Edukacja/Prawa dziecka

Apel niemieckich studentów

Edukacja/Prawa dziecka

Poniżej zamieszczamy apel niemieckich studentów walczących o bezpłatną edukację:

Solidarni ze wszystkimi, którzy walczą o bezpłatną i wyzwoloną edukację dla wszystkich

Witajcie uczniowie, studenci, związkowcy, nauczyciele, rodzice i Wy wszyscy walczący o wyzwoloną i bezpłatną edukację na całym świecie!!

Jesteśmy z ponad 60 niemieckich miast. Jesteśmy świadkami naszych obecnych i nadchodzących protestów jako części globalnych starć. Dyskutujemy nad obecną strukturą i restrukturyzacją systemu edukacji, nad płatnym szkolnictwem tutaj oraz na całym świecie. Walczymy o bezpłatną i niezależną od państwa i biznesu edukację publiczną dla wszystkich oraz o społeczeństwo, które mogłoby stworzyć taki system edukacyjny.

Zapowiedzi coraz szerszych strajków studenckich

Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Protesty

Według niemieckich aktywistów planujących strajk uczniów i studentów na dni 15-19 czerwca chęć przyłączenia się do protestów wyrażają również grupy z Francji, Belgii, Hiszpanii i Włoch. Jako, że dni 18 i 19 czerwca br. stanowią 10 rocznicę uchwalenia Deklaracji Bolońskiej stanowiącej podstawowy dokument fundujący reformy europejskiego szkolnictwa, jest szansa na to, że wybuchnie ogólnoeuropejski protest przeciwko urynkowieniu edukacji. Byłby to symboliczny cios w europolityków owładniętych logiką zysku i manifestacja siły ruchu studenckiego i uczniowskiego.

Tymczasem trwa tłumaczenie odezw na różne języki (w tym na polski, część postulatów już przetłumaczono, pracę nad resztą trwają na tym forum). Aktywiści z Niemiec zachęcają również grupy w całej Europie do tworzenia minutowych klipów popierających walkę o bezpłatną, wyzwalającą edukację.

W ramach czerwcowych protestów planowane są akcje we Wrocławiu. Wrocławscy działacze zachęcają wszystkich by się przyłączyć i organizować działania również w swoich miastach. Bieżące info na blogu.

[Warszawa] Proces boloński: dostosowywanie edukacji do wymogów kapitału

Edukacja/Prawa dziecka
2009-06-06 11:00
2009-06-06 19:00

Konferencja na temat Procesu Bolońskiego

al. Solidarności 82, Warszawa uwaga! poprzednio omyłkowo podaliśmy Solidarności 62!!!

g. 11:15-12:45 - Wstęp, podstawowe informacje o Procesie Bolońskim
Co to jest Proces Boloński? Dlaczego sprzeciw? Dyskusja
Zaprezentuje ZSP.

Przerwa

13:00- 15:00 Prezentacja działań przeciwników prywatyzacji edukacji:
Prezentacje grup z Wrocławia, Gdańska i Krakowa + Dyskusja

Grupa "Odzyskaj swoja edukacje" - Wrocław

Grupa działa na rzecz edukacji bezpłatnej, uczelni, która nie jest masową fabryką dyplomów i na rzecz uwolnienia programu nauczania od dyktatu wyimaginowanych potrzeb rynku. Działania podejmowane przez grupę, to pokazy filmów, pikiety, akcje plakatowe i happeningi uliczne.

Nasi koledzy i koleżanki w Niemczech żegnać będą dekadę Deklaracji Bolońskiej tygodniowym strajkiem. Ale okazuje się, że kolejne grupy chcą przyłączyć się do protestów. Słyszeliśmy już o grupach w Belgii, Francji, Włoszech i Hiszpanii. Czyżby szykowała się fala protestów spontanicznych i lokalnych, ale zlewających się w jeden międzynarodowy i skomunikowany ruch? Na wypadek takiej ewentualności nie chcemy być czarnym punktem na mapie aktywizmu i dopuścić do tego by Wrocław był miejscem bez debaty nad przyszłością edukacji w dniu tak ważnej rocznicy. Już od początku czerwca zamierzamy przygotować grunt do tej dyskusji.
http://odzyskajedukacje.wordpress.com/

OTWARTY KOMITET UWALNIANIA PRZESTRZENI ÉDUKACYJNYCH - Gdańsk
Nowy Wspaniały Uniwersytet - Rozpoznanie Poprzez Walkę
Magdalena Prusinowska, Piotr Kowzan

Rozumienie zmian jakie niesie Proces Boloński zależne jest od miejsc, w których jesteśmy konfrontowani z nowymi zasadami. W krajach, w których masowa mobilność akademicka nie była niczym nowym, Proces Boloński kojarzy się głównie z wprowadzaniem opłat za studia. Tam, gdzie odpłatność za edukację wprowadzono wcześniej - Proces Boloński skojarzył się z możliwością wyjazdów. Po 10 latach wdrażania zmian, nawet z konieczności "przelotna obecność" na uniwersytecie skłania do wyrażania niepokoju na temat ich kierunku.

W naszym wystąpieniu przedstawimy historię działań Otwartego Komitetu Uwalniania Przestrzeni Édukacyjnych (OKUPÉ). Przedstawimy najbardziej mobilizujące nas tematy, postaramy się przybliżyć różne motywacje uczestników ruchu oraz wyjaśnimy z czego wynika nadreprezentacja doktorantów wśród aktywistów.

Zaznaczamy, że nasze rozumienie Procesu Bolońskiego jest mocno obciążone miejscem, które staramy się odmienić (działając również w samorządzie oraz kołach naukowych). Dlatego problemy związane z wprowadzaniem Procesu Bolońskiego łączą się w naszej opowieści z patologiami organizacyjnymi jakie towarzyszą funkcjonowaniu każdej dużej instytucji, również naszemu uniwersytetowi.
http://www.okupe.blogspot.com/

Inicjatywa Przeciwko Płatnym Studiom - Kraków

Uczestnik kampanii przedstawi działania grupy w 2007 r., wymierzone przeciwko wprowadzeniu płatnych studiów. Zobacz wywiad grupy z rektorem UJ.

15:00 - 15:30 Przerwa na lunch: Wegańskie Spaghetti po antybolońsku

15:30 - 16:45 - Prezentacja o protestach przeciw komercjalizacji edukacji we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Chorwacji i innych krajach Europy i Ameryki Łacińskiej

Przerwa

17:00 - 19:00 - Wykład / Dyskusja: Edukacja - opium intelektualistów

Rola edukacji w reprodukcji stosunków klasowych - Prowadzi Oskar Szwabowski

Szkoła, jak gdyby przypadkowo, na marginesie, ujarzmia jednostki, podporządkowuje panującej ideologii. Proces edukacji wytwarza podmioty obdarzone określoną ideologią, którą są przesiąknięci, tak że nie dostrzegają jej jako ideologii, ale jako wiedzę, czy kulturę. Tym samym reprodukuje siłę roboczą w tym znaczeniu, że z jednej strony posiada ona odpowiednie umiejętności oraz zasady dobrego pracownika, etos robotnika, z drugiej strony, wraz z etosem reguluje stosunki między klasami, reprodukuje stosunki produkcji.

Uczestnicy:

W konferencji weźmie udział m.in. Grupa "Odzyskaj swoja edukacje", Inicjatywa Przeciwko Płatnym Studiom. Otwarty Komitet Uwalniania Przestrzeni Edukacyjnych (Okupe), Nieformalna Grupa Antybolońska oraz Związek Syndykalistów Polski.

6 czerwca
UFA al. Solidarności 82
Warszawa
godz. 11:00 - 19:00

Irlandia: Księża i zakonnice gwałcili, molestowali i torturowali tysiące dzieci

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka

Po 9 latach śledztwa opublikowano raport irlandzkiej rządowej Komisji ds. Przemocy wobec Dzieci. Według raportu molestowanie seksualne i gwałty były powszechne w instytucjach dla chłopców, a przedstawiciele Kościoła zachęcali do karania poprzez bicie i wielokrotnie chronili pedofilów przed aresztowaniem.

"W niektórych szkołach brutalne bicie za karę było codziennością.(...) Dziewczęta bito po całym ciele przedmiotami, które intensyfikowały ból. Oczernianie osób i rodzin było powszechne" - napisano w raporcie.

Komisja oparła swój raport na świadectwach 2500 byłych uczniów i byłych pracowników szkół, sierocińców, zakładów poprawczych i szpitali. Dotyczyło to placówek, do których trafiały osierocone dzieci, dzieci z tzw. rodzin dysfunkcyjnych (do których zaliczano m.in. samotne matki) a także podejrzewani o drobne przestępstwa.

Wenezuela: Protest studentów przeciw redukcji wydatków na szkolnictwo

Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Protesty

Tysiące studentów wyższych uczelni protestowało w Caracas, sprzeciwiając się redukcji wydatków państwowych na szkolnictwo. W proteście brali udział studenci, wykładowcy, a także inni pracownicy sektora szkolnictwa wyższego.

Rząd zredukował wydatki na edukację o 6%.

Studenci i wykładowcy domagali się także więcej autonomii dla uniwersytetu.

[Dąbrowa Górnicza] SPOTKANIA ZE SZTUKĄ ZAANGAŻOWANĄ

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka | Kultura | Prawa pracownika | Protesty | Ruch anarchistyczny | Tacy są politycy
2009-06-07 16:00
2009-06-07 20:00

SPOTKANIA ZE SZTUKĄ ZAANGAŻOWANĄ

Temat: "Maj 68 i Guy Debord"
W programie
FILMY:
- Społeczeństwo spektaklu
- Majowe noce i dnie
WYSTAWA
- Plakaty
- Zdjęcia

7 czerwca (niedziela)
godz. 16:00-20:00

7 CZERWCA TO DZIEŃ WYBORÓW DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO.
Podczas spotkania w lokalach wyborczych pokażą Ci listę kandydatów, którzy będą się bogacić twoim kosztem.
Podczas spotkania ze sztuką zaangażowaną zobaczysz więcej i być może to my wzbogacimy Cię o nową wiedzę.
NIE IDŹ NA WYBORY, SPOTKAJ SIĘ Z NAMI

Klub Muzyczny Galeria - KOMITYWA PUB
ul. 3 Maja 15
w Dąbrowie Górniczej

SPOTKANIA ZE SZTUKĄ ZAANGAŻOWANĄ to impreza cykliczna odbywająca się raz w miesiącu. W czasie owego spotkania będziecie mogli zobaczyć znakomite filmy dokumentalne, zapoznać się ze sztuką street artową, poezją o tematyce społeczno-politycznej, posłuchać muzyki, obejrzeć wystawy fotografi, plakatów i wycinków prasowych. Podczas imprezy będziecie mogli zakupić książki, czasopisma oraz broszury, których nie dostaniecie w księgarniach. W lokalu można sobie kupić coś do jedzenia lub picia. Jeśli zamierzasz przyjechać z daleka, napisz do nas a zorgranizujemy Ci nocleg.

Kontakt:
bazior@gmail.com
gg: 4146732

Organizator imprezy:
Federacja Anarchistyczna-Śląsk
Związek Syndykalistów Polski

Niemieccy aktywiści wzywają do strajku edukacyjnego

Kraj | Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Strajk

Jeszcze w tym tygodniu wrocławscy działacze z grupy odzyskaj swoją edukację spotkają się, by ustalić jak ich wesprzeć. Poniżej publikujemy pełną treść wezwania do strajku:

Kondycja systemu edukacji jest już nie do zniesienia. Na całym świecie restrukturyzacja wszystkich sfer życia nie jest zorientowana na dobro publiczne, ale brutalnie podporządkowana prawom rynku. Od kilku lat również edukacja jest obiektem tych reform, opłaty semestralne i prywatyzacja uderzają w nas wszystkich. Kryzys ekonomiczny pokazuje w sposób oczywisty, że efekty decyzji podporządkowanych rynkowej konkurencji są katastrofalne.

Ludzie protestują przeciwko nim w wielu krajach: Meksyku, Hiszpanii, Włoszech, Francji i Grecji. Strajk edukacyjny w 2009 roku musi być widziany w jednym rzędzie z tymi protestami. Protesty przeciwko czesnym i cięciom w systemach pomocy socjalnej, odbywające się w ciągu ostatnich lat miały mały wpływ na osoby, które dzierżą władzę w polityce, ekonomii i mediach.

San Paulo: Okupacja budynku Krajowej Fundacji Zdrowia (Funasa)

Świat | Dyskryminacja | Edukacja/Prawa dziecka | Miejsca | Protesty | Tacy są politycy | Ubóstwo

100 brazylijskich Indian, zajęło we wtorek budynek rządowy w San Paulo i przetrzymywało urzędników, którzy tam pracują, domagając się lepszej służby zdrowia.

Manifestujący, którzy reprezentowali 5000 Indian w 37 wspólnotach paulistowskich weszli do siedziby Krajowej Fundacji Zdrowia (Funasa), organizacji zależnej od Ministerstwa Zdrowia, która powinna zajmować się pomocą medyczną i sanitarną społeczności indiańskich.

Według protestujących, fundusze na zdrowie nie docierają do ich wiosek.

"Indiańskie dzieci są niedożywione, mnóstwo z nich umiera. Brakuje podstawowych usług medycznych, nie mamy karetek pogotowia przy przychodniach, nie mamy leków", "nikt nie zwraca uwagi na problemy Indian" - powiedział indiański przywódca Dara, jeden z reprezentantów protestu.

30 urzędników, którzy byli przetrzymywani w budynku, zostało uwolnionych wieczorem. Według Funasa, nikt nie został ranny podczas okupacji i nie zarejestrowano zniszczeń materialnych.

Organizatorzy protestu domagają się rozmowy z krajowym prezydentem Funasa, Danilo Forte, którego oskarżają o nie usunięcie ze stanowiska dyrektora tej instytucji w San Paulo, Raze Rezek.

Policja wojskowa otoczyła strefę, ale nie nawiązała kontaktu z protestującymi.

"Plażowy" protest przeciwko systemowi maturalnemu

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka | Protesty

Jeden z maturzystów przyszedł na pisemny egzamin z wiedzy o społeczeństwie w koszalińskim I Liceum Ogólnokształcącym ubrany w strój plażowy - informuje Głos Koszaliński. Miał na sobie białe klapki, letnie szorty i bawełniany podkoszulek z wizerunkiem słonia z przodu.

- Postanowiłem zamanifestować w ten sposób swoje niezadowolenie z obecnej formy matury - powiedział protestujący maturzysta Wojciech Czyż. - Jestem przeciw schematyzmowi, kluczom odpowiedzi, przeciwko maturalnemu systemowi, w którym ludzie kreatywni nie mają szans. Chciałem pokazać, że nie trzeba być takim, jak wszyscy. - dodał.

Altergodzina: Amnesty International & Odzyskaj swoją edukację! (mp3)

Kraj | Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Represje | Tacy są politycy

W dzisiejszej audycji rozmawialiśmy z Tomaszem Fiedorkiem, koordynatorem wrocławskiej grupy Amnesty International o prowadzonej obecnie przez AI międzynarodowej kampanii na rzecz wyjaśnienia doniesień formułowanych w raportach Rady Europy i Parlamentu Europejskiego, dotyczących prawdopodobnego istnienia w Polsce tajnych więzień CIA.

Gościem był również Witold Kieńć, który opowiadał o działaniach podejmowanych we Wrocławiu w ramach Międzynarodowego Tygodnia Akcji „Odzyskaj swoją edukację!”

posłuchaj w .mp3

Laboratorium

Edukacja/Prawa dziecka | Publicystyka

Kryzys wieczny rozpad
Połączone kryzysy: energetyczny, finansowy, własności, klimatyczny i demograficzny powoli robią swoje. Jeżeli 20 lat temu skończyła się Historia, to obecnie kończy nam się Przyszłość. Elity nie gwarantują dobrego życia nikomu. Demokracja parlamentarna stała się częścią problemu. Reguły gry w kapitalizmie nieuchronnie więc ulegną zmianie. Nie tyle z nienawiści do systemu, ile po to, żeby ratować przynajmniej jego resztki. A my w Polsce będziemy musieli znowu nauczyć się z pospiesznie tłumaczonych książek, jak żyć. I będziemy musieli nauczyć się uznawać te myśli za swoje.

Sprawozdanie z dyskusji o planowanej reformie edukacji wyższej

Edukacja/Prawa dziecka

22. kwietnia na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego odbyło się spotkanie społeczności akademickiej, dotyczące planowanej reformy edukacji wyższej. Spotkanie w gronie studentów i wykładowców zorganizowali doktoranci UG. Podstawą dyskusji były przygotowane przez ministerstwo szkolnictwa wyższego broszury p.t. "Reforma studiów i praw studenckich", "Nowy model kariery akademickiej" i "Nowy model zarządzania szkolnictwem wyższym". Lektura tych materiałów potwierdziła pesymistyczne przypuszczenia dotyczące kierunków zmian, jakie podjęło ministerstwo.

Wśród polskich uczelni mają zostać wyróżnione tzw. K.N.O.W. - uczelnie "flagowe", które w pierwszym rzędzie mają otrzymywać dotacje i subsydia. Pisma ministerialne nie wyjaśniają, co stanie się z innymi, "nieoflagowanymi" uczelniami wyższymi, choć dalsza lektura broszur pozwala się tego domyślić.

CIA TV: Wrocławskie Miasteczko Edukacji Krytycznej

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka

Poniżej prezentujemy film zrealizowany w Miasteczku Edukacji Krytycznej na wrocławskim rynku 22.04.2009 r. Była to akcja informacyjna przygotowana z okazji Międzynarodowego tygodnia działań "Reclaim You Education".

Więcej informacji: Relacja z akcji | odzyskajedukacje.wordpress.com

Film stanowi debiut nowego projektu CIA TV. Zachęcamy do partycypacji - nagrywania filmów i udostępniania go w ramach naszego kanału YouTube. Film również do ściągnięcia z serwera: część 1 | część 2 (spakowany rarem).

Logo CIA TV do ściągnięcia i wykorzystania w materiałach filmowych.

Wrocław - krótka relacja z Miasteczek Edukacji Krytycznej

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka

22 kwietnia mieliście okazję spotkać we Wrocławiu aktywistów w Miasteczkach Edukacji Krytycznej. Nieco po 11.00 w Rynku oraz na Wydziale Nauk Społecznych przy ul. Koszarowej zawisły transparenty “Edukacja nie na sprzedaż”, “Biznes zarzyna edukację”, “Edukacja nie zbrojenia” i “Edukacja to nie towar”.

Na Koszarowej wystąpili rzeźnicy edukacji w poplamionych krwią kombinezonach oraz Wdowa po Edukacji (na czarno, w welonie) i inni żałobnicy. Studenci i uczniowie zbierali podpisy pod pismami do rektorów dwóch największych uczelni we Wrocławiu, rozdawali ulotki (strona A, strona B). Sporym zainteresowaniem cieszyła się akcja w obu punktach. Wykazali je szczególnie bibliotekarze, pracownicy naukowi (zwłaszcza ci młodsi, w stopniu doktora), wielu studentów, a na Rynku zwykli przechodnie. Tylko kilkakrotnie zdarzyło nam się napotkać sprzeciw wobec głoszonych postulatów (jak budowa tanich akademików, zniesienie odpłatności za studia zaoczne, większy nacisk na kształcenie ogólne).

Uniwersytet Gdański: Sprzeciw wobec planów komercjalizacji wyższych uczelni

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka | Protesty

Dzisiaj przed południem Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Barbara Kudrycka odwiedziła Uniwersytet Gdański. Spotkanie miało mieć charakter „konsultacji społecznych” do planowanej reformy szkolnictwa wyższego. Mimo że spotkanie trwało 1,5h jedynie trzy osoby zdążyły zadać Pani Minister pytania i wyrazić swoje zastrzeżenia co do założeń reformy „Partnerstwo dla wiedzy”. Pytania zadali: dyrektor Katedry Skandynawistyki prof. Hieronim Chojnacki, były rektor UG, a obecnie Dziekan Wydziału Filologicznego prof. Andrzej Ceynowa oraz Przewodniczący Samorządu Studentów Łukasz Bień. Warto zauważyć, że to właśnie Samorząd Studencki podniósł kwestię kontrowersyjnego „konwentu”, który według założeń reformy miałby być organem stojącym ponad Senatem Uczelni. Z zapisów projektu można wnioskować, że konwent miałaby być swego rodzaju radą nadzorczą uczelni.

Pod koniec spotkania, kiedy stało się jasne, że „konsultacje społeczne” zamieniły się w wykład Pani Minister, grupa studentów i doktorantów rozwinęła transparenty wyrażające sprzeciw wobec projektu reformy. Ich treścią były hasła: „odZYSKaj Edukację” oraz „Wiedza NIE jest Towarem www.emancipating-education-for-all.org”. Transparenty, podobnie jak głosy krytyczne wobec projektu reformy przyjęte zostały brawami. Po zakończeniu spotkania, młodzi pracownicy i doktoranci wręczyli Pani Minister białą koszulkę z logiem Światowego Tygodnia Działań „Reclaim your Education” oraz z nadrukowanym na przedzie pytaniem „Ile warte są nauki społeczne?”.

Kanał XML