Wincenty Kołodziej: ANARCHIZM TOŁSTOJOWSKI

Publicystyka | Ruch anarchistyczny

Lew Tołstoj urodził się w 1828 r. w Jasnej Polanie, w tulskiej guberni. Studiował w Kazaniu wschodnie języki, a w Petersburgu prawo. Wstąpił następnie do wojska i w randze oficera pełnił służbę na Kaukazie. Po wojnie krymskiej, w której brał udział, przeszedł do rezerwy osiedlając się w Petersburgu. W latach 1857-1861 odbywał podróż po Niemczech, Francji, Włoszech i Szwajcarii, spotykając się z wieloma ludźmi, w tym i anarchistą P. Proudhonem. Powrócił do kraju i osiedlił się w swej rodzinnej posiadłości, zajmując się gospodarstwem, twórczością literacką i publicystyką polityczną.

Koncepcje ideowe Tołstoja przedstawione zostały w szeregu jego pracach, z których należy szczególnie wymienić: O spowiedzi (1879), Krótkie wyjaśnienie Ewangelii (1880), W czym moja wina (1884), Co mam robić w życiu (1885), Panowanie Boże wewnątrz nas (1893). Koncepcji swych sam Tołstoj nigdy nie utożsamiał z anarchizmem, od którego zdecydowanie się odcinał, uważając się za chrześcijanina, podczas gdy anarchistów traktował jako ateistów i rewolucjonistów.

Fundamentem tej koncepcji politycznej była zasada, ze najwyższym prawem człowieka jest miłość do Boga i drugiego człowieka, wobec czego Tołstoj stanął na stanowisku, iż na zło nie należy odpowiadać złem, co jest podstawowa zasada religii chrześcijańskiej. Uważał jednak, ze zasada miłości bliźniego została przez kościoły chrześcijańskie we współczesnym świecie wypaczona, przez odejście od nauki Chrystusa. Kościoły - zarówno katolicki, prawosławny, jak i protestancki, hołdują zarozumiałości, uległości wobec władzy państwowej, stosowaniu gwałtu w stosunku do wiernych, a ponadto brak w nich miłości, sprawiedliwości, ducha życia. Propaguje sie w nich kult śmierci i życia pozagrobowego. Tymczasem nauka Chrystusa, zdaniem Tołstoja, to przede wszystkim umiłowanie życia, ruchu i miłości, bez których człowiek nie może żyć, jeśli pragnie być człowiekiem i prowadzić rozumne życie. Oznacza to, ze koncepcje Tołstoja mają podłoże racjonalistyczne, pod-czas gdy działania kościołów chrześcijańskich - irracjonalne, przystosowane do współczesnej obłudnej rzeczywistości. Kościoły ochraniają te obłudę akceptując wyzysk i nierówność społeczną, odwołując się przy tym do sprawiedliwości niebiańskiej.

Ponieważ człowieka zewsząd otacza zło, dlatego powinien sie jemu przeciwstawić, pokornym i pokojowym stosunkiem do tego, co czyni zło. Oznacza to, że na zło trzeba odpowiadać dobrem, a jedyna formą walki z tym złem powinien być jego bojkot. Lew Tołstoj za zło uważa tez państwo i władzę. Tej ostatniej należy sie przeciwstawić poprzez bojkot wszelkich struktur organizacyjnych, ułatwiających sprawowanie władzy. Będzie to wiec bojkot sądów, wojska, policji, administracji, urzędów podatkowych, itp., wyrażający się myślowa alienacja wobec państwa i władzy, na rzecz, zajęcia się życiem codziennym. Negatywny stosunek miał Tołstoj do życia miejskiego i rozwijającego się przemysłu, pozytywny zaś do życia i pracy na wsi, wychwalając jej pożyteczność i bliski kontakt z naturą. Był więc zwolennikiem fizjokratów. Uważał, ze ziemia powinna należeć do tych, co ją uprawiają i na niej żyją, ale przejecie jej prócz naród, dokonać się powinno nie przez bunty, demonstracje, rewolucje i uchwały parlamentu, lecz poprzez bojkot uprawy ziemi obszarniczej i powinności dworskich. Tym sposobem, wg niego, można zmusić właścicieli ziemskich do oddania ziemi w ręce chłopów.

W latach 90-tych XIX wicku idee Tołstoja znalazły swych zwolenników w osobach W. Czertkowa, D. Hilkowa, B Biriukowa, I. Golbinowa-Posadowa, I. Tregubowa i A. Podjanskiego, którzy rozwijali twórczo koncepcje swego nauczyciela, prowadząc działalność polityczną i wydawniczą zarowno w kraju, jak i zagranica. W Rosji wydawali rozprawy polityczne i dziennik ,,Oratorn", zaś w Londynie dziennik ,,Swobodnoje słowo" pod redakcja W. Czertkowa.

Z powyższego przeglądu koncepcji politycznej Tołstoja widać wyraźnie istnienie w jego poglądach idei anarchistycznych, takich jak: negacja władzy, państwa i wszelkich struktur politycznych. Uzasadnia to określenie koncepcji politycznych Tołstoja jako anarchizmu chrześcijańskiego, który ma trwałe miejsce w historii Rosji i w badaniach naukowych.

nie do końca jest prawda ze

nie do końca jest prawda ze sie Tołstoj odcinał od anarchizmu. jak znajdę cytat to pokaże, ze uważał sie za anarchistę pokojowego.

uśmiechnij się...

byli już anarchiści kawiarniani, teraz czas na anarchistów
pokojowych :-)

Teraz? Tołstoj żył ponad

Teraz? Tołstoj żył ponad 100 lat temu!

Za żadnego anarchistę

Za żadnego anarchistę pokojowego się nie uważał. Anarchizmem nazywa się po prostu zbiór koncepcji negujących zasadność przemocy i przymusu państwa wobec jednostki i społeczeństwa(a co z tym idzie jego zasadność istnienia). Do takich konceptualistów należał też Tołstoj, ale nigdy nie uważał się za anarchistę.

Nazewnictwo jest w sumie

Nazewnictwo jest w sumie mało istotne. Z Tołstoja można czerpać bardzo wiele nauk co nie oznacza, że trzeba zgadzać się z całością jego poglądów, więc wyskakiwanie z pokojowymi metodami działania jako Ostatecznym Wielkim Argumentem na Lwa Tołstoja nie ma sensu. Ja nadal uważam za szalenie ważne to co on mówił o roli Boga oraz o moralnym aspekcie anarchizmu.

Jasne że aspekt moralny

Jasne że aspekt moralny jest ważny, a także forma wiary, ale niestety z tego co zauważam, coraz więcej "anarchistów" walczy z kulturą i religią w imię wyższej kultury tzw. racjonalnej. Umieszczają się na portalach w stylu racjonalista i roszczą sobie prawo do jednego słusznego pojęcia humanizmu. Z tym, że humanizm to bardziej złożone pojęcie. Inny jest u Tołstoja, inny u Russella, jeszcze inny u Fromma itd...
Oczywiście wybiorą Russella.
Hitem po wsze czasy będzie "Bóg urojony" Dawkinsa. Zero znajomości kulturowych aspektów w religii, zero znajomości antropologii, zero psychologii. Ważne, że to racjonalista( a i to jest szerokim pojęciem) albo naukowiec powiedział i to jest dobre!
Tołstoj sie w grobie przewraca. Ba! Nawet walczący z Bogiem Bakunin się przewraca, bo w swojej walce walczył z samym sobą i było w tym jakieś życie. A racjonaliści wątpliwości nie mają - jak trupy.

Mam pytanie : chodzi mi o

Mam pytanie : chodzi mi o nowele "Królestwo Boga jest wewnątrz was", czy została kiedykolwiek przetłumaczona na język polski?

Poszukiwałem tej ksiązki

Poszukiwałem tej ksiązki przez wiele lat i zapewne nie została przetłumaczona na język polski.

Dodaj nową odpowiedź



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.