To już koniec „GŁÓWNEGO” w Warszawie?
Dni budynku nieczynnego już od 1975 roku dworca głównego PKP w Warszawie mogą być policzone wraz z decyzją sądu, jeśli ten w dniu 10 kwietnia 2013 roku przychyli się do wniosku PKP o natychmiastowe opuszczenie przez Muzeum Kolejnictwa terenu mieszczącego się przy ulicy Towarowej na Ochocie. Od lat trwają przepychanki między PKP a muzeum o jego lokalizacji przy ulicy Towarowej 1. Nie jest tajemnicą, że budynek Dworca Głównego oraz teren przylegający do niego to atrakcyjny kąsek dla deweloperów. PKP narzekające na chroniczny brak funduszy, chce swój dziurawy budżet podreperować sprzedażą gruntów należących do niej w samym centrum stolicy. W ten o to sposób chce pozbyć się instytucji, która po latach wyszła z marazmu dzięki dyrektorowi Ferdynandowi Ruszczycowi.
Placówka ożyła i stała się na nowo atrakcją stolicy. Wraz z eksmisją muzeum i sprzedażą tego miejsca może zniknąć unikatowy obiekt dworca (wg projektu W. Bollogha). Sam budynek nie jest cudem architektury, ale to co w zamian powstanie (najprawdopodobniej centrum handlowe, kolejne z resztą) też okazem sztuki nie będzie. Oczywiście uporządkowanie tej okolicy placu Artura Zawiszy jest wskazane. Czemu jednak nie wkomponować budynku w nowy? Pozostawić warto również muzeum. Warszawiacy a także turyści przywykli do tego miejsca, jako nierozerwalnego z historią kolei.
RobertHist