Caen: pracownicy naukowi solidaryzują się z protestem studentów
Na uniwersytecie w Caen doktoranci założyli kolektyw w ramach ruchu przeciwko reformie uniwersytetów.
Poniżej ich uzasadnienie przyłączenia się do protestów:
Jesteśmy pracownikami naukowymi, jednocześnie studentami, czasem wykładowcami i zajmujemy istotne miejsce w życiu uniwersytetów. Jednak jesteśmy pracownikami zagrożonymi. Chcemy być solidarni, więc powołaliśmy kolektyw, którego zadaniem będzie wyrażanie głosu pracowników naukowych uniwersytetu w Caen.
Pracownicy naukowi są pracownikami zagrożonymi
Jesteśmy pracownikami zagrożonymi przez brak stabilności zatrudnienia. Wielu z nas jest zmuszonych do zajmowania się pracą nie związaną z badaniami (jako woźni, kasjerzy i stróże nocni). Jesteśmy zagrożeni również dlatego, że uniwersytet odmawia prowadzenia dla nas kursów pedagogicznych, oraz opóźnia się o wiele miesięcy z wypłatami.
Solidaryzujemy sie z ruchem studenckim w walce przeciwko rozbiciu publicznej edukacji, a szerzej przeciwko systematycznej liberalizacji wszystkich dziedzin życia społecznego.
Ustawa dotycząca obowiązków uniwersytetów (ustawa Pecresse)
Ustawa Pecresse stoi w całkowitej sprzeczności z wartościami za którymi się opowiadamy. To prawo jest ściśle powiązane z logiką komercjalizacji i instrumentalizacji prac badawczych i zwiększa konkurencję pomiędzy pracownikami naukowymi, laboratoriami badawczymi, pomiędzy wydziałami i specjalizacjami. W długim okresie, zwiększona konkurencyjność doprowadzi do zmniejszenia różnorodności oferowanych zajęć i prowadzonych badań i spowoduje wzrost nierówności pomiędzy poszczególnymi podmiotami w ramach uniwersytetu.
Bynajmniej nie walczymy tylko o własną przyszłość, ale także o przyszłość prac badawczych jako wspólnego dobra studentów, pracowników naukowych, wykładowców i obywateli.
Nie mamy zamiaru wtrącać się w zgromadzenia związków studenckich. Przeciwnie, chcemy zwiększyć ich wiarygodność i dlatego oficjalnie wyrażamy naszą solidarność z ruchem studenckim.
Stwórzmy taki uniwersytet, jaki chcieliśmy zastać, gdy się nań zapisywaliśmy!