Anarchizm a prawa zwierząt

Ekologia/Prawa zwierząt | Publicystyka

Zasadność walczenia o prawa zwierząt jest już od dawna dyskutowana w środowisku nie tylko anarchistycznym. Niektórzy z ludzi walczących o lepsze społeczeństwo uważa, że miejsce zwierząt w tym przyszłym świecie pozostanie niezmienione. Redakcja jest głęboko przekonana, że świniom idącym na rzeź jest obojętne to, czy umrą w rzeźni należącej do wszawego kapitalisty, czy też do anarchistycznej kooperatywy. Od kilku lat, obroną praw zwierząt zajmują się w Polsce różne środowiska ekologiczne, muzyczne, czy anarchistyczne.

Anarchiści tradycyjnie mają zrozumienie dla potrzeb zwierząt. Założenia filozoficzne obrońców praw zwierząt i anarchistów są do siebie podobne. Wszyscy są radykalnie antyhierarchiczni i zainteresowani pogodzeniem interesów indywidualnego zwierzęcia (człowieka i nieczłowieka z całością (społeczeństwem i środowiskiem).
W przeciwieństwie do tradycyjnych marksistowskich i kapitalistycznych teorii, teoria anarchistyczna nie uważa zwierząt i środowiska naturalnego za zwykłe surowce dla ludzkiej produkcji. Różni anarchiści krytycznie odnosili się do "nowoczesnej" wizji świata. Francuski anarchista, P.J. Prudhon w swoim dziele "Co To Jest Własność" przedstawia swoją niemal indiańską wizję.
"Człowiek posiada siły, atrybuty, zdolności; są one mu dane przez Naturę, aby mógł żyć, uczyć się i kochać, nie posiada ich a jedynie robi z nich użytek... chcemy wiedzieć jakim prawem człowiek przywłaszczył sobie dobra, których nie stworzył a które Natura dała mu za darmo."
Amerykańska anarchistka Emma Goldman, daje następującą definicję prawa naturalnego, w swoim pamflecie zatytułowanym "Anarchia".
"Prawo naturalne jest czynnikiem w człowieku, który przejawia się w sposób wolny i spontaniczny, bez żadnego zewnętrznego przymusu, w harmonii z wymaganiami natury."
Rosyjski anarchista Piotr Kropotkin, włącza zwierzęta do swojej teorii anarchistycznego komunizmu. W swojej książce "Pomoc Wzajemna - Jako Czynnik Ewolucji" analizuje zarówno społeczności ludzkie, jak i innych gatunków zwierząt i dochodzi do wniosku, że współpraca jest ważniejsza niż konkurencja w ewolucji. Sprawdza się to szczególnie w przypadku gatunków, społecznych, a wśród nich - ludzi. W "Nowoczesnej nauce i anarchizmie" Kropotkin stwierdza, że celem anarchizmu jest "ukształtowanie naukowej koncepcji świata obejmującej całą naturę i włączającą do niej człowieka". Ostatecznie w swoim pamflecie "Anarchistyczna Moralność" dochodzi do wniosku, że moralność wynika z instynktu pomocy wzajemnej. Pokazuje przykłady moralności, że moralność wynika z instynktu pomocy wzajemnej. Pokazuje przykłady moralności zarówno u ludzi jak i innych gatunków. Tak więc anarchizm był zawsze bardziej współczujący dla zwierząt niż inne teorie. A co z nowoczesnym anarchizmem? Czy można rozwinąć możliwą do zaakceptowania teorię praw zwierząt, kiedy niektórzy anarchiści w zupełności ją odrzucają. Oczywiście można. Taka teoria powinna łączyć koncepcje moralności rozwinięte przez amerykańskiego anarchistę Roberta Paula Wolffa i przez Kropotkina. Jak mówiłam, Kropotkin twierdzi, że teorię anarchistycznej moralności można wyprowadzić z instynktu pomocy wzajemnej. Wolff przyjmuje bardziej filozoficzny punkt widzenia. Twierdzi on, że anarchizm jest jedyną ideą zgodną z kantowskim wyobrażeniem, że jednostki są autonomiczne i dlatego są odpowiedzialne za swoje działania. Aby być naprawdę odpowiedzialnym za swoje działanie trzeba mieć całkowitą swobodę decydowania o swoich działaniach. Pomocne tu będzie wzięcie pod uwagę teorii J. J. Rousseau, że ludzie odczuwają współczucie dla istot, które uznają za podobne do siebie. To współczucie może być rozciągnięte nie tylko na ludzi, ale i na wszystkie istoty żywe. Teoria praw i moralności, która łączyłaby nominalistyczną teorię, która uznaje pewien stopień autonomii i konsekwentną wiarę w prawa jednostki. Jej definicja powinna brzmieć: Ludzie osiągnęli poziom świadomości, przy którym potrafią uznać autonomię jednostki. Więc ludzie mogą się zgodzić, że jednostki mają pewne prawa, w tym prawo do życia i prawo do podejmowania decyzji. Potrafią również uznać, że ludzie mają instynkt pomocy wzajemnej, który pozwala im odczuwać współczucie dla innych ludzi i dla innych istot żywych. Jeżeli te przesłanki zostaną zaakceptowane, wynika z nich, że indywidualni ludzie mają prawo w równym stopniu określać cele społeczeństwa i że przedstawiciele innych niż ludzie gatunków, mają prawo co najmniej do własnego życia.
Dlatego staje się oczywiste, dlaczego anarchiści powinni włączyć problem zwierząt do problemów walki z hierarchią. Wyeliminować ten problem to oznaczałoby, wyeliminować większość autonomicznych istot. Sankcjonując prześladowanie nie-ludzkich gatunków przez ludzi, sankcjonuje się hierarchię w ogóle. Anarchiści powinni również rozważyć potrzebę przemysłu mięsnego i farmaceutycznego, które opierają się na wykorzystywaniu zwierząt. Czy rzeczy wiście wykorzystywanie zwierząt jest konieczne dla dobra całej ludzkości, czy tylko dla dobra niewielkiej elity?
Jednocześnie obrońcy praw zwierząt powinni rozważyć czy możliwe jest wyzwolenie zwierząt w tak eksploatatorskim systemie jak kapitalizm. Jeżeli większość przemysłu czerpie zyski z wyzysku, czy grupka ludzi może się im przeciwstawić bez uznania, że konieczna jest przebudowa społeczeństwa. Czy realistyczne jest twierdzenie, że można skutecznie walczyć z wielkim przemysłem przez wzywanie konsumentów do bojkotu? Od kiedy anarchizm jest radykalnie anty-hierarchiczny w swej opozycji do władzy ekonomicznej i państwowej, jest najtrafniejszym wyborem dla obrońców praw zwierząt. Anarchistyczny ideał małych społeczności w których wszyscy ludzie bezpośrednio określają cele społeczne, sprzyjałyby respektowaniu praw zwierząt i poszanowaniu środowiska naturalnego. Możliwość stworzenia społeczeństwa, które nie ujarzmia zwierząt oznacza również koniec hierarchii w ludzkim społeczeństwie.
Czy teoria anarchizmu i ruch praw zwierząt już połączyły się w jakiś sposób ze sobą. Najlepszym przykładem anarchistycznych obrońców praw zwierząt może być Animal Liberation Front (Front Wyzwolenia Zwierząt). Są anarchistami (czy wiedzą o tym czy nie) ponieważ akceptują ideę akcji bezpośredniej, odmawiając uznania powszechnym normom stosunku ludzi do zwierząt (np. nie uznają zwierząt jako własności: dlatego też "wyzwalają" zwierzęta z laboratoriów, gdy naukowcy twierdzą że oni "kradną" je). W przyszłości anarchizm i prawa zwierząt muszą połączyć się ściślej, jeżeli chcą osiągnąć sukces. Trzeba mieć nadzieję, że coraz więcej aktywistów w obu ruchach zacznie zdawać sobie sprawię z tej współzależności.

przetłumaczył z jakiegoś angielskiego pisemka Klaudiusz Wesołek

Kropotkin pisał o pomocy

Kropotkin pisał o pomocy wzajemnej wewnątrzgatunkowej a nie międzygatunkowej, która byłaby absurdem z punktu widzenia bo sprowadzałaby łańcuch pokarmowy do etycznych wyborów. Nie naciągajmy na siłę teorii do swoich poglądów etycznych.

co to za

co to za dyrdymały?
Mutualizm w przyrodzie polega na tym że na nosorożcu siada ptaszek i wydłubuje mu ze skóry robale. Nosorożec się cieszy że nie ma robali, a ptaszek że jest najedzony.

A co na to robale?

A co na to robale?

no ta. xawier zwlaszcza ze

no ta. xawier zwlaszcza ze nie ma sie zadnej etyki ;P

xawier. zycie polega na

xawier. zycie polega na dokonywaniu wyborow!
zwierzeta i ludzie czy podoba ci sie to czy nie
czy rozumiesz to czy nie
czy akceptujesz to czy nie
tak samo jak ty i ja odczuwaja bol
tak samo jak ty czy ja krwawia i cierpia
tak samo jak ty i ja chca zyc - rozumiesz?
fa n

"bo sprowadzałaby łańcuch

"bo sprowadzałaby łańcuch pokarmowy do etycznych wyborów" - to zle??!

właśnie o to chodzi że

właśnie o to chodzi że bezsensowne jest stawianie tego jako pytania etycznego. Łańcuch pokarmowy to łańcuch pokarmowy. Bociany zjadają przysłowiowe żaby, żaby zjadają muchy, to jest kwestia natury. Chcesz to podważyć i wprowadzić pokój między muchami i żabami w imię jakiejś ideologii?

bociany nie jedza

bociany nie jedza zab!!!!!!!!!
pitolisz jak szyszko
dlaczego porownujesz do muchy do ludzi????
nie rozumiem
uwazasz ze zwierzeta nie czuja bolu???
smieszny jest twuj brak argumentow

GATUNKOWIZM SEXIZM RASIZM STOP

XXI WIEK-MORDOWAC ABY JESC?

rasista depcze potrzeby - interesy innej rasy
miesozerca depcze potrzeby - interesy innych gatunkow

dlaczego porownujesz ludzi z np muchami
podobno potrafimy rozroznic dobro od zla
mieso to morderstwo
chyba poprostu brak ci argumentow

DLA WLASCICIELI NIEWOLNIKOW NIEWOLNICTWO BYLO
CZYMS NATURALNYM

RASIZM SEXIZM GATUNKOWIZM

obojetnosc tez jest okrocienstwem
za lub przeciw
po ktorej stronie jestes

Ale komentarze...

Jak jedyne co macie do powiedzenia to slogany (jeszcze 'ignorancja to sila' dodajcie sobie na koncu) to naprawde szkoda Waszego czasu.

BTW: chcialbym zobaczyc jak w spoleczenstwie znacznie mniej spojnym politycznie i terytorialnie, po naszej idealnej wypasionej rewolucji @, bedziecie walczyc o te prawa zwierzat. Nie bedzie korporacji i wielkich farm, a jak bedziecie probowali zabrac rolnikowi swiniaka to Was pogoni z widlami. Bez prawa i korporacji wszelkie ruchy typu PETA nie bardzo maja co robic.

pseudo anarchisci - gatunkowi szowinisci

fenris przestan snic, nie bedzie zadnej rewolucji anarchistycznej
ta wasza wolnosc wlozcie sobie miedzy bajki
BO DO PUKI BEDA ZABIJANE ZWIERZETA BEDA ZABIJANI LUDZIE i vice versa

WYZWOLENIE ZWIERZAT WYZWOLENIE LUDZI

anarchia-chaos?

dala ciebie anarchia oznacza wogole nie istnienie zadnego prawa i zadnych zasad?
to powodzenia ci/wam zycze:p

Lokalnych zasad - jasne

Ale czy w sytuacji w ktorej - w teorii - nikt nikogo za morde nie bierze jestes w stanie wyegzekwowac jakiekolwiek prawo na skale wieksza niz mala, zintegrowana spolecznosc?

(PS. 'przestan snic' to raczej nie do mnie, myslalem ze lekka drwina w mojej poprzedniej wypowiedzi byla oczywista;)

przez wegetarianizm mozna

przez wegetarianizm mozna odnalezc anarchizm. ;)

anarchia-chaos?

anarchia-chaos?

JASNE!!!

Dodaj nową odpowiedź



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.