Lotniskowe szaleństwo
Rząd chce wydać ponad 400 milionów złotych na budowę lotnisk pod Kielcami i Lublinem. Teren lotniska pod Lublinem należy do obszaru Natury 2000. Inwestycja pod Kielcami może być nierentowna.
23 gminy, trzy powiaty i urząd marszałkowski województwa w 2004 roku utworzyły spółkę Międzynarodowy Port Lotniczy "Niedźwiada" SA.. Niedźwiada od nazwy wsi 36 km od Lublina. Spółka kupiła 147 ha gruntów za 2,5 mln zł.
Samorząd województwa wnioskował do Brukseli o 57,8 mln euro, czyli ok. 230 mln zł. Ale plany wstrzymał nowy PiS-owski marszałek województwa Jarosław Zdrojkowski, który zapowiedział, że nie będzie realizował pomysłów poprzedniej ekipy z PSL. Uznał, że lepszą lokalizacją będzie oddalony o 10 km od Lublina aeroklub w Świdniku.
Żeby w Świdniku powstało lotnisko dla tanich linii, trzeba by dokupić 44 ha ziemi. A w Świdniku nie kosztuje ona jak w Niedźwiadzie 8 tys. zł za hektar, tylko 1,2 mln zł.
Pieniądze na pomysł Zdrojkowskiego pochodzą m.in. z budżetu państwa. Na wniosek posłanki PiS Elżbiety Kruk w listopadzie ub. roku sejm dokonał korekty w budżecie. Za pośrednictwem kontraktu wojewódzkiego do Lublina trafiło 13 mln zł. Za te pieniądze miasto kupiło już od banku Pekao SA część gruntów pod rozbudowę.
Budowie sprzeciwią się ekolodzy. Teren lotniska w Świdniku został dwa lata temu zgłoszony do unijnego programu Natura 2000 jako unikatowe na skalę europejską lęgowisko susłów perełkowanych. Jest ich tu przeszło 10 tys., co stanowi 75 proc. europejskiej populacji.
Znacznie więcej, aż 300 mln zł, gotowy jest wydać na budowę lotniska pod Kielcami Przemysław Gosiewski. On teraz lobbuje na rzecz budowy lotniska w Obicach 30 km od Kielc. Miasto wydało już 1,9 mln zł na zakup 67 ha ziemi w Obicach. Z Własnego budżetu miasto docelowo gotowe jest wydać 50 mln zł, a 30 mln zł ma obiecane z budżetu państwa.
Do Brukseli woj. świętokrzyskie wysłało wniosek o ok. 200 mln zł (50 mln euro). Co będzie, jeśli Unia odmówi finansowania? Wtedy lotnisko ma powstać pośrednio w oparciu o państwowe fundusze. Bo Obice gotowa jest budować spółka Port Lotniczy Kraków-Balice, która w 85 proc. należy do Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze.