Wyścig zbrojeń powoli nabiera tempa
Rosyjskie przedsiębiorstwo zbrojeniowe Sukhoi Aviation Corporation zacieśnia współpracę z Indiami. Jak informuje indyjska agencja prasowa Press Trust of India, przedsiębiorstwo Hindustan Aeronautics Ltd. podpisało nowe umowy z koncernem, które przewidują, że Indie będą dostarczać elementy konstrukcyjne do eksportowych wersji samolotów wielozadaniowych Su-30. Już teraz, HAL dostarcza Suchojowi awionikę opartą na technologiach francuskich i izraelskich. W przyszłym roku, Indie zamierzają zacząć samodzielną produkcję Su-30MKI. W lipcu b.r., indyjskie siły powietrzne miały 98 tego typu samolotów, a do 2015 r. planują mieć 230 egzemplarzy.
Pakistan, tradycyjny wróg Indii, w przeszłości współpracował już z Chinami przy budowie myśliwców starego typu J-10 i nowocześniejszych JF-17. Projekt JF-17, przy którym współpracują chińskie Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) i pakistańskie Pakistan Aeronautical Complex będzie kosztować około 500 milionów dolarów.
Z powodu braku chęci współpracy ze strony rosyjskiej, władze Chin samodzielnie rozwijają od 2005 r. własną technologię budowy nowoczesnych myśliwców, m.in. myśliwca J-10B. Na targach lotniczych w Żukowskij, pod Moskwą, które odbyły się w sierpniu b.r., przedstawiciele ukraińskiej firmy ogłosili, że zamierzają nawiązać współpracę z Chengdu w dziedzinie budowy nowoczesnych silników, które mogłyby pozwolić Chinom zbudować samolot bojowy piątej generacji (czyli m.in. mogący latać z prędkością ponaddźwiękową na długich dystansach bez użycia dopalaczy).
Pomimo szumnych zapowiedzi ograniczenia budżetu wojskowego, prezydent Obama okroił program budowy superkosztownego myśliwca F-22 jedynie o 7 samolotów. Każdy myśliwiec kosztuje 140 milionów dolarów, a USA zamierzają i tak zbudować 187 sztuk.
Władze Rosji zapowiadają, że pierwsze egzemplarze nowego rosyjskiego myśliwca porównywalnego z F-22 (o kryptonimie PAK-FA) wzbiją się w powietrze pod koniec b.r. Budżet przeznaczony na program pozostaje tajemnicą. Prace nad projektem prowadzi państwowa korporacja Obyedinyonnaya Aviasroitelnaya Korporatsiya (OAK), konglomerat stworzony w 2006 r. przez prezydenta Putina, w skład którego weszły m.in. biura konstrukcyjne Mikojana, Suchoja, Iljuszyna, Tupolewa i Jakowlewa.