Bojkot Konsumencki na Uniwersytecie Krytycznym
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach Uniwersytetu Krytycznego. Tym razem obiektem naszej krytycznej dyskusji i analizy będzie idea BOJKOTU KONSUMENCKIEGO.
Jak punkt wyjściowy potraktujemy film „ Krwawy smak Coca-Coli” opowiadający historie morderstwa związkowców pracujących w rozlewni Coca-coli w Kolumbii oraz przedstawimy ogólnoświatową akcje bojkotu tego koncernu.Następnie spróbujemy wspólnie się zastanowić m.in. nad takimi kwestami jak:
-skuteczność tego typu kampanii w Polsce i na świecie
-możliwość istnienia odpowiedzialnego społecznie biznesu
-sposoby kontroli społecznej działalności międzynarodowych koncernów
-etyczność działań organizacji humanitarnych i charytatywnych współpracujących z koncernami wobec których stawiane są zarzuty o łamanie praw człowieka
-techniki docierania z ideą bojkotu do konsumentów
-zalety i ograniczenia strajku konsumenckiego jako taktyki walki z kapitalizmem epoki globalizacji
SOBOTA 15.12.2007 o godzinie 16.00
GDZIE ?
Centrum Inicjatyw Społecznych CZARNA EMILKA, ul. E. Plater 15 (lokal w suterenie w głębi podwórka, za figurą Jezusa)
Bardzo prosimy o rozsyłanie tej informacji znajomym. Może wśród nich również znajdą się osoby zainteresowane alternatywnymi formami samorządu. Jeśli bliska jest ci idea demokracji uczestniczącej, jeśli czujesz że obecny model organizacji rzeczywistości społeczno politycznej nie jest jedynym słusznym i prawdziwym, jeśli wierzysz, że inny świat jest możliwy, to zaproś znajomych i przyjdźcie razem na spotkanie. Maleńki kamyk stać się może przyczyną potężnej lawiny.
Zapraszamy serdecznie
Wolni warszawiacy i warszawianki
Czym jest bojkot konsumencki?
Bojkot konsumencki jest świadomym aktem odmowy kupowania i konsumowania produktów wytwarzanych przez firmę/państwo w ramach protestu przeciwko ich nieetycznym działaniom. Znany i stosowany od wieków wraz z przejściem od społeczeństwa masowej produkcji do społeczeństwa masowej konsumpcji bojkot nabrał szczególnego znaczenia. W krajach wysko rozwiniętych w których większość obywateli jest traktowana przez rynek przede wszystkim jako konsumenci odmowa kupna poszczególnych produktów zdaje się dziś równie potężną bronią jaką był w epoce industrialnej strajk.Choć oparty na indywidualnym wyborze i działaniu opiera się podobnie jak tradycyjna akcja strajkowa na poczuciu solidarności , jednakże daleko szerzej rozumianym niż solidarność klasowa.
Dlaczego warto brać udział w bojkocie konsumenckim?
Ponieważ każdy z nas ma szanse wpłynąć na działania multikorporacji. Jedynym kosztem jaki możemy ponieść jest zmiana przyzwyczajeń , co wydaje się niską ceną za to co możemy wygrać – respektowanie praw człowieka.
Przykłady bojkotów konsumenckich
1. Firma Nike jest oskarżana przez działaczy kampanii âCzyste Ubraniaâ ( http://www.cleanclothes.org) o to, że wykorzystuje robotników, zaniża ich wynagrodzenia i zwalcza związki zawodowe.
2.Koncerny paliwowe Shell krytykuje się za dewastacje środowiska w krajach, gdzie wydobycie prowadzi Royal Dutch Shell, zwłaszcza w Nigerii. Greenpeace twierdzi, że powoduje to ogromne zniszczenia w delcie Nigru i tragedię tamtejszego plemienia Ogoni. Shell oskarża się także o łamanie oporów rdzennej ludności, poprzez wykorzystywanie swoich wpływów. Oskarżenia dotyczące niszczenia środowiska i nieposzanowania kultur tubylców tyczą się także innych koncernów paliwowych, jak Esso, BP czy Texaco, które obwinia się też o blokowanie wprowadzania w życie międzynarodowych zobowiązań redukcji emisji gazów cieplarnianych. ( http://www.essentialaction.org/shell/)
3. Związki zawodowe z środkowych stanów USA wraz z amerykańską organizacją âCampaign for Justice at Coca Colaâ ( http://www.cokewatch.org) oskarżają firmę Coca Cola o nadużycia w stosunku do robotników, a wręcz o porwania, tortury i zabójstwa działaczy związków zawodowych, którzy domagają się poprawy warunków pracy.
4. Organizacje broniące praw zwierząt (np. BUAV, PETA, Uncaged) ogłosiły bojkot na produkty Colgate-Palmolive, Glaxo Smithkline, SC Johnson, L'oreal, Procter and Gamble, Unilever za testowanie ich produktów na zwierzętach. Mimo istnienia metod alternatywnych wciąż używają oni myszy, królików i innych gatunków, by sprawdzić toksyczność swoich produktów, a przez to powodując ich cierpienie lub śmierć. ( http://www.buav.org)
Sukcesy bojkotów
1. Triumph International zamknął w lutym 2002 roku swoją fabrykę w strefie wojskowej koło Rangunu (Birma), po tym, jak brytyjscy obrońcy praw człowieka ogłosili bojkot na towary tej firmy, co znacznie obniżyło sprzedaż.
2. W 2000 roku sieć organizacji ekologicznych Rainforest Action Network ogłosiła bojkot na produkty Mitsubishi, który odwołała, gdy firma ta wprowadziła zmiany w sposobach pozyskiwania drewna z lasów tropikalnych oraz produkcji z niego papieru. Pół roku wcześniej oddział Mitsubishi w USA, po tym jak otrzymał 700 000 listów, a w Kaliforni ogłoszono bojkot, zrezygnował z planów budowy instalacji pozyskiwania soli morskiej w Rezerwacie Biosfery Vizcaino w Meksyku.
na podstawie: http://www.ekonsument.pl
Informacje na temat akcji bojkotu Coca-Coli można znaleźć pod adresami :
http://www.killer-cola.info/ polska strona bojkotu
http://www.killercoke.org/ strona bojkotu w USA