagrodę im. C. Wright Millsa.
Zajmuje się problematyką pracy, płci i globalizacji. Jest założycielką i działaczką Chińskiej Sieci Pracowniczek (The Chinese Working
Women Network). http://www.cwwn.org/eng/main.html
--
Pun Ngai obnaża drugą twarz fenomenalnego rozwoju Chin: jest nią wyzysk młodych pracownic, migrujących z chińskiej wsi. Przez 2 lata pracowała i mieszkała z nimi, prowadząc badania na temat warunków pracy w fabryce elektronicznej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej Shenzhen, w południowych Chinach. W Shenzhen 90 proc. zatrudnionych to młode kobiety. Pracują za grosze, 12 godzin na dobę, mają jedną wolną niedzielę w miesiącu, permanentnie brakuje im snu. Mieszkają w fabrycznych barakach, które przypominają koszary.
Pun Ngai analizuje ich sytuację w kategoriach potrójnego systemu ucisku stosowanego przez patriarchalną kulturę, rynek i „socjalistyczne” państwo. Pomimo daleko idących zmian w Chinach takie hierarchie władz jak podział na miasto i wieś (opierający się na systemie meldunków niedostępnych wiejskim migrantom), jak i podział pracy, płac i uprawnień według płci oraz przypisywane role i tożsamości okazały się niespodziewanie trwałe.
Transformacja nie zmieniła tych nierówności i utrwalonych patriarchalnych wzorów, wprost przeciwnie – wprzęgła je do działania na rzecz rozwoju chińskiego kapitalizmu. W ten sposób gwałtownie rozszerzająca się na skalę globalną reprodukcja kapitalizmu w ciągu ostatnich trzydziestu lat doprowadziła do pogłębiania się nierówności klasowych i płciowych w skali globalnej. Pożegnanie z „analizą klasową” nie przyczyniło się do zaniku stosunków klasowych na Zachodzie, lecz do poszerzenia ich o społeczeństwa Trzeciego Świata, w którym relacje płciowe są nieodłączną częścią nagłego przekształcenia stosunków klasowych.
Pun Ngai nie przedstawia jednak pracownic jako bezwolne podmioty ucisku. Pokazuje ich zdolność negacji i sprawczość. Nie ogranicza się do badań lokalnych, etnografii czy studium przypadku, ale pokazuje związki między warunkami pracy i technologiami upodmiotowienia a przeobrażeniem państwa i ekonomiczną globalizacją. Jej książka jest artykulacją protestu i oporu.
Wydanie pierwsze
Oprawa miękka, s. 221
Seria wydawnicza: Teorie Oporu
cena 28 zł
ISBN 978-83-926662-2-6
Spis treści:
Ewa Charkiewicz - Made in China, made in Poland
Podziękowania
Wstęp
1. Państwo spotyka kapitał - tworzenie i niszczenie nowej chińskiej klasy robotniczej
2. Wyjazd z wioski. Rozdarcie między pracą a rodziną
3.Ciało społeczne, sztuka dyscypliny i sztuka oporu
4. Stać się dagongmei. Polityka tożsamości i różnic
5. Konstruowanie płci i seksualności
6. Krzyk, marzenia senne i transgresja
7. Ku mnieszościowemu oporowi
Przypisy
Bibliografia
Protest przeciwko zawłaszczaniu tegorocznego marszu antyfaszystowskiego 11 listopada przez partię Razem i współpracujące z nią organizacje, podpisaneg...
Manchester Solidarity Federation sprzeciwia się zarówno opcji "in" jak i "out". W sprawie referendum dotyczącego członkostwa w Unii Europejskiej wyraż...
Nie należy jednak zbyt na to liczyć. Można być niemal pewnym, iż żaden uczony nie ośmieli się dziś traktować człowieka tak, jak traktuje królika; trze...
Mówiłem już, gdzie szukać zasadniczej praktycznej przyczyny potężnego jeszcze obecnie oddziaływania wierzeń religijnych na masy ludowe. Owe właściwe i...
W dniach 25-26 czerwca, anarchosyndykaliści spotkali się na konferencji pod Madrytem, by omówić powstanie nowej federacji i utworzenie na nowo anarch...
„Omawiając działalność i rolę anarchistów w rewolucji, Kropotkin powiedział: ‘My, anarchiści rozmawialiśmy dużo o rewolucjach, ale niewielu z nas zost...
Jak się okazuje, kulturalne elity zaczęły dyskutować o warunkach pracy w restauracjach i barach, gdzie są stałymi bywalcami. Pomimo faktu, że wiele sz...
Pun Ngai będzie promować
Pun Ngai będzie promować swoją książkę na dwóch spotkaniach, na których zaprezentuje wykład pt: „Walka chińskich pracownic w globalnych
fabrykach”
--
Pun Ngai − profesor nadzwyczajna Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Politechnicznym w Hongkongu i wicedyrektor Centrum Badań nad Pracą Socjalną Uniwersytetu Pekińskiego Uniwersytetu Politechnicznego w Hongkongu. http://www.polyu.edu.hk/apss/v2/Staff.php?staff_id=125
Za swoją książkę „Pracownice chińskich fabryk” uzyskała w 2005 r. nagrodę im. C. Wright Millsa.
Zajmuje się problematyką pracy, płci i globalizacji. Jest założycielką i działaczką Chińskiej Sieci Pracowniczek (The Chinese Working
Women Network). http://www.cwwn.org/eng/main.html
--
Pun Ngai obnaża drugą twarz fenomenalnego rozwoju Chin: jest nią wyzysk młodych pracownic, migrujących z chińskiej wsi. Przez 2 lata pracowała i mieszkała z nimi, prowadząc badania na temat warunków pracy w fabryce elektronicznej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej Shenzhen, w południowych Chinach. W Shenzhen 90 proc. zatrudnionych to młode kobiety. Pracują za grosze, 12 godzin na dobę, mają jedną wolną niedzielę w miesiącu, permanentnie brakuje im snu. Mieszkają w fabrycznych barakach, które przypominają koszary.
Pun Ngai analizuje ich sytuację w kategoriach potrójnego systemu ucisku stosowanego przez patriarchalną kulturę, rynek i „socjalistyczne” państwo. Pomimo daleko idących zmian w Chinach takie hierarchie władz jak podział na miasto i wieś (opierający się na systemie meldunków niedostępnych wiejskim migrantom), jak i podział pracy, płac i uprawnień według płci oraz przypisywane role i tożsamości okazały się niespodziewanie trwałe.
Transformacja nie zmieniła tych nierówności i utrwalonych patriarchalnych wzorów, wprost przeciwnie – wprzęgła je do działania na rzecz rozwoju chińskiego kapitalizmu. W ten sposób gwałtownie rozszerzająca się na skalę globalną reprodukcja kapitalizmu w ciągu ostatnich trzydziestu lat doprowadziła do pogłębiania się nierówności klasowych i płciowych w skali globalnej. Pożegnanie z „analizą klasową” nie przyczyniło się do zaniku stosunków klasowych na Zachodzie, lecz do poszerzenia ich o społeczeństwa Trzeciego Świata, w którym relacje płciowe są nieodłączną częścią nagłego przekształcenia stosunków klasowych.
Pun Ngai nie przedstawia jednak pracownic jako bezwolne podmioty ucisku. Pokazuje ich zdolność negacji i sprawczość. Nie ogranicza się do badań lokalnych, etnografii czy studium przypadku, ale pokazuje związki między warunkami pracy i technologiami upodmiotowienia a przeobrażeniem państwa i ekonomiczną globalizacją. Jej książka jest artykulacją protestu i oporu.
--
Dane bibliograficzne książki:
Pun Nagi, Pracownice chińskich fabryk, Oficyna Wydawnicza Bractwa Trojka, Poznań, 2010.
wstęp: Ewa Charkiewicz, „Made in China, made in Poland”. Wersja online: http://www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministyczny/readarticle.php?ar...
Wydanie pierwsze
Oprawa miękka, s. 221
Seria wydawnicza: Teorie Oporu
cena 28 zł
ISBN 978-83-926662-2-6
Spis treści:
Ewa Charkiewicz - Made in China, made in Poland
Podziękowania
Wstęp
1. Państwo spotyka kapitał - tworzenie i niszczenie nowej chińskiej klasy robotniczej
2. Wyjazd z wioski. Rozdarcie między pracą a rodziną
3.Ciało społeczne, sztuka dyscypliny i sztuka oporu
4. Stać się dagongmei. Polityka tożsamości i różnic
5. Konstruowanie płci i seksualności
6. Krzyk, marzenia senne i transgresja
7. Ku mnieszościowemu oporowi
Przypisy
Bibliografia
Książkę można będzie kupić wkrótce na www.bractwotrojka.pl
--
Zapraszamy!