Cieszyńskie Studio Teatralne walczy o odpowiednie miejsce na prowadzenie działalności

Kraj | Kultura

Przez dziewięć lat swojego istnienia, Teatr CST (Cieszyńskie Studio Teatralne) zmagał się z brakiem przestrzeni i ograniczeniami czasowymi, jakie narzucały zespołowi udostępniające lokale instytucje. Udostępniane miejsca nie były przystosowane do pracy, trudno było w nich przebywać dłużej niż 1 godzinę, podczas gdy aktorzy spędzali w tych warunkach codziennie po 4-5 godzin pracy opartej na działaniach fizycznych i wokalnych.

Mimo tego, grupie teatralnej udało się zrealizować kilka spektakli, wystawianych na wielu, znaczących festiwalach w Polsce i za granicą, wyróżnianych i nagradzanych w konkursach. Teatr CST stał się grupą współtworzącą współczesny teatr alternatywny i poszukujący. W metodach pracy, zespół odwołuje się do tradycji związanych z twórczością Konstantego Stanisławskiego, Tadeusza Kantora, Jerzego Grotowskiego.

Sytuacja, w jakiej znalazł się zespół Teatru CST odbija się szerokim echem. Urząd miasta dostaje listy z pytaniami o przyczyny braku wsparcia dla teatru, ludzie kultury podpisują się pod Listem Otwartym, który również trafi do rąk burmistrza. Zawiązał się komitet na rzecz wsparcia grupy, którego przedstawiciele zbierają podpisy pod petycjami.

Podstawowym problemem jest w tym wypadku brak stałego miejsca do pracy, brak odpowiednich warunków, o które grupa z prawie dziesięcioletnim stażem i osiągnięciami może się w końcu upomnieć. Wszystkie dokumenty, korespondencje z władzami miasta są zamieszczane na stronie teatru www.teatrcst.pl. Osoby prywatne mogą wysyłać bezpośrednio do burmistrza miasta Cieszyn listy z apelami lub petycje, w których wnioskuje się o stworzenie dla zespołu warunków do pracy artystycznej. Najbardziej istotne pytania, jakie znajdowały się w listach indywidualnych kierowanych do władz miasta, znajdują się w przykładowym liście.

Wszystkie osoby, które chciałyby zaczerpnąć więcej informacji na temat sytuacji zespołu lub w jakiś sposób pomóc, proszone są o kontakt mailowy : teatrcst@interia.pl

Teatr Cieszyńskie Studio Teatralne powstał w 2000 roku. Jego założycielem jest Bogusław Słupczyński (absolwent PWST im. Al. Zelwerowicza w Warszawie, aktor Teatru Polskiego w Warszawie za dyrekcji Kazimierza Dejmka (1988-1990), organizator jednego z pierwszych prywatnych Studiów Aktorskich w Polsce – Studio Aktorskie AS w Warszawie (1990-1992), w latach 1993 –1995 twórca Teatru Studio Aktorskie w Puławach, autor projektu nagrodzonego przez Fundację Kultury Małe Ojczyzny – Tradycja dla Przyszłości – „Szkoła Dziedzictwa Kulturowego Pogranicza” (2005), organizator Off- festiwalu, w ramach Festiwalu bez Granic w Cieszynie). Do tej pory zespół zrealizował osiem spektakli, prezentowanych na różnych festiwalach w Polsce i za granicą. Ma na swoim koncie wiele ważnych nagród, w tym Nagrodę Główną festiwalu Malta Off w 2003 roku. Oprócz działalności teatralnej osobowość grupy bardzo silnie kształtują działania Stowarzyszenia na Rzecz Odnowy i Współistnienia Kultur „SAŁASZ”, które wyłoniło się spośród członków Teatru. W ramach Stowarzyszenia zrealizowano szereg projektów na pograniczu kulturowym Beskidu Niskiego i Bieszczad. Projekty te powstały przy współpracy z Fundacją Kultury, Fundacją im. Stefana Batorego i Fundacją Wspomagania Wsi.

Charakterystyka problemu:

Teatr CST [Cieszyńskie Studio Teatralne] jest grupą znaną nie tylko w swoim mieście. Członkowie pochodzą z bardzo różnych regionów Polski. Przez dziewięć lat istnienia i rozwoju grupy Cieszyn był stałym miejscem pracy. Pracy żmudnej, w której ciągle trzeba było zmagać się z brakiem przestrzeni, ograniczeniami czasowymi, jakie narzucały zespołowi udostępniające lokale instytucje, miejscami nieprzystosowanymi do pracy, w których trudno przebywać dłużej niż 1 godzinę, podczas gdy aktorzy spędzali w tych warunkach codziennie po 4-5 godzin pracy opartej na działaniach fizycznych i wokalnych. Mimo tego udało się zrealizować osiem spektakli, wystawianych na wielu, znaczących festiwalach w Polsce i za granicą, wyróżnianych i nagradzanych w konkursach. Teatr CST stał się grupą współtworzącą współczesny ruch teatru alternatywnego. W metodach pracy zespół odwołuje się do tradycji związanych z twórczością Konstantego Stanisławskiego, Tadeusza Kantora, Jerzego Grotowskiego, jako spadkobierca idei teatru zaangażowanego i poszukującego, traktującego swoje istnienie z właściwą pasji i potrzebie wewnętrznej twórców – powagą. Poza twórczością teatralną zespół prowadzi również działalność badawczą w zakresie antropologii kultury, socjologii, a także aktywność społeczno- animacyjną.

Zamierzenia i rezultaty pracy członków zespołu zostały bezsprzecznie docenione. Niestety, zdaje się, że przede wszystkim poza granicami własnego miasta. CST jest teatrem alternatywnym i profesjonalnym, chociaż aktorzy nie biorą za swoją pracę żadnych pensji. Nie wszyscy mieszkają też w samym Cieszynie, docelowym miejscu pracy, ale dojeżdżają z różnych miejsc Polski, a od jakiegoś czasu, również spoza granic kraju. Nie jest to już grupa amatorska, młodzieżowa, w związku z czym zmieniają się też uwarunkowania jej istnienia, a narzucane przez Dom Kultury godziny pracy, nie pomagają, ale blokują jej przebieg. Grupa o takim dorobku artystycznym, latach pracy w „wypożyczanych od do” miejscach, zagrzybiałej, wilgotnej piwnicy ( gniją elementy scenografii, ubrania, z ścian cieknie woda i rozwija się grzyb,tlenu wystarcza na kilka godzin), bez żadnych gaży, ma podstawy do tego, by w końcu dopomnieć się o godziwe miejsce potrzebne do dalszego rozwoju i trwania zespołu. Ostatni spektakl, wystawiony w budynku Hotelu pod Brunatnym Jeleniem, opowiadający historię cieszyńskiego sportowca i moralisty – Bolko Kantora, poruszył nieco grunt cieszyńskiej mentalności, sprowokował do głośnego wyrażania opinii na tematy społeczne, lokalne, pokazując również stosunek do teatru – pozytywny i negatywny. Bez wiedzy zespołu, jako inicjatywa oddolna, zawiązał się komitet na rzecz wsparcia Teatru CST, którego przedstawiciele zbierają podpisy pod petycjami.

Spektakle i wyróżnienia

CST jest laureatem XIII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Malta 2003”, na którym teatr został nagrodzony „OFFEUSZEM” jako najlepszy Teatr nurtu Off za spektakl „Wschodzenie” powstały na motywach II i IV części „Dziadów” Adama Mickiewicza. Za spektakl ten CST otrzymało także m. in. I nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Małych Form Teatralnych w Chodzieży i Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych w Ostrowie Wielkopolskim. CST brało też udział w Festiwalu Teatralnym w Pradze „Next Wave – Następna Fala” (2000), w Festiwalu Teatralnym „Na Granicy” w Cieszynie oraz w konferencji „Europa Forum” w Lucernie w Szwajcarii (2004), gdzie również zaprezentowało spektakl „Wschodzenie”. Ze spektaklem tym CST wystąpiło także na Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych w Preszowie na Słowacji (2004), w Opolu w Teatrze im. Jana Kochanowskiego na Ogólnopolskim Festiwalu – Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Polska” (2004), w Olecku na Festiwalu Sztuk Alternatywnych, na zaproszenie w Teatrze Małym w Warszawie, w Teatrze „Kana” w Szczecinie oraz w Teatrze „Terminus a Quo” w Nowej Soli.

W 2004 roku CST zostało zaproszone jako gość na XIV Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Malta 2004”, gdzie w programie głównym zaprezentowało nowy spektakl pt. „Droga Żywiecka”. Z „Drogą Żywiecką” CST było także obecne na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Wioska Teatralna” w Teatrze Wiejskim Węgajty oraz w Ośrodku Teatru Kultur w Morochowie koło Sanoka. W roku 2008 zaprezentowany na Festiwalu „Malta” w Poznaniu został nowy spektakl Studia – „Kavkazkij Priviet”.

Ostatnie prace Studia to monodram aktora CST Szymona Pilcha pt. „Historia Konia” wg. „Bystronogiego” L. Tołstoja oraz spektakl muzyczny „Miasteczko” (aranżacje jazzowe przedwojennych i powojennych piosenek z „miasteczkiem” – „stetl” w tle). Przez dłuższy czas zespół w systemie studyjnym pracował nad jednoaktówkami Antoniego Czechowa. Jesienią 2008 roku miała miejsce premiera najnowszego spektaklu CST - spektaklu o Adolfie Bolko Kantorze – przedwojennym mistrzu boksu, żołnierzu, patriocie i społeczniku - pt. "Bolko Kantor".

To powinien być wstyd dla

To powinien być wstyd dla burmistrza,że nic nie robi w sprawie teatru. Taki teatr powinien być wizytówką kulturalną dla miasta. Tymczasem muszą prosić o lokum. Obrzydliwe czasy.

Na czasy bym tak nie

Na czasy bym tak nie narzekał - artyści od zawsze (poza wyjątkami sponsorowanymi) cierpieli głód, chłód i ubóstwo. Sytuacja jest zła,ale to nie kwestia "obrzydliwych czasów", tylko zwalonego charakteru administracji.

Burmistrz widocznie jest

Burmistrz widocznie jest bucem po prostu. Nawet napięty budżet nie tłumaczy kulturalnej ignorancji władz administracyjnych. Jednakże myślę że to i tak w dużej mierze "obrzydliwe czasy" bo dla wielu ludzi kultura to tylko multikina i płyty z radia eska.

Dodaj nową odpowiedź



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.