Dodaj nową odpowiedź

Toruń w obronie Rospudy

Kraj | Ekologia/Prawa zwierząt | Protesty

Dzisiaj (29. 07) w Toruniu pod pomnikiem Kopernika odbyła się akcja informacyjna (transparenty, przemówienia) dotycząca, obrony Doliny Rospudy przed budową obwodnicy Augustowa. Ekolodzy rozdali kilkaset ulotek informujących o zagrożeniu dla środowiska wynikającym z budowy obwodnicy w forsowanym przez rząd i Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad wariancie.

Akcja cieszyła się sporym zainteresowaniem mediów.

Poniżej tekst ulotki:

Via Baltica
Nie tędy droga!

Dolina Rospudy to jeden z najcenniejszych i prawdopodobnie najlepiej zachowanych w Europie obszarów torfowiskowych o naturalnych, nie naruszonych stosunkach wodnych obszar doliny objęty jest ochroną jako część europejskiej sieci NATURA 2000 w lasach Doliny Rospudy gniazdują chronione gatunki ptaków, takie jak: jarząbek, głuszec, żuraw, bielik, orlik krzykliwy, bocian czarny, dzięcioł białogrzbiety
żyje tu wiele roślin chronionych: brzoza niska, wielosił błękitny czy rosiczka długolistna
na terenie Doliny Rospudy rośnie również 19 przedstawicieli rodziny storczykowatych, podlegającej ścisłej ochronie prawnej, w tym jedyne w Polsce stanowisko miodokwiatu krzyżowego. Powstanie unikalnych torfowisk w Dolinie Rospudy wymagało ok. 10 tysięcy lat.

Jeżeli droga zostanie wybudowana, w forsowanym przez rząd wariancie przecinać będzie jedne z najpiękniejszych i najcenniejszych w Europie obszarów; Biebrzański Park Narodowy, Puszczę Augustowską, Puszczę Knyszyńską oraz obrzeża Narwiańskiego i Wigierskiego Parku Narodowego.

Planowana inwestycja jest dłuższa i nieefektywna ekonomicznie. Podczas jej realizacji zniszczeniu ulegną najcenniejsze obszary Zielonych Płuc Polski. Istnieją inne, krótsze i mniej szkodliwe dla środowiska naturalnego możliwości przeprowadzenia drogi Via Baltica przez terytorium Polski. Szczególnie kontrowersyjnym odcinkiem Via Baltica jest forsowana budowa obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy w Puszczy Augustowskiej. Minister środowiska, pod presją drogowców i lokalnych polityków, ogłosił decyzję będącą zielonym światłem dla rozpoczęcia budowy estakady biegnącej przez bagienną dolinę. Jednocześnie analiza środowiskowa i finansowa jednoznacznie pokazywała, że najlepszym wariantem byłaby drobna korekta przebiegu drogi i ominięcie bagien Rospudy oraz połączenie obwodnicy Augustowa z budową obwodnicy Suwałk. Puszcza Augustowska została zidentyfikowana przez BirdLife International jako ważna ostoja ptaków o znaczeniu międzynarodowym i jako taka została powołana przez rząd polski jako Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków (OSO) w oparciu o wymagania unijnej Dyrektywy Ptasiej. Występują tu gatunki ptaków szczególnie wrażliwych na różne zakłócenia. Ostoja ta klasyfikuje się także do ochrony jako Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk na mocy Dyrektywy Siedliskowej. Zdajemy sobie sprawę z potrzeby wybudowania obwodnicy Augustowa, ale forsowanie jej budowy w dzisiejszym kształcie wcale nie zagwarantuje szybkiego jej ukończenia. Bez wsparcia finansowego Unii inwestycja ta może ciągnąć się kolejnych kilkanaście lat - z drugiej strony, ryzyko nałożenia na Polskę kar finansowych jest bardzo realne. Wariant alternatywny zakłada połączenie obwodnicy Augustowa i Suwałk oraz ominięcie obszarów Natura 2000, co pozwoliłoby na uzyskanie środków z Unii Europejskiej na dofinansowanie jego budowy i oddanie do użytku w ciągu 5-6 lat. Jesteśmy także przeciwni krótkowzrocznemu niszczeniu polskiej przyrody. Uważamy, że zwiększenie natężenia ruchu pojazdów na chronionych terenach Zielonych Płuc Polski jest niepotrzebne i szkodliwe. Jest to także zagrożenie dla całego regionu, którego przyszłość uzależniona jest od zachowania naturalnego dziedzictwa, za które uważa się ten unikalny ekosystem.

Odpowiedz



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.