Istnienie klas społecznych często pomijane jest w mediach główno-nurtowych, a jeżeli już pada termin „klasa” trudno nie odnieść wrażenia, że na świeci...
Po raz 44 spotykamy się na łamach anarchistycznego periodyku „Inny Świat”. Tym razem, nieco szerzej, podjęliśmy dwa, a nawet trzy tematy... Niejako te...
Tureckie władze w osobie prezydenta Erdoğana rozpoczęły zmasowaną kampanię prześladowania zamieszkałej w tym kraju mniejszości kurdyjskiej. Wszystko z...
Jak blisko jesteśmy nienawiści Niemców lat trzydziestych do „obcych”? W ostatnią sobotę zorganizowano manifestacje skierowane przeciwko uchodźcom z kr...
Bardzo duża część uchodźców, przedstawianych jako Syryjczycy, jest tak naprawdę Kurdami, zamieszkującymi Syrię. Kurdowie od lat toczą walkę o stworzen...
Antywolnościowy? Niby dlaczego? Nie ma bardziej wolnościowego ustroju niż ten, w którym o wszystkim decyduje grupa na najniższym szczeblu lokalnym. A żeby ustalić na jaki rower jest popyt wystarczy banalna ankieta. W dobie internetu raczej rzecz niezbyt trudna. W sprawie produkcji rowerów oczywiście najwięcej do powiedzenia mają ci którzy je produkują. Ale jeśli nie będą się przejmować potrzebami reszty, to nie będą w stanie funkcjonować w społeczeństwie, które nie może istnieć bez wymiany.
Ponadto forma praktyczna realizacji idei wolnościowych ma kapitalne znaczenie, bo to środowisko tworzy moralność człowieka, a nie moralność człowieka środowisko. Tylko działając w społeczeństwie zorganizowanym na sposób wolnościowy możemy wykształcić w sobie charakter wolnościowy. Tak więc sposób tej organizacji nie jest obojętny.
Prawica zawsze stawiała na indywidualny charakter i moc sprawczą indywidualnej moralności. Ale to działa w przypadku wyjątkowych jednostek, a nie ogółu społeczeństwa. Jeśli nie chcemy budować społeczeństwa hierarchicznego, ze stadem baranów podążającym za wybitnymi jednostkami, to musimy tworzyć takie wolnościowe instytucje, które wykształcą wolnościową moralność w każdym, kto się z nimi zetknie.
Protest przeciwko zawłaszczaniu tegorocznego marszu antyfaszystowskiego 11 listopada przez partię Razem i współpracujące z nią organizacje, podpisaneg...
Manchester Solidarity Federation sprzeciwia się zarówno opcji "in" jak i "out". W sprawie referendum dotyczącego członkostwa w Unii Europejskiej wyraż...
Nie należy jednak zbyt na to liczyć. Można być niemal pewnym, iż żaden uczony nie ośmieli się dziś traktować człowieka tak, jak traktuje królika; trze...
Mówiłem już, gdzie szukać zasadniczej praktycznej przyczyny potężnego jeszcze obecnie oddziaływania wierzeń religijnych na masy ludowe. Owe właściwe i...
W dniach 25-26 czerwca, anarchosyndykaliści spotkali się na konferencji pod Madrytem, by omówić powstanie nowej federacji i utworzenie na nowo anarch...
„Omawiając działalność i rolę anarchistów w rewolucji, Kropotkin powiedział: ‘My, anarchiści rozmawialiśmy dużo o rewolucjach, ale niewielu z nas zost...
Jak się okazuje, kulturalne elity zaczęły dyskutować o warunkach pracy w restauracjach i barach, gdzie są stałymi bywalcami. Pomimo faktu, że wiele sz...
Antywolnościowy? Niby
Antywolnościowy? Niby dlaczego? Nie ma bardziej wolnościowego ustroju niż ten, w którym o wszystkim decyduje grupa na najniższym szczeblu lokalnym. A żeby ustalić na jaki rower jest popyt wystarczy banalna ankieta. W dobie internetu raczej rzecz niezbyt trudna. W sprawie produkcji rowerów oczywiście najwięcej do powiedzenia mają ci którzy je produkują. Ale jeśli nie będą się przejmować potrzebami reszty, to nie będą w stanie funkcjonować w społeczeństwie, które nie może istnieć bez wymiany.
Ponadto forma praktyczna realizacji idei wolnościowych ma kapitalne znaczenie, bo to środowisko tworzy moralność człowieka, a nie moralność człowieka środowisko. Tylko działając w społeczeństwie zorganizowanym na sposób wolnościowy możemy wykształcić w sobie charakter wolnościowy. Tak więc sposób tej organizacji nie jest obojętny.
Prawica zawsze stawiała na indywidualny charakter i moc sprawczą indywidualnej moralności. Ale to działa w przypadku wyjątkowych jednostek, a nie ogółu społeczeństwa. Jeśli nie chcemy budować społeczeństwa hierarchicznego, ze stadem baranów podążającym za wybitnymi jednostkami, to musimy tworzyć takie wolnościowe instytucje, które wykształcą wolnościową moralność w każdym, kto się z nimi zetknie.