Estonia: Tallinn wprowadzi bezpłatną komunikację miejską

Ekologia/Prawa zwierząt | Gospodarka | Transport

Mieszkańcy Tallinna w zakończonym w niedzielę referendum opowiedzieli się za bezpłatnym transportem publicznym. Propozycję, która od 1 stycznia 2013 roku znosi opłaty za komunikację miejską, poparło 75,5 proc. głosujących - podały władze estońskiej stolicy.

W plebiscycie zorganizowanym na wniosek zarządu miasta, od zeszłego poniedziałku wzięło udział 68 tys. mieszkańców Tallinna, czyli ok. 20 proc. uprawnionych do głosowania.

- Dzięki bezpłatnej komunikacji miejskiej ograniczymy korzystanie z samochodów, zwiększymy mobilność biednych rodzin, a także przyczynimy się do ochrony środowiska w wymiarze lokalnym oraz globalnym - twierdzi burmistrz Tallinna Edgar Savisaar z Partii Centrum, która ma większość w miejskiej radzie.

Według projektu opłaty w tallińskiej komunikacji mają nadal obowiązywać turystów oraz pasażerów z innych estońskich gmin. W ten sposób samorząd chce zachęcić przyjeżdżających do pracy w stolicy Estończyków do zameldowania się w Tallinnie oraz płacenia tam podatków.

Burmistrz zapowiedział połączenie przedsiębiorstw nadzorujących autobusy, trolejbusy oraz tramwaje, co ma przynieść oszczędności i poprawić ich funkcjonowanie.

Dziś w Tallinnie bilet miesięczny kosztuje 18,5 euro, wpływy z biletów pokrywają ok. 40 proc. wydatków na komunikację.

Blisko 400-tysięczny Tallinn ma szansę stać się pierwszym dużym miastem w Europie z darmowym transportem publicznym. Tego typu rozwiązania funkcjonują w mniejszych miejscowościach, np. w stolicy fińskich autonomicznych Wysp Alandzkich Mariehamn czy w szwedzkiej gminie Avesta.

Inicjatywę Tallinna popiera skandynawska społeczna organizacja Planka, która przyznała władzom stolicy Estonii nagrodę Nolltaxepriset.

Planka do wprowadzenia darmowego transportu miejskiego od kilku lat bezskutecznie namawia władze Sztokholmu, Goeteborga oraz Oslo. Mieszkańców tych miast Planka nawołuje do obywatelskiego nieposłuszeństwa, uczy, jak jeździć komunikacją miejską na gapę. W Sztokholmie organizacja prowadzi kursy przeskakiwania przez bramki metra oraz oferuje ubezpieczenie od konieczności zapłacenia mandatu.

No, to jest coś... :-)

No, to jest coś... :-)

A u nas?

U nas raczej zmierzamy do modelu USA.
Polecam film o tym jak w USA zniszczono transport publiczny i jakie były tego motywy: link.

Nie bezpłatny transport,

Nie bezpłatny transport, tylko w 100% opłacany z podatków. Za coś trzeba zapłacić kierowcom, kupić tabor, paliwo. Pytanie tylko, czy taki system jest sprawiedliwy. A co z turystami i mieszkańcami okolicznych gmin, którzy nie płacą podatków w mieście?

Podatki?

Podatki? Hm...myślałem że już jakieś płacimy.

Jakbyś czytał coś poza

Jakbyś czytał coś poza samym tytułem to byś się dowiedział: "Według projektu opłaty w tallińskiej komunikacji mają nadal obowiązywać turystów oraz pasażerów z innych estońskich gmin."

Panie księgowy, opłat nie

Panie księgowy, opłat nie powinno pobierać się od nikogo - ty pojeździsz za darmo u mnie jeśli zechcesz a ja u ciebie... Jak ty to sobie wyobrażasz? że niby raptem wszyscy mieszkańcy np. Wrocławia biegusiem pojadą do Warszawy żeby wykorzystać darmową komunikację miejską? a niby po co? Osoby z zewnątrz nie stanowią raczej poważnego odsetka użytkowników kominikacji miejskiej. A turyści zamiast biletu kupią sobie piwko i też będzie fajnie ;-) ewentualnie można w autobusach czy tramwajach umieścić skarbonki na dobrowolne datki.

This morning tens of

This morning tens of thousands rode the New York City subways for free in a Fare Strike organized by Occupy Wall Street in coordination with rank-and-file transit workers.

This morning before rush hour, teams of activists, many from Occupy Wall Street, in conjunction with rank and file workers from the Transport Workers Union Local 100 and the Amalgamated Transit Union, opened up more than 20 stations across the city for free entry. As of 10:30 AM, the majority remain open. No property was damaged. Teams have chained open service gates and taped up turnstiles in a coordinated response to escalating service cuts, fare hikes, racist policing, assaults on transit workers’ working conditions and livelihoods — and the profiteering of the super-rich by way of a system they’ve rigged in their favor.

http://libcom.org/news/successful-fare-strike-new-york-subways-29032012

Dodaj nową odpowiedź



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.