Wyścig zbrojeń powoli nabiera tempa

Świat | Militaryzm | Technika

Rosyjskie przedsiębiorstwo zbrojeniowe Sukhoi Aviation Corporation zacieśnia współpracę z Indiami. Jak informuje indyjska agencja prasowa Press Trust of India, przedsiębiorstwo Hindustan Aeronautics Ltd. podpisało nowe umowy z koncernem, które przewidują, że Indie będą dostarczać elementy konstrukcyjne do eksportowych wersji samolotów wielozadaniowych Su-30. Już teraz, HAL dostarcza Suchojowi awionikę opartą na technologiach francuskich i izraelskich. W przyszłym roku, Indie zamierzają zacząć samodzielną produkcję Su-30MKI. W lipcu b.r., indyjskie siły powietrzne miały 98 tego typu samolotów, a do 2015 r. planują mieć 230 egzemplarzy.

Pakistan, tradycyjny wróg Indii, w przeszłości współpracował już z Chinami przy budowie myśliwców starego typu J-10 i nowocześniejszych JF-17. Projekt JF-17, przy którym współpracują chińskie Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) i pakistańskie Pakistan Aeronautical Complex będzie kosztować około 500 milionów dolarów.

Z powodu braku chęci współpracy ze strony rosyjskiej, władze Chin samodzielnie rozwijają od 2005 r. własną technologię budowy nowoczesnych myśliwców, m.in. myśliwca J-10B. Na targach lotniczych w Żukowskij, pod Moskwą, które odbyły się w sierpniu b.r., przedstawiciele ukraińskiej firmy ogłosili, że zamierzają nawiązać współpracę z Chengdu w dziedzinie budowy nowoczesnych silników, które mogłyby pozwolić Chinom zbudować samolot bojowy piątej generacji (czyli m.in. mogący latać z prędkością ponaddźwiękową na długich dystansach bez użycia dopalaczy).

Pomimo szumnych zapowiedzi ograniczenia budżetu wojskowego, prezydent Obama okroił program budowy superkosztownego myśliwca F-22 jedynie o 7 samolotów. Każdy myśliwiec kosztuje 140 milionów dolarów, a USA zamierzają i tak zbudować 187 sztuk.

Władze Rosji zapowiadają, że pierwsze egzemplarze nowego rosyjskiego myśliwca porównywalnego z F-22 (o kryptonimie PAK-FA) wzbiją się w powietrze pod koniec b.r. Budżet przeznaczony na program pozostaje tajemnicą. Prace nad projektem prowadzi państwowa korporacja Obyedinyonnaya Aviasroitelnaya Korporatsiya (OAK), konglomerat stworzony w 2006 r. przez prezydenta Putina, w skład którego weszły m.in. biura konstrukcyjne Mikojana, Suchoja, Iljuszyna, Tupolewa i Jakowlewa.

zdjęcie

Na zdjęciu jest su-47

Wiem, ale ładnie wygląda

Wiem, ale ładnie wygląda :) Technologie użyte w Su-47 mają zresztą trafić do PAK-FA.

Dodaj nową odpowiedź



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.