Edukacja/Prawa dziecka

Protesty studenckie we Włoszech

Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Protesty

We Włoszech studenci protestują przeciwko reformie szkolnictwa, okupują budynki i organizują protesty i happeningi. Na dwa dni przed definitywnym uchwaleniem przez Senat dekretu, wprowadzającego w życie reformę całej oświaty, protesty przybrały na sile. Cały czas rośnie lista okupowanych przez studentów i uczniów budynków szkolnych i uniwersyteckich w całym kraju. Zajęcia pod gołym niebem odbyły się pod rzymskim Koloseum, w Neapolu, a także na Placu świętego Marka w Wenecji.

Kolejne protesty zapowiedziano na najbliższe dni. Ich kulminacją będzie czwartkowy strajk generalny w oświacie.

Aktualizacja: 30 października: Strajk generalny we włoskiej oświacie. Około miliona ludzi wzięło udział w manifestacji nauczycieli we Rzymie. Demonstracje, pochody i wiece odbyły się także we wszystkich miastach kraju. W strajku uczestniczyło 70 procent szkół.

Aktualizacja: 29 października: W środę w Rzymie wybuchły zamieszki na Piazza Navona. Według zeznań świadków, grupa neofaszystów popierających władze, uzbrojonych w pałki i łańcuchy, starła się z protestującymi studentami. Policja aresztowała 15 studentów. 4 osoby, w tym jeden policjant, zostały ranne.

Senat przyjmuje "Dekret Gelmini".

Zobacz też: oświadczenie studentów i personelu naukowego Uniwersytetu La Sapienza w Rzymie.

Warto porównać protesty z protestami w 2007 r. we Francji, o których pisaliśmy tutaj: Francja strajkuje oraz tutaj: Na czym polega reforma szkolnictwa wyższego we Francji

W drugim tygodniu protestów w wielu miastach odbyły się masowe demonstracje, organizowane pod hasłem "No Gelmini" (nazwisko minister edukacji). Protesty zaczynają zarazem przybierać coraz ostrzejsze formy. W rejonie Varese na północy Włoch młodzież blokowała tory kolejowe.

Włochy: głos z okupowanego wydziału uniwersytetu La Sapienza

Edukacja/Prawa dziecka | Publicystyka

La Sapienza, Rzym 22 października 2008 r.

Do wszystkich wydziałów, na których ma miejsce mobilizacja, do wszystkich studentów i doktorantów, do wszystkich naukowców zatrudnionych w niepełnym wymiarze.

“Nie zamierzamy płacić za wasz kryzys” – tym hasłem rozpoczęliśmy kilka tygodni temu nasz protest na uniwersytecie La Sapienza w Rzymie. To proste hasło, ale jednocześnie bardzo na czasie. Globalny kryzys jest kryzysem samego kapitalizmu, wynikiem spekulacji finansowej i spekulacji nieruchomościami, konsekwencją systemu bez praw i zasad, w którym rządzą firmy i managerowie bez skrupułów. System edukacji – od liceów do uniwersytetów - nie może ponieść ciężaru kryzysu, ani system opieki zdrowotnej, ani podatnicy. Nasze hasło stało się sławne, powtarzane z ust do ust, z miasta do miasta. Studenci, pracownicy tymczasowi, robotnicy i naukowcy, nikt nie chce płacić za kryzys, nikt nie chce nacjonalizacji strat, gdy zyski przez lata były rozdzielane pomiędzy garstkę bogatych.

To dzięki wielkim mobilizacjom z ostatnich tygodni, w szkołach, uniwersytetach i miastach, władza poczuła strach. Wiadomo, że przerażony pies gryzie. Podobna była reakcja Prezydenta Berlusconiego: „wysłać policję na okupowane uniwersytety i szkoły”, „pozbędziemy się przemocy z naszego kraju”. Jeszcze wczoraj Berlusconi mówił, że jest skłonny zwiększyć pomoc finansową dla banków i że państwo i budżet zapewnią firmom dostęp do kredytów. To oznacza cięcia w sektorze edukacji, mniej środków dla studentów, cięcia w opiece zdrowotnej, ale więcej pieniędzy publicznych dla firn, banków i sektora prywatnego. Zastanawiamy się, gdzie tu jest przemoc: czy przemocą jest okupować uniwersytety i szkoły, czy narzucać Ustawę 133 nakazującą cięcia w funduszach na edukację i odmawiając publicznej debaty na ten temat? Czy niezgoda jest przemocą? Czy przemocą jest tłumienie niezgody za pomocą policji? Kto stosuje przemoc: ten kto przeprowadza mobilizacje w celu utrzymania publicznego statusu szkół i uniwersytetów, czy ten kto chce je sprzedać dla zysku nielicznych?

Przemoc jest po stronie rządu Berlusconiego. W okupowanych szkołach i uniwersytetach panuje atmosfera radości i gniewu – właściwa dla ludzi, którzy walczą o własną przyszłość, którzy nie godzą się na to, by siedzieć cicho i chcą pozostać wolni.

Wmawiają nam, że potrafimy się jedynie przeciwstawiać, że nie mamy własnych propozycji. To kłamstwo: podczas okupacji i spotkań tworzymy nowy uniwersytet, w którym najważniejsza jest wiedza, aspekt społeczny, nauka, ale też informacja i świadomość. Studiowanie jest dla nas bardzo ważne: właśnie dlatego protesty są koniecznością: okupujemy budynki, by publiczne uniwersytety mogły przetrwać, abyśmy mogli nadal uczyć się i prowadzić prace badawcze. Jest mnóstwo rzeczy, które muszą zostać zmienione w uniwersytetach i szkołach, ale jedna rzecz jest pewna: droga do zmian nie wiedzie przez cięcia wydatków. Zmiany w uniwersytetach oznaczają większe środki, większe wsparcie dla badań, dowartościowanie procesu edukacji i gwarantowanie mobilności (od prac badawczych do nauczania). Cięcia oznaczają tylko jedno: zmianę publicznych uniwersytetów w prywatne fundacje, oraz koniec publicznych uniwersytetów.

Plany są jasne: ustawa nr. 133 została zatwierdzona w sierpniu, pomimo protestów dziesiątek tysięcy studentów. Rząd chce zaprzepaścić demokrację, posługując się strachem i terrorem. Ale dziś, z La Sapienza i innych okupowanych wydziałów mówimy: nie będziemy się bać i nie cofniemy się! Wręcz przeciwnie: naszym celem jest zmuszenie rządu do wycofania się z planu. Nie zaprzestaniemy protestów dopóki ustawa 133 i dekret Gelmini nie zostaną wycofane! Tym razem się nie wycofamy! Nie zamierzamy ustępować przed taką arogancją władz. Dlatego prosimy wszystkie wydziały o dołączenie się do okupacji. Skoro władze represjonują okupujących, niech będzie tysiąc okupowanych wydziałów!

Niezwykły sukces strajku generalnego z 17 października nasuwa nam myśl, że nadszedł czas, by przemówić jednym głosem. Sugerujemy jeden dzień mobilizacji 7 listopada, z demonstracjami w wielu miastach, wielką demonstrację całego świata edukacji, od uniwersytetów do szkół, 14 listopada w Rzymie, w dniu w którym związki zawodowe ogłosiły strajk generalny uniwersytetów, dzień w którym chcemy budować oddolny protest w oparciu o studentów, nauczycieli i naukowców. Chcemy też przyłączyć się do strajku generalnego szkół ogłoszonego przez związki nauczycieli na 30 października.

To, co dzieje się w tych dniach świadczy o silnej, niezwykłej mobilizacji. To nowa, dziwna fala, która nie chce się zatrzymać i która chce zwyciężyć. Musimy spowodować, żeby ta fala i wola walki wciąż narastała. Rząd chce z nas uczynić zrezygnowanych idiotów, ale jesteśmy na to zbyt sprytni!

Nasza fala sięgnie bardzo daleko!

Z okupowanych wydziałów La Sapienza, w Rzymie.
http://www.uniriot.org

Berlusconi zadziera ze studentami

Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Protesty | Rasizm/Nacjonalizm | Represje | Tacy są politycy

We Włoszech ma miejsce fala studenckich protestów przeciwko reformie szkolnictwa i ich komercjalizacji uniwersytetów. Studenci okupują niektóre wydziały na rzymskim Uniwersytecie La Sapienza (który zasłynął niegościnnością wobec papieża Benedykta XVI. W Mediolanie podczas protestów w starciu z policją zostało rannych 6 studentów.

Berlusconi stwierdził, że „Zajmowanie uniwersytetów to nie protest demokratyczny lecz przemoc. Wyślemy policję przeciwko studentom, już wydałem odpowiednie rozporządzenia ministrowi spraw wewnętrznych“, oraz że "Państwo musi wypełnić swą rolę, by zagwarantować studentom, którzy chcą studiować, prawo do wejścia do sal wykładowych". Prezydent Włoch nie chce, żeby w pacyfikacji protestów społecznych przeszkadzali mu niewygodni dziennikarze, więc zapowiedział, że zajmie się z tymi z nich, którzy nie uprawiają swojej pracy we właściwy sposób.

Reforma zakłada komercjalizację szkolnictwa i stworzenie oddzielnych klas dla imigrantów.

Na sobotę zapowiedziana jest w Rzymie demonstracja przeciwników reformy.

Polska na czwartym miejscu skali nierówności dochodowych OECD

Dyskryminacja | Edukacja/Prawa dziecka | Gospodarka | Ubóstwo

We wtorek Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju opublikowała raport dotyczący dynamiki nierówności dochodowej. Raport obejmuje 30 państw OECD w okresie od lat 80. do 2005 roku.

Zdaniem autorów w badanych krajach nierówności przeciętnie wzrosły, najbardziej dynamicznie w Niemczech i w Kanadzie. Zarazem spadły w Meksyku, w Grecji oraz w Wielkiej Brytanii, gdzie mimo to wciąż są wyższe niż w 75% badanych państw.
W pierwszej czwórce znalazł się Meksyk, gdzie różnica dochodów wynosi dziś 25:1, potem USA, Turcja (17:1), a następnie Polska.

Szkoły mogą zwolnić 100 tys. nauczycieli

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka | Prawa pracownika

Pensje nauczycieli wzrosną, ale wielu nauczycieli może zostać zwolnionych. Zwalniani będą przede wszystkim nauczyciele klas I-III oraz geografowie, fizycy, biolodzy czy chemicy.

Rząd chce, aby od roku szkolnego 2009/2010 przez cztery kolejne lata wymiar obowiązkowych zajęć prowadzonych przez nauczycieli podstawówek i gimnazjów wzrastał o jedną godzinę. W przyszłym roku wyniesie 19 godz., a w 2012 roku już 22 godziny. Z kolei pensum nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych wzrośnie o jedną godzinę od roku szkolnego 2010/2011 i kolejną od września 2011. Podwyższenie wymiaru obowiązkowych zajęć może spowodować zwolnienia nauczycieli, w tym przede wszystkim pracujących w małych szkołach.

Pikieta pod cyrkiem [Łódź]

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka | Ekologia/Prawa zwierząt | Protesty | Ruch anarchistyczny
2008-09-27 21:00
2008-09-28 23:00

ŁÓDŹ 27-28.09 PIKIETA POD CYRKIEM NA PIŁSUDSKIEGO !!!

Akcja antycyrkowa (pokojowa) w Łodzi

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka | Ekologia/Prawa zwierząt

W minioną sobotę odbyła się drobna akcja pod cyrkiem Korona, który przyjechał do Łodzi. Rozdaliśmy kilka setek ulotek (dorośli) oraz kolorowanki i kredki dla dzieciaków. Pojawili się dziennikarze Dziennika Łódzkiego i Expressu Ilustrowanego, Cyrk nie robił problemów, policjanci przyjechali tylko aby kupić sobie bilet. Troche nas media obsmarowały.

Chile: uczniowie i nauczyciele wciąż protestują

Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Protesty

Od kilku tygodni w całym Chile mają miejsce wielotysięczne protesty przeciwko nowej ustawie rządowej w sprawie reformowania systemu oświaty. Mimo wcześniejszych obietnic rządu (które nastąpiły po falach ostrych protestów: Protesty uczniów w Chile, Chile: Policja znowu uderza na uczniów) postulaty protestujących nie zostały uwzględnione w rządowym projekcie ustawy.

Całe środowisko związane z oświatą (nauczyciele, studenci, uczniowie oraz ich rodzice) od dawna walczy o demokratyzację oświaty, powszechny i równy dostęp młodzieży do nauki oraz bezpłatną na przyzwoitym poziomie edukację.

W odpowiedzi na te postulaty rząd Bachelet sięgnął jak zawsze po środki ostrej represji. Obecny system oświaty rażąco dyskryminujący niższe warstwy społeczne (które stanowią zdecydowaną większość społeczeństwa chilijskiego) został ustanowiony za czasów dyktatury Pinocheta.

Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka

Senat poparł zniesienie obowiązku noszenia mundurków przez uczniów gimnazjów i szkół podstawowych. Zgodnie z czerwcową nowelizacją ustawy o systemie oświaty dyrektor placówki może wprowadzić mundurki jedynie za zgodą lub na wniosek rady szkoły, rady rodziców lub samorządu uczniowskiego. Szkoły, w których uczniowie nie będą zobligowani do noszenia mundurków będą musiały określić zasady dotyczące stroju noszonego przez uczniów na terenie szkoły.

Nowelizacja ustawy zakłada również zniesienie ograniczeń co do wyboru podręczników dla danej szkoły i realizowanego przez nią programu nauczania. Z ustawy zostaną wykreślone artykuły mówiące, że szkoła może wybrać do trzech podręczników do danego przedmiotu na odpowiednim poziomie kształcenia i nie może zmienić wyboru przez trzy lata. Pierwotnie te ograniczenia miały doprowadzić do obniżenia cen podręczników i były pomysłem Romana Giertycha.

AlterKino.org: Jeżeli...

Świat | Dyskryminacja | Edukacja/Prawa dziecka | Represje

Jeżeli... - w kulminacyjnym momencie fali młodzieżowej rewolty w Europie Zachodniej i Ameryce czołowy gniewny buntownik kina angielskiego z całą dobitnością i dosadnością objawił swe sarkastyczne spojrzenie na hierarchiczną strukturę społeczeństwa. Jego symbolem jest tradycyjna elitarna szkoła angielska, w której dochodzi do dramatu: młodzież występuje zdecydowanie przeciwko światu dorosłych, pragnienie wolności kłóci się z dyscypliną przymusu a bezkompromisowość z konformizmem.

Nagrodzony "Złotą Palmą" na MFF w Cannes moralitet Andersona, wprowadził na ekrany jego współczesnego Kandyda - Micka Travisa w osobie znakomitego Malcolma McDowella, którego dalsze przypadki reżyser ukazał w kolejnych częściach alegorii współczesnego świata: Szczęśliwym człowieku i Szpitalu Britannia.

http://www.alterkino.org

Ksiądz uwiódł dwunastolatkę

Kraj | Edukacja/Prawa dziecka

Stargard Szczeciński. 32 letni ksiądz Roman trafił do aresztu za molestowanie nieletniej. Zarzut nie dotyczy jednorazowego wybryku, ale czynu ciągłego. Grozi mu 12 lat więzienia.

Ksiądz Roman uczył religii w Gimnazjum Katolickim oraz Niepublicznym Liceum Ogólnokształcącym. Często można było spotkać go poza szkołą w otoczeniu uczennic.

Źródło: Głos Szczeciński

Za kratki za używanie ojczystego języka

Świat | Dyskryminacja | Edukacja/Prawa dziecka | Rasizm/Nacjonalizm | Tacy są politycy

Dzieci z pewnego tureckiego chóru po występach w USA są zagrożone karą pięciu lat pozbawienia wolności. Powodem jest to, że jedną z piosenek zaśpiewały w swoim ojczystym jezyku - kurdyjskim.
Źródło: Dziennik

Apel z Bamako

Świat | Dyskryminacja | Edukacja/Prawa dziecka | Ekologia/Prawa zwierząt | Gospodarka | Kultura | Militaryzm | Prawa kobiet/Feminizm | Prawa pracownika | Protesty | Publicystyka | Rasizm/Nacjonalizm | Tacy są politycy | Technika | Ubóstwo

Dla uczczenia pięćdziesiątej rocznicy antykolonialnej konferencji przywódców krajów Azji i Afryki, która odbyła się w 1955 roku w Bandungu w Indonezji, 18 stycznia 2006 roku zorganizowano w afrykańskim mieście Bamako w Mali spotkanie zatytułowane „Konferencja ludów Bandungu — Odbudowa sojuszy Południa”. Autorami tego pomysłu byli egipsko-francuski socjolog i ekonomista Samir Amin z organizacji Forum Trzeciego Świata oraz belgijski socjolog François Houtart ze Światowego Forum na rzecz Alternatyw. Konferencja odbyła się na dzień przed rozpoczęciem Policentrycznego Światowego Forum Społecznego w Bamako, a jej efektem było opracowanie poniższego dokumentu, nazwanego Apelem z Bamako (ang. Bamako Appeal, franc. Appel de Bamako; zob. http://www.forumtiersmonde.net ). Zaprezentowano go podczas Forum w Bamako, a następnie w Caracas, gdzie został przyjęty 29 stycznia 2006 roku przez Zgromadzenie Ruchów Społecznych w ramach Policentrycznego Światowego Forum Społecznego.

Uwaga od redakcji: redakcja CIA nie identyfikuje się z treścią apelu, ale chętnie rozpocznie polemikę na ten temat - wkrótce opublikujemy pierwsze teksty polemiczne.

Afganistan: Amerykanie przetrzymują w więzieniach kilkuletnie dzieci

Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Militaryzm

Afgańskie organizacje praw człowieka alarmują, że amerykanie trzymają w afgańskich więzieniach kilkuletnie dzieci. Zdaniem organizacji w więzieniu w bazie Bagram trzymanych jest co najmniej kilkoro dzieci. Żadne z nich nie zostało jeszcze oskarżone.

Amerykańska armia odmawia komentarza w tej sprawie. (iar)

Chile: Przeciw reformie systemu edukacji

Świat | Edukacja/Prawa dziecka | Protesty | Represje

Uczniowie i studenci z ruchu protestu przeciw proponowanej przez rząd reformie edukacji przejęli kontrolę nad 9 szkołami wyższymi i trzema liceami w Santiago. Od wielu tygodni trwają wzmożone protesty i akcje bezpośrednie przeciw „reformie nieadekwatnej do krajowego systemu edukacji”.

Minister Edukacji Monica Jimenez odmówiła rozmów z protestującymi i zamierza przeforsować rządowy projekt. Protestujących dosięgają policyjne represji – w poniedziałek 2 czerwca aresztowano 130 osób. Protestujący zapowiadają, że opór będzie trwał.

Kanał XML