Kampania na rzecz godnej płacy w Światowy Dzień Godnej Pracy
Prawo do godziwej płacy jest prawem człowieka.
Dziś upominają się o nie ludzie szyjący dla nas ubrania w azjatyckich fabrykach.
www.asiafloorwage.org
7 października to Światowy Dzień Godnej Pracy. To również początek kampanii na rzecz godnej płacy w azjatyckich fabrykach odzieżowych prowadzonej przez Clean Clothes Campaign .
Według Powszechnej Deklaracji Praw człowieka: „Każdy pracujący ma prawo do odpowiedniego i zadowalającego wynagrodzenia, zapewniającego jemu i jego rodzinie egzystencję odpowiadającą godności ludzkiej (…)”.
Ludzie, którzy szyją dla nas ubrania, nie mogą liczyć na bezpieczeństwo zatrudnienia, są zmuszani do pracy w nieopłacanych nadgodzinach, a także odmawia się im prawa do działalności związkowej i upominania się o poprawę swojej sytuacji. Najistotniejszy problem stanowi głodowa, niewystarczająca na przeżycie pensja, która, mimo że jest często zgodna z ustawową płacą minimalną, zmusza rzesze pracownic i pracowników przemysłu odzieżowego do życia w ubóstwie.
Głównym ośrodkiem produkcji odzieży w globalnej gospodarce jest Azja. Pochodzi stamtąd 60% ubrań. Powstają one dzięki ciężkiej pracy ponad 100 milionów osób, z których większość stanowią kobiety. Mimo kluczowego znaczenia ich pracy, azjatyccy pracownicy i pracownice zarabiają obecnie mniej więcej połowę kwoty potrzebnej do zaspokojenia podstawowych potrzeb ich i ich rodzin. Markowe firmy, na zlecenie których szyją, mogą spodziewać się zysku prawie czterokrotnie przewyższającego całkowite koszty produkcji ubrań wytwarzanych w Azji. Tymczasem z końcowej ceny sprzedaży sztuki odzieży do kieszeni pracownika lub pracownicy trafia mniej niż 3%.
Azjatyckie związki zawodowe i organizacje działające na rzecz praw pracowniczych domagają się bardziej sprawiedliwej dystrybucji wartości wytworzonej poprzez produkcję tej odzieży. Opracowały strategię pozwalającą na skalkulowanie i zapewnienie płacy wystarczającej na życie: Asia Floor Wage (AFW).
AFW to zestandaryzowana minimalna płaca godziwa. Bazuje na dochodach, jakich jedna zarabiająca osoba potrzebuje, by zapewnić utrzymanie 4-osobowej rodzinie (2 dorosłych, 2 dzieci), pracując 48 godzin w tygodniu. Połowa AFW ma pokryć koszty żywności, a druga połowa – pozostałe wydatki. Wysokość Asia Floor Wage ustalono na 475 dolarów międzynarodowych (z zastosowaniem parytetu siły nabywczej wg Banku Światowego [PPP]).
Asia Floor Wage to także strategia negocjacji układów zbiorowych na poziomie całej branży. Kiedy pracownice i pracownicy walczą o podwyżkę płac na szczeblu krajowym, grozi się im przeniesieniem produkcji do innego kraju i utratą pracy. W efekcie osoby zatrudnione w przemyśle odzieżowym w Azji są najgorzej opłacanymi, najgorzej zorganizowanymi i najbardziej wyzyskiwanymi pracownikami w branży.
Asia Floor Wage Alliance to zdecydowana odpowiedź na praktyki firm odzieżowych, które prześcigają się w zaniżaniu płac.
Jest to pierwsza tak znacząca inicjatywa w Azji, podjęta przez międzynarodowy sojusz - Asia Floor Wage Alliance - wspierający dążenia pracownic i pracowników i domagający się minimalnej płacy wystarczającej na życie dla osób zatrudnionych w przemyśle odzieżowym w Azji. Dziś Asia Floor Wage Alliance obejmuje ponad 70 związków zawodowych, organizacji zajmujących się prawami pracownika i prawami człowieka, rozwojowych organizacji pozarządowych, grup działających na rzecz praw kobiet oraz naukowców akademickich z 17 krajów w Azji, jak również krajów konsumenckich w Europie i Ameryce Północnej.
Kampania promująca AFW kierowana jest do znanych marek odzieżowych jak i gigantycznych sieci detalistów takich jak Carrefour, Tesco, Aldi oraz Lidl, które także są istotnymi graczami w przemyśle odzieżowym (np. Carrefour jest czwartym co do wielkości sprzedawcą ubrań w Europie), a ich decyzje dotyczące zaopatrzenia i cen zaczęły definiować praktyki biznesowe całej branży odzieżowej.
Clean Clothes Campaign zachęca zarówno organizacje jak i indywidualnych konsumentów do przyłączenia się do międzynarodowej kampanii na rzecz godnej płacy prowadzonej on-line, poprzez podpisanie apeli do firm, które decydują o warunkach życia milionów pracowników i pracownic w Azji.
Więcej informacji:
• raport nt. Asia Floor Wage “Stitching a Decent Wage across Borders: the Asia Floor Wage Proposal 2009” (po angielsku): http://www.cleanclothes.org/component/docman/doc_download/25-stitching-a...
• o Asia Floor Wage po polsku: http://www.kobietypraca.org/fairplay/dokumenty/Asia.pdf
• raport Clean Clothes Campaign o warunkach pracy przy produkcji ubrań dla supermarketów „Nabijanie kasy. Gigantyczni detaliści, praktyki zamówień i warunki pracy w przemyśle odzieżowym”: http://www.kobietypraca.org/fairplay/publikacje/RaportNabijanie.pdf
Kontakt:
• Jeroen Merk
Clean Clothes Campaign, International Secretariat in Amsterdam (www.cleanclothes.org),
tel: +31 20 4122785 tel. kom. +316 46744662
• Joanna Szabuńko (joanna.szabunko@karat.org.pl)
Koalicja Karat (www.karat.org, www.kobietypraca.org/fairplay )
Tel.: +48 22 849 16 47
Fax: +48 22 628 20 03