Istnienie klas społecznych często pomijane jest w mediach główno-nurtowych, a jeżeli już pada termin „klasa” trudno nie odnieść wrażenia, że na świeci...
Po raz 44 spotykamy się na łamach anarchistycznego periodyku „Inny Świat”. Tym razem, nieco szerzej, podjęliśmy dwa, a nawet trzy tematy... Niejako te...
Tureckie władze w osobie prezydenta Erdoğana rozpoczęły zmasowaną kampanię prześladowania zamieszkałej w tym kraju mniejszości kurdyjskiej. Wszystko z...
Jak blisko jesteśmy nienawiści Niemców lat trzydziestych do „obcych”? W ostatnią sobotę zorganizowano manifestacje skierowane przeciwko uchodźcom z kr...
Bardzo duża część uchodźców, przedstawianych jako Syryjczycy, jest tak naprawdę Kurdami, zamieszkującymi Syrię. Kurdowie od lat toczą walkę o stworzen...
Czytelnik CIA (niezweryfikowane), Wto, 2011-12-13 14:01
1. Oczywiście że można tak powiedzieć o każdym "umoralniaczu". Dlatego część anarchistów odrzuca wszelką abstrakcyjną "moralność" jako zagrożenie dla wolności. Tym bardziej każda moralność która stawia za podstawę cokolwiek poza człowiekiem (np. Boga, Państwo, czy jak w tym wypadku Przyrodę) powinna zostać odrzucona, bo prowadzi do tworzenia schematów autorytarnych w których wolnośc człowieka ma być ograniczana ze względu na "dobro" owego abstrakcyjnego ideału.
2. Nie. Granice między gatunkami sa wyznaczone przez naturę (geny) i bardzo widoczne w przyrodzie. Między innymi poprzez niemożliwość krzyżowania się w warunkach naturalnych przedstawicieli różnych gatunków. Kwestia płci nie ma tu nic do rzeczy.
3. Sam zmysł moralny nie może być podstawą weryfikacji możliwości jedzenia/nie jedzenia innych z tego względu że jak zauważyłeś u każdego człowieka jest on inaczej rozwinięty. Należy zatem przyjąć inne kategorie umożliwiające rozróżnienie na obiekty które mogą być zabite/zjedzone i te dla których tego nie dopuszczamy. Dla anarchisty taką kategorią jest człowiek i jego wolność - o ile nie koliduje ona z wolnością drugiego człowieka. Zatem jedzenie ludzi jest niedopuszczalne jako kolidujące z wolnością. Natomiast zwierzęta takich wartości nie uznają więc nie ma tu problemu. Kwestią oczywista jest także to że takim wyznacznikiem nie może być sama zdolność do odczuwania cierpienia, bo śmierć może być zadana w sposób nie powodujący bólu. Zatem wyznacznikiem musi być uznanie dobra człowieka i jego wolności.
4. Wytyczanie granic co do zwierząt których zjedzenie dopuszczamy i tych których nie dopuszczamy świadczy o niekonsekwencji bo wprowadza dodatkowe rozróżnienie w grupie "zwierzęte". Problem nie jest bynajmniej abstrakcyjny. Przykładowo w Południowej Azji popularne jest jedzenie pieczonych owadów. Więc pojawia się problem czy dla weganina jest to dopuszczalna a jeżeli nie to dlaczego?
5. Nie chodzi o zniesienie prawa do samoobrony, tylko o zniesienie prawa karnego co zakłada anarchizm. Skoro zniesione zostanie prawo karne to kwestia jedzenia/nie jedzenia zwierząt będzie osobistym wyborem każdego człowieka.
Protest przeciwko zawłaszczaniu tegorocznego marszu antyfaszystowskiego 11 listopada przez partię Razem i współpracujące z nią organizacje, podpisaneg...
Manchester Solidarity Federation sprzeciwia się zarówno opcji "in" jak i "out". W sprawie referendum dotyczącego członkostwa w Unii Europejskiej wyraż...
Nie należy jednak zbyt na to liczyć. Można być niemal pewnym, iż żaden uczony nie ośmieli się dziś traktować człowieka tak, jak traktuje królika; trze...
Mówiłem już, gdzie szukać zasadniczej praktycznej przyczyny potężnego jeszcze obecnie oddziaływania wierzeń religijnych na masy ludowe. Owe właściwe i...
W dniach 25-26 czerwca, anarchosyndykaliści spotkali się na konferencji pod Madrytem, by omówić powstanie nowej federacji i utworzenie na nowo anarch...
„Omawiając działalność i rolę anarchistów w rewolucji, Kropotkin powiedział: ‘My, anarchiści rozmawialiśmy dużo o rewolucjach, ale niewielu z nas zost...
Jak się okazuje, kulturalne elity zaczęły dyskutować o warunkach pracy w restauracjach i barach, gdzie są stałymi bywalcami. Pomimo faktu, że wiele sz...
1. Oczywiście że można
1. Oczywiście że można tak powiedzieć o każdym "umoralniaczu". Dlatego część anarchistów odrzuca wszelką abstrakcyjną "moralność" jako zagrożenie dla wolności. Tym bardziej każda moralność która stawia za podstawę cokolwiek poza człowiekiem (np. Boga, Państwo, czy jak w tym wypadku Przyrodę) powinna zostać odrzucona, bo prowadzi do tworzenia schematów autorytarnych w których wolnośc człowieka ma być ograniczana ze względu na "dobro" owego abstrakcyjnego ideału.
2. Nie. Granice między gatunkami sa wyznaczone przez naturę (geny) i bardzo widoczne w przyrodzie. Między innymi poprzez niemożliwość krzyżowania się w warunkach naturalnych przedstawicieli różnych gatunków. Kwestia płci nie ma tu nic do rzeczy.
3. Sam zmysł moralny nie może być podstawą weryfikacji możliwości jedzenia/nie jedzenia innych z tego względu że jak zauważyłeś u każdego człowieka jest on inaczej rozwinięty. Należy zatem przyjąć inne kategorie umożliwiające rozróżnienie na obiekty które mogą być zabite/zjedzone i te dla których tego nie dopuszczamy. Dla anarchisty taką kategorią jest człowiek i jego wolność - o ile nie koliduje ona z wolnością drugiego człowieka. Zatem jedzenie ludzi jest niedopuszczalne jako kolidujące z wolnością. Natomiast zwierzęta takich wartości nie uznają więc nie ma tu problemu. Kwestią oczywista jest także to że takim wyznacznikiem nie może być sama zdolność do odczuwania cierpienia, bo śmierć może być zadana w sposób nie powodujący bólu. Zatem wyznacznikiem musi być uznanie dobra człowieka i jego wolności.
4. Wytyczanie granic co do zwierząt których zjedzenie dopuszczamy i tych których nie dopuszczamy świadczy o niekonsekwencji bo wprowadza dodatkowe rozróżnienie w grupie "zwierzęte". Problem nie jest bynajmniej abstrakcyjny. Przykładowo w Południowej Azji popularne jest jedzenie pieczonych owadów. Więc pojawia się problem czy dla weganina jest to dopuszczalna a jeżeli nie to dlaczego?
5. Nie chodzi o zniesienie prawa do samoobrony, tylko o zniesienie prawa karnego co zakłada anarchizm. Skoro zniesione zostanie prawo karne to kwestia jedzenia/nie jedzenia zwierząt będzie osobistym wyborem każdego człowieka.