Wydanie świadectwa pracy na korzyść pracownika?
W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, którego podstawą była umowa o pracę zawarta na czas nieokreślony, świadectwo pracy powinno być wydane w dniu, w którym nastąpiło rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy.
Z kolei w sytuacji, gdy pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, wówczas firma ma obowiązek wydać mu świadectwo obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od pierwszej z nich.
Pracodawca wydaje je wówczas w dniu upływu powyższego terminu. Jednakże jeżeli rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypada po tym terminie, świadectwo przekazuje się w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy.
Upoważnienie do odbioru dokumentu musi być dokonane na piśmie. W szczególności powinno ono zawierać imię i nazwisko pracownika, który go udziela, imię i nazwisko osoby uprawnionej do odbioru świadectwa oraz jej adres zamieszkania
Pracownikowi w opisanej sytuacji przysługuje w każdym czasie prawo żądania wydania świadectwa pracy, dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie takich umów, przypadającego przed zgłoszeniem takiego żądania.
Firma jest wówczas zobligowana wydać taki dokument w ciągu 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku podwładnego.