Piekło zjednoczonego nieba Europy
Unia Europejska stara się przyspieszyć próby stworzenia zjednoczonej przestrzeni powietrznej nad krajami członkowskimi. Inicjatywa, znana jako „Single European Sky” powstała w 2004 r.
Ciała doradcze przy Komisji Europejskiej wskazują na to, że podróże lotnicze nad krajami Unii są o wiele bardziej kosztowne niż w Stanach Zjednoczonych. Mówi się również o „nadmiernym” zanieczyszczeniu środowiska spowodowanym krętymi trasami lotu i o niebezpieczeństwach związanych z korkami w przestrzeni powietrznej. Sposobem na rozwiązanie tego problemu ma być wprowadzenie zunifikowanego systemu zarządzania lotami i liberalizacja usług kontroli lotów.
Według grupy ekspertów działającej przy KE, koszty lotów powinny być obniżone, a odpowiedzialność za szukanie oszczędności powinna spaść na linie lotnicze i lotniska.
Europejska Federacja Pracowników Transportu alarmuje, że nacisk na 50% zwiększenie przepustowości przestrzeni lotniczej przy naciskach na ograniczenie kosztów kontroli lotów może mieć bardzo negatywne skutki dla bezpieczeństwa. Presja na redukcję kosztów wiąże się z redukcją personelu i zatrudnianiem gorzej wyszkolonych specjalistów.
Również ekologiczny aspekt większej wydajności zużycia paliwa jest wątpliwy: według badań amerykańskiej National Academy of Sciences, korzyści z większej wydajności paliwowej zostaną znacznie ograniczone przez większą dostępność podróży lotniczych i – co za tym idzie – zwiększoną ilość lotów.