Zaproszenie na konferencję Nowe Otwarcie Uniwersytetu, 17-18. czerwca 2011, Warszawa
Samorząd doktorantów Szkoły Nauk Społecznych PAN w Warszawie ma zaszczyt zaprosić na ogólnopolską konferencję naukową:
NOWE OTWARCIE UNIWERSYTETU
PROBLEMY NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W CZASACH REFORM
17-18 czerwca 2011 (piątek, sobota)
Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, Warszawa.
Uczeń jest tym samym 'szkolony',
aby mylić nauczanie z uczeniem się,
zbieranie ocen z edukacją,
dyplom z kompetencją,
a płynność wymowy ze zdolnością powiedzenia czegoś nowego
Ivan Illich, 1971
Uniwersytet jest w naszych rękach – nikt nie zatroszczy się o niego lepiej niż sami studenci, doktoranci, badacze i wykładowcy.
Czy rzeczywiście musimy naginać naszą poznawczą ciekawość do kryteriów standaryzacji, konkurencyjności, czy kalkulacji krótkoterminowej efektywności ekonomicznej? Czy faktycznie nauka ma łatwe do wskazania cele, gdzieś między potrzebami urzędu a przedsiębiorstwa? Czy oby na pewno nasza praca nie jest pracą, a przyziemne problemy, w których grzęźniemy, wynikają z niedostatku bystrości lub motywacji, a nie z braku warunków?
Celem tej konferencji jest wypracowanie oryginalnego wkładu w debatę o zmianach w systemie nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce i na świecie.
Debacie tej potrzebna jest pogłębiona refleksja, korzystanie z wiedzy specjalistów i wsłuchanie się w rady doświadczonych naukowców. Realna reforma akademii, z pewnością potrzebna, wymaga pełnego intelektualnej powagi namysłu, a prawdopodobnie też idących za nim kolektywnych starań.
Konferencja Nowe Otwarcie Uniwersytetu miałaby wyjść poza problemy narzucone przez autorów polskiej reformy i dać szansę środowisku naukowemu na samodzielne rozważenie jakich zmian potrzeba polskiej akademii. Jej zadaniem jest też prowadzenie tego namysłu w odniesieniu do rozwiązań i przemian w Europie i na świecie. Miałaby wreszcie zebrać jak najszersze grono naukowców z Polski w jednym miejscu i utworzyć przestrzeń dla bezpośredniej dyskusji o kondycji polskiej akademii.
Być może tak właśnie trzeba zacząć, by ożywić ideę uniwersytetu raz jeszcze, przypomnieć, że nie jest on szkołą ani fabryką, że jego zadania są wyjątkowe i ściśle związane z przyszłością i rozwojem całego społeczeństwa.
Uczestników zapraszamy do przesyłania propozycji wystąpień m. in w następujących obszarach tematycznych:
1. Organizacja akademii:
- Lokalne i globalne trendy w organizacji nauki i szkolnictwa wyższego
- Uniwersytet w centrum, uniwersytet na peryferiach – warunki, zadania, konteksty, różnice i podobieństwa
- Możliwości, szanse i zagrożenia współpracy akademii z przedsiębiorstwami i innymi aktorami społecznymi: m. in. szkołami wcześniejszego szczebla edukacji, organizacjami pozarządowymi
- Ocenianie i porównywanie wyników pracy naukowców
- Finansowanie nauki i szkolnictwa wyższego: studiów, badań, życia codziennego
- Studium przypadku: przykłady udanych rozwiązań lub porażek w Polsce i na świecie.
2. Kariery uczonych – dostępność, warunki instytucjonalne, prawo a praktyka:
- Pozycja studentów, doktorantów i pracowników naukowych w polskich rozwiązaniach prawno-instytucjonalnych
- Bariery dla pracy badawczej
- Godzenie pracy naukowej z dydaktyką, inną pracą zarobkową, życiem rodzinnym
- Problem kontynuacji kariery naukowej po doktoracie
- Społeczna dostępność kariery naukowej w Polsce
- Sytuacja kobiet w nauce
- Ścieżki kariery naukowców przyszłości – propozycje rozwiązań
- Studium przypadku: biografie naukowców.
3. Doświadczenia nie-tradycyjnych form pracy i współpracy w nauce oraz szkolnictwie wyższym (także inicjatyw nieformalnych). Jak może z nich czerpać akademia?
4. Polityka w polu nauki:
- Gry o prestiż, władzę, definicję nauki, prawomocność metodologii
- Relacja nauki z innymi polami społecznymi (i innymi formami władzy)
- Interdyscyplinarność w praktyce – korzyści i szanse, problemy i bariery
- Źródła rewolucji naukowych
- Społeczny świat akademii – wybrane aspekty
- Studium przypadku – słynne batalie, słynne przełomy.
5. Idea uniwersytetu raz jeszcze – pytanie o miejsce uniwersytetu w kulturze i społeczeństwie.
6. Reforma w toku – analiza wybranych aspektów polskiej reformy uczelni i kariery akademickiej:
- Zaplecze reformy: Proces Boloński, raport Ernst &Young, „Pakiet Kudryckiej”
- Analiza debaty wokół reformy
- Analiza wybranych rozwiązań wprowadzonych reformą.
Do udziału zapraszamy zarówno studentów, absolwentów, doktorantów, jak i doświadczonych badaczy; wszystkich, którym nieobojętna jest przyszłość polskiej akademii.
Szczególnie zachęcamy do wzięcia udziału specjalistów i specjalistki z takich dziedzin, jak:
socjologia wiedzy, socjologia edukacji, socjologia pracy i organizacji zarządzania, socjologia środowisk naukowych i twórczych, etnografia laboratorium, pedagogika społeczna, polityka społeczna, politologia, filozofia, antropologia kulturowa, historia idei, historia nauki, ekonomia.
Zapraszamy do zaprezentowania swych doświadczeń zarówno przedstawicieli humanistyki oraz nauk społecznych, jak i przedstawicieli nauk przyrodniczych i technicznych.
Dopuszczamy wystąpienia indywidualne, jak i zespołowe.
Po zakończeniu konferencji planowane jest wydanie recenzowanego tomu tematycznego.
Zgłoszenia w formie abstraktu o długości nieprzekraczającej 300 słów prosimy nadsyłać na adres noweotwarcie2011@gmail.com jako tytuł e-maila wpisując ABSTRAKT. Pod ten sam adres prosimy zgłaszać chęć udziału w konferencji bez wygłoszenia wystąpienia, jako tytuł mejla wpisując UDZIAŁ.
Miejsce i data konferencji:
17-18 czerwca 2011 (piątek i sobota)
Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, Warszawa.
Ważne terminy:
Termin nadsyłania abstraktów: 15 maja 2011.
Termin powiadomienia o wynikach procedury kwalifikacyjnej: 22 maja 2011
Termin nadsyłania rozwiniętego streszczenia wystąpienia (3-5 stron): 5 czerwca 2011
Udział w konferencji jest bezpłatny.
Prosimy o informację, jeśli będą Państwo potrzebowali pomocy w znalezieniu noclegu w Warszawie.
Tutaj zamieszczamy link z zestawem tekstów z polskiej debaty wokół reformy, który może Państwa zainspirować.
Magdalena Małecka, Katarzyna Suwada, Piotr Szenajch, Anna Szołucha