Istnienie klas społecznych często pomijane jest w mediach główno-nurtowych, a jeżeli już pada termin „klasa” trudno nie odnieść wrażenia, że na świeci...
Po raz 44 spotykamy się na łamach anarchistycznego periodyku „Inny Świat”. Tym razem, nieco szerzej, podjęliśmy dwa, a nawet trzy tematy... Niejako te...
Tureckie władze w osobie prezydenta Erdoğana rozpoczęły zmasowaną kampanię prześladowania zamieszkałej w tym kraju mniejszości kurdyjskiej. Wszystko z...
Jak blisko jesteśmy nienawiści Niemców lat trzydziestych do „obcych”? W ostatnią sobotę zorganizowano manifestacje skierowane przeciwko uchodźcom z kr...
Bardzo duża część uchodźców, przedstawianych jako Syryjczycy, jest tak naprawdę Kurdami, zamieszkującymi Syrię. Kurdowie od lat toczą walkę o stworzen...
z Tobą, że marksizm wniósł bardzo wiele do ruchu robotniczego i skorzystali na tym nie tylko marksiści... Zastanówmy się co jest aktualne i oryginalne z jego filozofii. Analizę klasową społeczeństwa Marks zapożyczył od Adama Smitha, choć rozwinął ją ograniczył ją tylko do walki klas między klasą posiadającą i nie posiadającą, a zapomniał o walce pomiędzy klasą rządzącą i rządzoną (co jest szerszym pojęciem zawierającym również ekonomiczny podział). Krytykę własności zapożyczył od Proudhona, ale trzeba przyznać, że jego analiza alienacji pracy jest jak najbardziej aktualnym do dzisiaj zjawiskiem. Jednak dialektyczny rozwój historii, który jest główną istotą jego filozofii (wzięty od Hegla) słabo się ma do rzeczywistości i jest czystym myśleniem życzeniowym.
Uważam, że opieranie wzrostu ruchu na podstawach materialnych ma duże znaczenie, ale jest niewystarczające. Dochodzi coś, co jest istotą anarchizmu i jego główna ideą, a mianowicie pojęcie wolności i to dążenie człowieka do poszerzania swojej wolności na różnych płaszczyznach jest tym, czego nie można ująć w sztywne ramy ekonomiczno-historyczne. Twarda materialistyczna podstawa bez moralnych idei w postaci wolności (nie tylko z ekonomicznego punktu widzenia) zawsze będzie prowadzić do nikąd. Walka o poprawę materialnego bytu nie zawsze gwarantuje rozwój świadomości i wolności, czasem potrafi wprowadzić w życie bardzo totalitarne idee. Dlatego uważam, że ekonomia jest wtórna w stosunku do wolności, ale na tej płaszczyźnie większość konfliktów w dzisiejszych czasach się opiera.
Protest przeciwko zawłaszczaniu tegorocznego marszu antyfaszystowskiego 11 listopada przez partię Razem i współpracujące z nią organizacje, podpisaneg...
Manchester Solidarity Federation sprzeciwia się zarówno opcji "in" jak i "out". W sprawie referendum dotyczącego członkostwa w Unii Europejskiej wyraż...
Nie należy jednak zbyt na to liczyć. Można być niemal pewnym, iż żaden uczony nie ośmieli się dziś traktować człowieka tak, jak traktuje królika; trze...
Mówiłem już, gdzie szukać zasadniczej praktycznej przyczyny potężnego jeszcze obecnie oddziaływania wierzeń religijnych na masy ludowe. Owe właściwe i...
W dniach 25-26 czerwca, anarchosyndykaliści spotkali się na konferencji pod Madrytem, by omówić powstanie nowej federacji i utworzenie na nowo anarch...
„Omawiając działalność i rolę anarchistów w rewolucji, Kropotkin powiedział: ‘My, anarchiści rozmawialiśmy dużo o rewolucjach, ale niewielu z nas zost...
Jak się okazuje, kulturalne elity zaczęły dyskutować o warunkach pracy w restauracjach i barach, gdzie są stałymi bywalcami. Pomimo faktu, że wiele sz...
zgadzam się
z Tobą, że marksizm wniósł bardzo wiele do ruchu robotniczego i skorzystali na tym nie tylko marksiści... Zastanówmy się co jest aktualne i oryginalne z jego filozofii. Analizę klasową społeczeństwa Marks zapożyczył od Adama Smitha, choć rozwinął ją ograniczył ją tylko do walki klas między klasą posiadającą i nie posiadającą, a zapomniał o walce pomiędzy klasą rządzącą i rządzoną (co jest szerszym pojęciem zawierającym również ekonomiczny podział). Krytykę własności zapożyczył od Proudhona, ale trzeba przyznać, że jego analiza alienacji pracy jest jak najbardziej aktualnym do dzisiaj zjawiskiem. Jednak dialektyczny rozwój historii, który jest główną istotą jego filozofii (wzięty od Hegla) słabo się ma do rzeczywistości i jest czystym myśleniem życzeniowym.
Uważam, że opieranie wzrostu ruchu na podstawach materialnych ma duże znaczenie, ale jest niewystarczające. Dochodzi coś, co jest istotą anarchizmu i jego główna ideą, a mianowicie pojęcie wolności i to dążenie człowieka do poszerzania swojej wolności na różnych płaszczyznach jest tym, czego nie można ująć w sztywne ramy ekonomiczno-historyczne. Twarda materialistyczna podstawa bez moralnych idei w postaci wolności (nie tylko z ekonomicznego punktu widzenia) zawsze będzie prowadzić do nikąd. Walka o poprawę materialnego bytu nie zawsze gwarantuje rozwój świadomości i wolności, czasem potrafi wprowadzić w życie bardzo totalitarne idee. Dlatego uważam, że ekonomia jest wtórna w stosunku do wolności, ale na tej płaszczyźnie większość konfliktów w dzisiejszych czasach się opiera.