Istnienie klas społecznych często pomijane jest w mediach główno-nurtowych, a jeżeli już pada termin „klasa” trudno nie odnieść wrażenia, że na świeci...
Po raz 44 spotykamy się na łamach anarchistycznego periodyku „Inny Świat”. Tym razem, nieco szerzej, podjęliśmy dwa, a nawet trzy tematy... Niejako te...
Tureckie władze w osobie prezydenta Erdoğana rozpoczęły zmasowaną kampanię prześladowania zamieszkałej w tym kraju mniejszości kurdyjskiej. Wszystko z...
Jak blisko jesteśmy nienawiści Niemców lat trzydziestych do „obcych”? W ostatnią sobotę zorganizowano manifestacje skierowane przeciwko uchodźcom z kr...
Bardzo duża część uchodźców, przedstawianych jako Syryjczycy, jest tak naprawdę Kurdami, zamieszkującymi Syrię. Kurdowie od lat toczą walkę o stworzen...
n+1) co do tzw. determinizmu bourdieu: polecam tegoż 'zaproszenie do socjologii refleksyjnej', gdzie twierdzenie o determinizmie jego teorii nazywa niedoczytaniem i trudno się z tym nie zgodzić. znajdziesz tam wiele innych ciekawych i pouczających historii. będzie między innymi o tym, jak naiwne jest przywiązanie do 'niedeterministycznych' teorii i wiary w indeterminizm, która w istocie uniemożliwia dojrzenie kierujących nami sił. czy skreślenie 'na starcie' teorii, która opisuje ciebie jako wytwór takiej a nie innej formacji społecznej sprawi, że uwolnisz sie od tych uwarunkowań?
n+2) czy nie jest największą słabością anarchizmu jego paradoksalny dogmatyzm jeśli chodzi o podłoże intelektualne? teoria społeczna marksa zdezaktualizowała się w równym stopniu, co ta proudhona czy bakunina. tym samym przestają być aktualne środki zaradcze proponowane przez nich. nie znaczy to, że przestają być istotne proponowane przez nich cele, lecz tylko metody ich osiągania. dyskurs anarchistyczny operujący wciąż i wciąż pakietem starych dobrych xix-wiecznych filozofów społecznych dobrowolnie zamyka się w getcie. niechęć do współczesnej humanistyki, którą zdradza chociażby mój przedmówca - być może oparta na resentymencie - odcina anarchistów od kierunków myślowych, które mogłyby użyczyć nieco życia przykurzonym krytykom i utopiom.
Protest przeciwko zawłaszczaniu tegorocznego marszu antyfaszystowskiego 11 listopada przez partię Razem i współpracujące z nią organizacje, podpisaneg...
Manchester Solidarity Federation sprzeciwia się zarówno opcji "in" jak i "out". W sprawie referendum dotyczącego członkostwa w Unii Europejskiej wyraż...
Nie należy jednak zbyt na to liczyć. Można być niemal pewnym, iż żaden uczony nie ośmieli się dziś traktować człowieka tak, jak traktuje królika; trze...
Mówiłem już, gdzie szukać zasadniczej praktycznej przyczyny potężnego jeszcze obecnie oddziaływania wierzeń religijnych na masy ludowe. Owe właściwe i...
W dniach 25-26 czerwca, anarchosyndykaliści spotkali się na konferencji pod Madrytem, by omówić powstanie nowej federacji i utworzenie na nowo anarch...
„Omawiając działalność i rolę anarchistów w rewolucji, Kropotkin powiedział: ‘My, anarchiści rozmawialiśmy dużo o rewolucjach, ale niewielu z nas zost...
Jak się okazuje, kulturalne elity zaczęły dyskutować o warunkach pracy w restauracjach i barach, gdzie są stałymi bywalcami. Pomimo faktu, że wiele sz...
bourdieu to właśnie ta bajka
n+1) co do tzw. determinizmu bourdieu: polecam tegoż 'zaproszenie do socjologii refleksyjnej', gdzie twierdzenie o determinizmie jego teorii nazywa niedoczytaniem i trudno się z tym nie zgodzić. znajdziesz tam wiele innych ciekawych i pouczających historii. będzie między innymi o tym, jak naiwne jest przywiązanie do 'niedeterministycznych' teorii i wiary w indeterminizm, która w istocie uniemożliwia dojrzenie kierujących nami sił. czy skreślenie 'na starcie' teorii, która opisuje ciebie jako wytwór takiej a nie innej formacji społecznej sprawi, że uwolnisz sie od tych uwarunkowań?
n+2) czy nie jest największą słabością anarchizmu jego paradoksalny dogmatyzm jeśli chodzi o podłoże intelektualne? teoria społeczna marksa zdezaktualizowała się w równym stopniu, co ta proudhona czy bakunina. tym samym przestają być aktualne środki zaradcze proponowane przez nich. nie znaczy to, że przestają być istotne proponowane przez nich cele, lecz tylko metody ich osiągania. dyskurs anarchistyczny operujący wciąż i wciąż pakietem starych dobrych xix-wiecznych filozofów społecznych dobrowolnie zamyka się w getcie. niechęć do współczesnej humanistyki, którą zdradza chociażby mój przedmówca - być może oparta na resentymencie - odcina anarchistów od kierunków myślowych, które mogłyby użyczyć nieco życia przykurzonym krytykom i utopiom.
pozdrawiam.