Wydarzenia

Filtruj według wyrażeń
Filtruj według rodzajów wydarzeń
miesiąc | tydzień | tabela | przeglądaj
«Poniedziałek Kwiecień 25, 2011»
Początek:13:00
Koniec:13:00
Samorząd doktorantów Szkoły Nauk Społecznych PAN w Warszawie ma zaszczyt zaprosić na ogólnopolską konferencję naukową: NOWE OTWARCIE UNIWERSYTETU PROBLEMY NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W CZASACH REFORM 17-18 czerwca 2011 (piątek, sobota) Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, Warszawa.
Uczeń jest tym samym 'szkolony', aby mylić nauczanie z uczeniem się, zbieranie ocen z edukacją, dyplom z kompetencją, a płynność wymowy ze zdolnością powiedzenia czegoś nowego
Ivan Illich, 1971 Uniwersytet jest w naszych rękach – nikt nie zatroszczy się o niego lepiej niż sami studenci, doktoranci, badacze i wykładowcy. Czy rzeczywiście musimy naginać naszą poznawczą ciekawość do kryteriów standaryzacji, konkurencyjności, czy kalkulacji krótkoterminowej efektywności ekonomicznej? Czy faktycznie nauka ma łatwe do wskazania cele, gdzieś między potrzebami urzędu a przedsiębiorstwa? Czy oby na pewno nasza praca nie jest pracą, a przyziemne problemy, w których grzęźniemy, wynikają z niedostatku bystrości lub motywacji, a nie z braku warunków? Celem tej konferencji jest wypracowanie oryginalnego wkładu w debatę o zmianach w systemie nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce i na świecie. Debacie tej potrzebna jest pogłębiona refleksja, korzystanie z wiedzy specjalistów i wsłuchanie się w rady doświadczonych naukowców. Realna reforma akademii, z pewnością potrzebna, wymaga pełnego intelektualnej powagi namysłu, a prawdopodobnie też idących za nim kolektywnych starań. Konferencja Nowe Otwarcie Uniwersytetu miałaby wyjść poza problemy narzucone przez autorów polskiej reformy i dać szansę środowisku naukowemu na samodzielne rozważenie jakich zmian potrzeba polskiej akademii. Jej zadaniem jest też prowadzenie tego namysłu w odniesieniu do rozwiązań i przemian w Europie i na świecie. Miałaby wreszcie zebrać jak najszersze grono naukowców z Polski w jednym miejscu i utworzyć przestrzeń dla bezpośredniej dyskusji o kondycji polskiej akademii. Być może tak właśnie trzeba zacząć, by ożywić ideę uniwersytetu raz jeszcze, przypomnieć, że nie jest on szkołą ani fabryką, że jego zadania są wyjątkowe i ściśle związane z przyszłością i rozwojem całego społeczeństwa. Uczestników zapraszamy do przesyłania propozycji wystąpień m. in w następujących obszarach tematycznych: 1. Organizacja akademii: - Lokalne i globalne trendy w organizacji nauki i szkolnictwa wyższego - Uniwersytet w centrum, uniwersytet na peryferiach – warunki, zadania, konteksty, różnice i podobieństwa - Możliwości, szanse i zagrożenia współpracy akademii z przedsiębiorstwami i innymi aktorami społecznymi: m. in. szkołami wcześniejszego szczebla edukacji, organizacjami pozarządowymi - Ocenianie i porównywanie wyników pracy naukowców - Finansowanie nauki i szkolnictwa wyższego: studiów, badań, życia codziennego - Studium przypadku: przykłady udanych rozwiązań lub porażek w Polsce i na świecie. 2. Kariery uczonych – dostępność, warunki instytucjonalne, prawo a praktyka: - Pozycja studentów, doktorantów i pracowników naukowych w polskich rozwiązaniach prawno-instytucjonalnych - Bariery dla pracy badawczej - Godzenie pracy naukowej z dydaktyką, inną pracą zarobkową, życiem rodzinnym - Problem kontynuacji kariery naukowej po doktoracie - Społeczna dostępność kariery naukowej w Polsce - Sytuacja kobiet w nauce - Ścieżki kariery naukowców przyszłości – propozycje rozwiązań - Studium przypadku: biografie naukowców. 3. Doświadczenia nie-tradycyjnych form pracy i współpracy w nauce oraz szkolnictwie wyższym (także inicjatyw nieformalnych). Jak może z nich czerpać akademia? 4. Polityka w polu nauki: - Gry o prestiż, władzę, definicję nauki, prawomocność metodologii - Relacja nauki z innymi polami społecznymi (i innymi formami władzy) - Interdyscyplinarność w praktyce – korzyści i szanse, problemy i bariery - Źródła rewolucji naukowych - Społeczny świat akademii – wybrane aspekty - Studium przypadku – słynne batalie, słynne przełomy. 5. Idea uniwersytetu raz jeszcze – pytanie o miejsce uniwersytetu w kulturze i społeczeństwie. 6. Reforma w toku – analiza wybranych aspektów polskiej reformy uczelni i kariery akademickiej: - Zaplecze reformy: Proces Boloński, raport Ernst &Young, „Pakiet Kudryckiej” - Analiza debaty wokół reformy - Analiza wybranych rozwiązań wprowadzonych reformą. Do udziału zapraszamy zarówno studentów, absolwentów, doktorantów, jak i doświadczonych badaczy; wszystkich, którym nieobojętna jest przyszłość polskiej akademii. Szczególnie zachęcamy do wzięcia udziału specjalistów i specjalistki z takich dziedzin, jak: socjologia wiedzy, socjologia edukacji, socjologia pracy i organizacji zarządzania, socjologia środowisk naukowych i twórczych, etnografia laboratorium, pedagogika społeczna, polityka społeczna, politologia, filozofia, antropologia kulturowa, historia idei, historia nauki, ekonomia. Zapraszamy do zaprezentowania swych doświadczeń zarówno przedstawicieli humanistyki oraz nauk społecznych, jak i przedstawicieli nauk przyrodniczych i technicznych. Dopuszczamy wystąpienia indywidualne, jak i zespołowe. Po zakończeniu konferencji planowane jest wydanie recenzowanego tomu tematycznego. Zgłoszenia w formie abstraktu o długości nieprzekraczającej 300 słów prosimy nadsyłać na adres noweotwarcie2011@gmail.com jako tytuł e-maila wpisując ABSTRAKT. Pod ten sam adres prosimy zgłaszać chęć udziału w konferencji bez wygłoszenia wystąpienia, jako tytuł mejla wpisując UDZIAŁ. Miejsce i data konferencji: 17-18 czerwca 2011 (piątek i sobota) Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, Warszawa. Ważne terminy: Termin nadsyłania abstraktów: 15 maja 2011. Termin powiadomienia o wynikach procedury kwalifikacyjnej: 22 maja 2011 Termin nadsyłania rozwiniętego streszczenia wystąpienia (3-5 stron): 5 czerwca 2011 Udział w konferencji jest bezpłatny. Prosimy o informację, jeśli będą Państwo potrzebowali pomocy w znalezieniu noclegu w Warszawie. Tutaj zamieszczamy link z zestawem tekstów z polskiej debaty wokół reformy, który może Państwa zainspirować. Magdalena Małecka, Katarzyna Suwada, Piotr Szenajch, Anna Szołucha