Istnienie klas społecznych często pomijane jest w mediach główno-nurtowych, a jeżeli już pada termin „klasa” trudno nie odnieść wrażenia, że na świeci...
Po raz 44 spotykamy się na łamach anarchistycznego periodyku „Inny Świat”. Tym razem, nieco szerzej, podjęliśmy dwa, a nawet trzy tematy... Niejako te...
Tureckie władze w osobie prezydenta Erdoğana rozpoczęły zmasowaną kampanię prześladowania zamieszkałej w tym kraju mniejszości kurdyjskiej. Wszystko z...
Jak blisko jesteśmy nienawiści Niemców lat trzydziestych do „obcych”? W ostatnią sobotę zorganizowano manifestacje skierowane przeciwko uchodźcom z kr...
Bardzo duża część uchodźców, przedstawianych jako Syryjczycy, jest tak naprawdę Kurdami, zamieszkującymi Syrię. Kurdowie od lat toczą walkę o stworzen...
marksizm jako system, jest systemem zamkniętym i skończonym poprzez swoją wizję materializmu historycznego. Tak naprawdę opiera się na historycyzmie Hegla, gdzie w proces historyczny wstawia ekonomiczną machinę historii która poprzez cykl swoich wydarzeń jest z gruntu naukowa i nieunikniona. Nie ma tu miejsca na jednostkę i jej wolność - tak cenioną przez anarchistów... historia według Marksa jest w pewnym sensie bytem samym w sobie, gdzie jednostka niewiele znaczy. Jednostka może przyśpieszać pewne procesy historyczne (np. rewolucję) ale i bez jej udziału te procesy zaistnieją. Dlatego filozofia Marksa jest systemem zamkniętym - wyjaśniającym całość rzeczywistości ludzkiej (podobnie jak religia). Chociaż pewne elementy pozostają aktualne jak wspomniana przez ciebie klasowa analiza społeczeństwa, to system sam w sobie niestety nie. Tak samo teza, że to "byt kształtuje świadomość" (inaczej - ekonomiczne stosunki warunkujące kształt
społeczeństwa) - gdzie jest podstawą filozofii Marksa której nadał kształt totalny - nie dopuszcza istnienia innych warunków kształtujących świadomość jednostki. Całkowicie pomija idee, relacje międzyludzkie, psychologiczny rozwój jednostki itp. Wszystko redukuje do ekonomii i historii zamkniętej w całościowym niepodważalnym cyklu. I chociaż marksizm jest ważną ideą, to anarchizm kładzie w przeciwieństwie do marksizmu nacisk na jednostkę i jej wolność (nie tylko od tyranii kapitału i państwa, ale również od wszelkich totalnych idei i zamkniętych systemów próbujących ją więzić w swoich ramach).
Protest przeciwko zawłaszczaniu tegorocznego marszu antyfaszystowskiego 11 listopada przez partię Razem i współpracujące z nią organizacje, podpisaneg...
Manchester Solidarity Federation sprzeciwia się zarówno opcji "in" jak i "out". W sprawie referendum dotyczącego członkostwa w Unii Europejskiej wyraż...
Nie należy jednak zbyt na to liczyć. Można być niemal pewnym, iż żaden uczony nie ośmieli się dziś traktować człowieka tak, jak traktuje królika; trze...
Mówiłem już, gdzie szukać zasadniczej praktycznej przyczyny potężnego jeszcze obecnie oddziaływania wierzeń religijnych na masy ludowe. Owe właściwe i...
W dniach 25-26 czerwca, anarchosyndykaliści spotkali się na konferencji pod Madrytem, by omówić powstanie nowej federacji i utworzenie na nowo anarch...
„Omawiając działalność i rolę anarchistów w rewolucji, Kropotkin powiedział: ‘My, anarchiści rozmawialiśmy dużo o rewolucjach, ale niewielu z nas zost...
Jak się okazuje, kulturalne elity zaczęły dyskutować o warunkach pracy w restauracjach i barach, gdzie są stałymi bywalcami. Pomimo faktu, że wiele sz...
marksizm
marksizm jako system, jest systemem zamkniętym i skończonym poprzez swoją wizję materializmu historycznego. Tak naprawdę opiera się na historycyzmie Hegla, gdzie w proces historyczny wstawia ekonomiczną machinę historii która poprzez cykl swoich wydarzeń jest z gruntu naukowa i nieunikniona. Nie ma tu miejsca na jednostkę i jej wolność - tak cenioną przez anarchistów... historia według Marksa jest w pewnym sensie bytem samym w sobie, gdzie jednostka niewiele znaczy. Jednostka może przyśpieszać pewne procesy historyczne (np. rewolucję) ale i bez jej udziału te procesy zaistnieją. Dlatego filozofia Marksa jest systemem zamkniętym - wyjaśniającym całość rzeczywistości ludzkiej (podobnie jak religia). Chociaż pewne elementy pozostają aktualne jak wspomniana przez ciebie klasowa analiza społeczeństwa, to system sam w sobie niestety nie. Tak samo teza, że to "byt kształtuje świadomość" (inaczej - ekonomiczne stosunki warunkujące kształt
społeczeństwa) - gdzie jest podstawą filozofii Marksa której nadał kształt totalny - nie dopuszcza istnienia innych warunków kształtujących świadomość jednostki. Całkowicie pomija idee, relacje międzyludzkie, psychologiczny rozwój jednostki itp. Wszystko redukuje do ekonomii i historii zamkniętej w całościowym niepodważalnym cyklu. I chociaż marksizm jest ważną ideą, to anarchizm kładzie w przeciwieństwie do marksizmu nacisk na jednostkę i jej wolność (nie tylko od tyranii kapitału i państwa, ale również od wszelkich totalnych idei i zamkniętych systemów próbujących ją więzić w swoich ramach).