Wydarzenia

Filtruj według wyrażeń
Filtruj według rodzajów wydarzeń
miesiąc | tydzień | tabela | przeglądaj
«Czwartek Maj 12, 2011»
Początek:13:00
Koniec:13:00
Samorząd doktorantów Szkoły Nauk Społecznych PAN w Warszawie ma zaszczyt zaprosić na ogólnopolską konferencję naukową: NOWE OTWARCIE UNIWERSYTETU PROBLEMY NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W CZASACH REFORM 17-18 czerwca 2011 (piątek, sobota) Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, Warszawa.
Uczeń jest tym samym 'szkolony', aby mylić nauczanie z uczeniem się, zbieranie ocen z edukacją, dyplom z kompetencją, a płynność wymowy ze zdolnością powiedzenia czegoś nowego
Ivan Illich, 1971 Uniwersytet jest w naszych rękach – nikt nie zatroszczy się o niego lepiej niż sami studenci, doktoranci, badacze i wykładowcy. Czy rzeczywiście musimy naginać naszą poznawczą ciekawość do kryteriów standaryzacji, konkurencyjności, czy kalkulacji krótkoterminowej efektywności ekonomicznej? Czy faktycznie nauka ma łatwe do wskazania cele, gdzieś między potrzebami urzędu a przedsiębiorstwa? Czy oby na pewno nasza praca nie jest pracą, a przyziemne problemy, w których grzęźniemy, wynikają z niedostatku bystrości lub motywacji, a nie z braku warunków? Celem tej konferencji jest wypracowanie oryginalnego wkładu w debatę o zmianach w systemie nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce i na świecie. Debacie tej potrzebna jest pogłębiona refleksja, korzystanie z wiedzy specjalistów i wsłuchanie się w rady doświadczonych naukowców. Realna reforma akademii, z pewnością potrzebna, wymaga pełnego intelektualnej powagi namysłu, a prawdopodobnie też idących za nim kolektywnych starań. Konferencja Nowe Otwarcie Uniwersytetu miałaby wyjść poza problemy narzucone przez autorów polskiej reformy i dać szansę środowisku naukowemu na samodzielne rozważenie jakich zmian potrzeba polskiej akademii. Jej zadaniem jest też prowadzenie tego namysłu w odniesieniu do rozwiązań i przemian w Europie i na świecie. Miałaby wreszcie zebrać jak najszersze grono naukowców z Polski w jednym miejscu i utworzyć przestrzeń dla bezpośredniej dyskusji o kondycji polskiej akademii. Być może tak właśnie trzeba zacząć, by ożywić ideę uniwersytetu raz jeszcze, przypomnieć, że nie jest on szkołą ani fabryką, że jego zadania są wyjątkowe i ściśle związane z przyszłością i rozwojem całego społeczeństwa. Uczestników zapraszamy do przesyłania propozycji wystąpień m. in w następujących obszarach tematycznych: 1. Organizacja akademii: - Lokalne i globalne trendy w organizacji nauki i szkolnictwa wyższego - Uniwersytet w centrum, uniwersytet na peryferiach – warunki, zadania, konteksty, różnice i podobieństwa - Możliwości, szanse i zagrożenia współpracy akademii z przedsiębiorstwami i innymi aktorami społecznymi: m. in. szkołami wcześniejszego szczebla edukacji, organizacjami pozarządowymi - Ocenianie i porównywanie wyników pracy naukowców - Finansowanie nauki i szkolnictwa wyższego: studiów, badań, życia codziennego - Studium przypadku: przykłady udanych rozwiązań lub porażek w Polsce i na świecie. 2. Kariery uczonych – dostępność, warunki instytucjonalne, prawo a praktyka: - Pozycja studentów, doktorantów i pracowników naukowych w polskich rozwiązaniach prawno-instytucjonalnych - Bariery dla pracy badawczej - Godzenie pracy naukowej z dydaktyką, inną pracą zarobkową, życiem rodzinnym - Problem kontynuacji kariery naukowej po doktoracie - Społeczna dostępność kariery naukowej w Polsce - Sytuacja kobiet w nauce - Ścieżki kariery naukowców przyszłości – propozycje rozwiązań - Studium przypadku: biografie naukowców. 3. Doświadczenia nie-tradycyjnych form pracy i współpracy w nauce oraz szkolnictwie wyższym (także inicjatyw nieformalnych). Jak może z nich czerpać akademia? 4. Polityka w polu nauki: - Gry o prestiż, władzę, definicję nauki, prawomocność metodologii - Relacja nauki z innymi polami społecznymi (i innymi formami władzy) - Interdyscyplinarność w praktyce – korzyści i szanse, problemy i bariery - Źródła rewolucji naukowych - Społeczny świat akademii – wybrane aspekty - Studium przypadku – słynne batalie, słynne przełomy. 5. Idea uniwersytetu raz jeszcze – pytanie o miejsce uniwersytetu w kulturze i społeczeństwie. 6. Reforma w toku – analiza wybranych aspektów polskiej reformy uczelni i kariery akademickiej: - Zaplecze reformy: Proces Boloński, raport Ernst &Young, „Pakiet Kudryckiej” - Analiza debaty wokół reformy - Analiza wybranych rozwiązań wprowadzonych reformą. Do udziału zapraszamy zarówno studentów, absolwentów, doktorantów, jak i doświadczonych badaczy; wszystkich, którym nieobojętna jest przyszłość polskiej akademii. Szczególnie zachęcamy do wzięcia udziału specjalistów i specjalistki z takich dziedzin, jak: socjologia wiedzy, socjologia edukacji, socjologia pracy i organizacji zarządzania, socjologia środowisk naukowych i twórczych, etnografia laboratorium, pedagogika społeczna, polityka społeczna, politologia, filozofia, antropologia kulturowa, historia idei, historia nauki, ekonomia. Zapraszamy do zaprezentowania swych doświadczeń zarówno przedstawicieli humanistyki oraz nauk społecznych, jak i przedstawicieli nauk przyrodniczych i technicznych. Dopuszczamy wystąpienia indywidualne, jak i zespołowe. Po zakończeniu konferencji planowane jest wydanie recenzowanego tomu tematycznego. Zgłoszenia w formie abstraktu o długości nieprzekraczającej 300 słów prosimy nadsyłać na adres noweotwarcie2011@gmail.com jako tytuł e-maila wpisując ABSTRAKT. Pod ten sam adres prosimy zgłaszać chęć udziału w konferencji bez wygłoszenia wystąpienia, jako tytuł mejla wpisując UDZIAŁ. Miejsce i data konferencji: 17-18 czerwca 2011 (piątek i sobota) Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, Warszawa. Ważne terminy: Termin nadsyłania abstraktów: 15 maja 2011. Termin powiadomienia o wynikach procedury kwalifikacyjnej: 22 maja 2011 Termin nadsyłania rozwiniętego streszczenia wystąpienia (3-5 stron): 5 czerwca 2011 Udział w konferencji jest bezpłatny. Prosimy o informację, jeśli będą Państwo potrzebowali pomocy w znalezieniu noclegu w Warszawie. Tutaj zamieszczamy link z zestawem tekstów z polskiej debaty wokół reformy, który może Państwa zainspirować. Magdalena Małecka, Katarzyna Suwada, Piotr Szenajch, Anna Szołucha
Początek:18:00
Koniec:21:00
"Czwartek, 12.05.2011, Kinoteka, po projekcji filmu Armadillo – wojna jest w nas, początek filmu o godz. 18.00. Film: Armadillo – Wojna jest w nas Reżyseria: Janus Metz Dania, 2010, 90 min. Po filmie wspólnie z Fundacją im. Heinricha Bölla zapraszamy na debatę z udziałem reżysera oraz zaproszonych gości. W dyskusji udział wezmą: Janus Metz – reżyser filmu Armadillo – wojna jest w nas, Płk. Piotr Łukasiewicz – pełnomocnik MON ds. polskiego kontyngentu w Afganistanie, Anna Tomaszewska – Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich, Wrocław, Maksymilian Rigamonti – fotoreporter wojenny, autor wystawy Afghanistan Now! Moderator: Marek Kęskrawiec – dziennikarz, pięciokrotnie nominowany do Grand Press i dwukrotny zdobywca tej nagrody. W 2011 roku minie dziesięć lat od rozpoczęcia misji pokojowej w Afganistanie. Polscy żołnierze po raz pierwszy dołączyli do Międzynarodowych Sił Wsparcia Bezpieczeństwa w marcu 2002 roku. Dyskusja na temat celowości i skuteczności tej misji pojawia się często na pierwszych stronach gazet, jest tematem sporów elit politycznych, najczęściej w okolicach kampanii wyborczych czy po tragicznych wieściach o kolejnych ofiarach. Szokuje coraz to większa liczba zabitych żołnierzy: w 2010 roku zginęło ich aż 711. Natomiast od początku misji polskich żołnierzy zginęło łącznie 24 (dane według www.icasualties.org). Czy z gorączką debat politycznych idzie w parze refleksja społeczna na temat naszego zaangażowania w wojnę z talibami? Czy zagraniczni żołnierze niosą pokój? Czy z perspektywy fotela przed telewizorem chcemy i możemy zrozumieć, jakie konsekwencje niosą decyzje o zaangażowaniu się w tego typu misje? Czy podobny film mógłby powstać w Polsce? Języki debaty: polski i angielski." Debata na ten temat również w Studiu Trójki im. Agnieszki Osieckiej, Myśliwiecka 3/5/7, o 21:15 (tam projekcja filmu o 19:15, wstęp wolny dla słuchaczy Trójki. Więcej szczegółów na antenie PR3. Program całości: http://planetedocff.pl
Początek:18:00
Koniec:20:00
„Recykling Idei” zaprasza na spotkanie w Poznaniu poświęcone książce A jak hipokryzja. Antologia tekstów o aborcji, władzy, pieniądzach i sprawiedliwości. 12 maja, czwartek godz. 18:00 Galeria Miejska „Arsenał”, Stary Rynek 6, Poznań Udział wezmą:
  • Claudia Snochowska-Gonzalez (redaktorka antologii)
  • Agata Chełstowska (współautorka książki)
  • Piotr Szumlewicz (współautor książki)
Prowadzenie: Marianna Szczygielska. Antologia "A jak hipokryzja" to książka–manifest. Z jednej strony demaskuje rzeczywiste podłoże obowiązującego w Polsce zakazu aborcji z przyczyn społecznych, z drugiej zaś wytycza nowe strategie walki o zniesienie ustawy antyaborcyjnej. W książce zawarte są także listy z opowieściami kobiet, które przerwały ciążę w podziemiu. Nasze życie nie składa się z odrębnych kawałków. Kiedy dorastamy, chcemy mieć w szkole rzetelną edukację seksualną, potem dostęp do antykoncepcji, potem być może do aborcji lub leczenia niepłodności; kiedy podejmujemy decyzję o dziecku, chcemy wiedzieć, czy w okolicy są żłobek i przedszkole, chcemy też być pewne, że ojciec dziecka będzie brał udział w opiece na równi z nami, chcemy móc wybrać miejsce narodzin (szpital, dom, dom narodzin), chcemy być dobrze traktowane przez lekarzy – i tak dalej… - Agata Chełstowska (fragmenty książki) Co mnie najbardziej oburza w tej historii? To, że moje państwo odmówiło mi prawa do decydowania o własnym życiu. To, że musiałam „przejść do podziemi” i załatwiać tabletki za granicą, bo nie mogłam zrobić tego w kraju, gdzie płacę podatki. Ale najbardziej wkurza mnie fakt, że w związku z nielegalnością zabiegu tym samym pozbawiono mnie prawa do opieki lekarskiej: badań, konsultacji i możliwości interwencji w razie, gdyby coś było nie tak. Nienawidzę też kłamać, a zmuszono mnie do łgania w gabinecie ginekologa, żeby nie zorientował się, co naprawdę zaszło. A wszystko to dlatego, że jakaś grupa ludzi uważa, że ich „moralność” jest obowiązująca, a wszyscy myślący inaczej są jakimś gorszym gatunkiem ludzi i dla ich własnego dobra należy wziąć do ręki bat (prawo) i narzucić im swoje przekonania. (listy kobiet z książki) Więcej informacji o książce: http://o-matko.pl/?page_id=6. http://recyklingidei.pl/aktualnosci/dyskusja_wokol_ksiazki_%E2%80%9Ea_jak_hipokryzja%E2%80%9D_w_poznaniu