Istnienie klas społecznych często pomijane jest w mediach główno-nurtowych, a jeżeli już pada termin „klasa” trudno nie odnieść wrażenia, że na świeci...
Po raz 44 spotykamy się na łamach anarchistycznego periodyku „Inny Świat”. Tym razem, nieco szerzej, podjęliśmy dwa, a nawet trzy tematy... Niejako te...
Tureckie władze w osobie prezydenta Erdoğana rozpoczęły zmasowaną kampanię prześladowania zamieszkałej w tym kraju mniejszości kurdyjskiej. Wszystko z...
Jak blisko jesteśmy nienawiści Niemców lat trzydziestych do „obcych”? W ostatnią sobotę zorganizowano manifestacje skierowane przeciwko uchodźcom z kr...
Bardzo duża część uchodźców, przedstawianych jako Syryjczycy, jest tak naprawdę Kurdami, zamieszkującymi Syrię. Kurdowie od lat toczą walkę o stworzen...
Myśliciele antykapitalistyczni (marksistowscy czy anarchistyczni) jak dotąd nie byli w stanie obalić społecznej filozofii liberalizmu bez popadania w sprzeczność z własnymi poglądami. Nawet nie zbliżyli się do jej zachwiania, tylko ględzili o jakichś dziwnych pierdołach, nie zrozumiałych dla samych pracowników, do których z reguły chcą dostrzec. Sam to także właśnie pokazałeś. Trudzicie się, by usunąć rolę kapitalisty z produkcji, a on ciągle wraca oknem!
Trzymając się twojej analogii: garnek przyczynia się do zrobienia obiadu, tak jak praca kucharza. Bez garnka nie byłoby w czym gotować, a to chyba dość ważny aspekt? Takie to trudne? Dlatego też swój udział w gotowaniu ma zarówno właściciel garnka, jak i kucharz. Nigdy nie mogłem zrozumieć dlaczego socjaliści, marksiści i anarchiści tak nienawidzą ludzi za to, że ci posiadają środki produkcji i podobne. Co oni im robią? Przecież to jest uczciwy układ: ja dostarczam maszyn, ty pracujesz, ja mam zysk, a ty płacę.
Może i można bez szefów zarządzać, tak samo można też zabijać kalekich. Nie mówimy o tym, co możliwe, ale co sprawiedliwe. Czyż nie tak?
Nie ty go nagradzasz, co najwyżej kupujesz jego towary, nabijając mu kasę,a więc on zaspokaja twoje potrzeby (inaczej nie dostanie kasy i pójdzie z torbami - patrz jaki cudowny mechanizm zaspokajania potrzeb!).
Kapitał tak samo tworzy produkty, jak i praca, dlatego wywłaszczenie kapitału jest niesprawiedliwe i zbrodnicze.
Protest przeciwko zawłaszczaniu tegorocznego marszu antyfaszystowskiego 11 listopada przez partię Razem i współpracujące z nią organizacje, podpisaneg...
Manchester Solidarity Federation sprzeciwia się zarówno opcji "in" jak i "out". W sprawie referendum dotyczącego członkostwa w Unii Europejskiej wyraż...
Nie należy jednak zbyt na to liczyć. Można być niemal pewnym, iż żaden uczony nie ośmieli się dziś traktować człowieka tak, jak traktuje królika; trze...
Mówiłem już, gdzie szukać zasadniczej praktycznej przyczyny potężnego jeszcze obecnie oddziaływania wierzeń religijnych na masy ludowe. Owe właściwe i...
W dniach 25-26 czerwca, anarchosyndykaliści spotkali się na konferencji pod Madrytem, by omówić powstanie nowej federacji i utworzenie na nowo anarch...
„Omawiając działalność i rolę anarchistów w rewolucji, Kropotkin powiedział: ‘My, anarchiści rozmawialiśmy dużo o rewolucjach, ale niewielu z nas zost...
Jak się okazuje, kulturalne elity zaczęły dyskutować o warunkach pracy w restauracjach i barach, gdzie są stałymi bywalcami. Pomimo faktu, że wiele sz...
Myśliciele
Myśliciele antykapitalistyczni (marksistowscy czy anarchistyczni) jak dotąd nie byli w stanie obalić społecznej filozofii liberalizmu bez popadania w sprzeczność z własnymi poglądami. Nawet nie zbliżyli się do jej zachwiania, tylko ględzili o jakichś dziwnych pierdołach, nie zrozumiałych dla samych pracowników, do których z reguły chcą dostrzec. Sam to także właśnie pokazałeś. Trudzicie się, by usunąć rolę kapitalisty z produkcji, a on ciągle wraca oknem!
Trzymając się twojej analogii: garnek przyczynia się do zrobienia obiadu, tak jak praca kucharza. Bez garnka nie byłoby w czym gotować, a to chyba dość ważny aspekt? Takie to trudne? Dlatego też swój udział w gotowaniu ma zarówno właściciel garnka, jak i kucharz. Nigdy nie mogłem zrozumieć dlaczego socjaliści, marksiści i anarchiści tak nienawidzą ludzi za to, że ci posiadają środki produkcji i podobne. Co oni im robią? Przecież to jest uczciwy układ: ja dostarczam maszyn, ty pracujesz, ja mam zysk, a ty płacę.
Może i można bez szefów zarządzać, tak samo można też zabijać kalekich. Nie mówimy o tym, co możliwe, ale co sprawiedliwe. Czyż nie tak?
Nie ty go nagradzasz, co najwyżej kupujesz jego towary, nabijając mu kasę,a więc on zaspokaja twoje potrzeby (inaczej nie dostanie kasy i pójdzie z torbami - patrz jaki cudowny mechanizm zaspokajania potrzeb!).
Kapitał tak samo tworzy produkty, jak i praca, dlatego wywłaszczenie kapitału jest niesprawiedliwe i zbrodnicze.