Ostrołęka: Mobilis sprowadza złom i stara się skłócić pracowników

Kraj | Gospodarka | Prawa pracownika | Transport

Inwestycje, poprawa jakości usług, budowa nowego dworca - tak niektórzy wyobrażali sobie rozwój ostrołęckiego PKS po prywatyzacji. Jak wygląda rzeczywistość po przejęciu spółki przez firmę Mobilis?

- Kilka razy się wypowiadał prezes Mobilisu, że zainwestuje w tabor w naszej spółce nawet do 100 milionów złotych. Ostatnio dostaliśmy autobusy w wieku około 16 lat, sprowadzone z zagranicy. W nich więcej błota przyjechało jak tego sprzętu – tak uważają związkowcy z PKS w Ostrołęce.

Jak zaznaczają, stan autobusów nie wskazuje na to, że mogłyby nadawać się do jazdy. Odpadające kawałki rdzy, powgniatane boki, elementy przyklejone szarą taśmą klejącą, zapleśniała tapicerka, tony kurzu i brudu - to obraz najnowszego zakupy firmy Mobilis. Autobusy nadają się tylko do zezłomowania.

- Odpowiedzialnie mówię, że nasze wyeksploatowane autobusy typu „autosan” idą do kasacji w lepszym stanie niż te przyszły – powiedział Mieczysław Krukowski, przewodniczący komisji zakładowej NSZZ „Solidarność 80” przy PKS w Ostrołęce.

- Duża liczba autobusów pozostała w porcie w Gdyni, nie są w stanie przyjechać, trzeba je przywieźć na lawetach. Nie wiem, czy te autobusy przyjechały wozić ludzi, czy zwierzęta? – dodał Jan Myślak, przewodniczący związku.

Polsko-izraelska firma Mobilis została właścicielem PKS w Ciechanowie, Mińsku Mazowieckim, Mławie, Płocku, Przasnyszu i Ostrołęce w czerwcu 2010 r. PKS w Gostyninie pod Płockiem również miał zostać sprzedany spółce, do czego jednak nie doszło dzięki strajkowi pracowników.

Egged – firma izraelska, do której należy spółka Mobilis, działa także na terenie okupowanej Palestyny. Grupa Egged, największy przewoźnik autobusowy w Izraelu kontrolujący ponad 60% rynku transportowego w tym kraju, obsługuje komunikację autobusową między nielegalnymi osiedlami na Zachodnim Brzegu oraz uczestniczy w budowie połączeń pomiędzy Jerozolimą a nielegalnymi koloniami izraelskimi wybudowanymi wokół miasta – z dróg tych mogą korzystać wyłącznie Izraelczycy. Z tego powodu, firma znajduje się na celowniku organizacji walczących z okupacją.

Reagując na doniesienia portalu eOstroleka.pl, Eugeniusz Szymonik, Prezes Zarządu Mobilis Sp. z o.o. opublikował na stronie spółki "informację dla pracowników", w której oskarża związkowców o „rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji” i tłumaczy zakup wadliwych autobusów od spółki matki Egged koniecznością „uniknięcia zwolnień grupowych wśród mechaników spółek PKS Grupy Mobilis”, którzy musieliby pożegnać się z pracą, gdyby spółka zakupiła sprawne autobusy. Dlatego też spółka pozyskała wysłużone autobusy po 15-letniej eksploatacji. Remonty zdezelowanych autobusów mają trwać dopóty, dopóki „liczba pracowników zaplecza technicznego w sposób naturalny nie osiągnie poziomu akceptowalnego”.

Stosując sprawdzoną metodę na wbijanie klina pomiędzy pracowników, zarząd spółki pisze:

„Udzielanie informacji do mediów publicznych przez niektórych związkowców z naszych Spółek, że autobusy sprowadzone z Eggedu w tym stanie technicznym nadwozia są przeznaczone do realizacji zadań przewozowych uznajemy za przekroczenie wszelkich dopuszczalnych granic, jakie obowiązują każdego Pracownika i każdego Związkowca. Tego typu zachowania szkodzą naszym Spółkom (odstraszają nam klientów na bardzo konkurencyjnym rynku) oraz szkodzą dobremu imieniu Inwestora, który po zapłaceniu dużych pieniędzy do Skarbu Państwa konsekwentnie realizuje pakiet inwestycyjny nie tylko w zakresie wymiany taboru. Jednocześnie podjęliśmy trud sprowadzenia autobusów z Eggedu przede wszystkim w celu zapewnienia pracy tym grupom zawodowym, które są narażone na zwolnienia grupowe, bo przecież łatwiej byłoby kupić autobusy używane w Europie Zachodniej. Ponadto tego typu zachowania niektórych Związkowców są wymierzone bezpośrednio przeciwko pracownikom zaplecza technicznego, których chce się pozbawić pracy, a jednocześnie Spółki byłyby pozbawione dodatkowego przychodu za wykonywane prace remontowe.”

http://www.eostroleka.pl/8222nowe8221-autobusy-pks-w-ostrolece-8222przyj...
http://www.eostroleka.pl/mobilis-o-kontaktach-zwiazkowcow-z-mediami-prze...
https://palestyna.wordpress.com/2011/04/03/wezwanie-do-bojkotu-izraelski...

Czy to możliwe, że to

Czy to możliwe, że to związek bije pianę (być może z powodu przepływu informacji), a szefostwo miało dobre intencje? Skomplikowana sprawa, nie podejmę się oceniać. 16-letnie autobusy można kapitalnie wyremontować (tabor autobusowy i tramwajowy miejskich przewoźników miewa taki wiek, choć już rzadziej), niemniej ich napęd na pewno będzie nieekologiczny.
Napuszczanie niegodne.

Dodaj nową odpowiedź



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.