Kraków: Film "Nadprodukcja. Terror konsumpcji"
Federacja Anarchistyczna sekcja Kraków zaprasza na kolejną odsłonę Czwartkowego Dyskusyjnego Klubu Filmowego. Projekcja odbędzie się 23 listopada o 20.oo w Kawiarni Naukowej (http://www.kawiarnianaukowa.ovh.org/) na ul. Jakuba 29. Tym razem oprócz obejrzenia filmu w miłej atmosferze rozkręcamy pchli targ. Zapraszamy do przyniesienia rzeczy które nie są Wam już potrzebne, a potem do wymieniania/sprzedawania/kupowania/oddawania ich.
Teraz już o filmie:
"Nadprodukcja. Terror konsumpcji"
(Surplus. Terrorized into Being Consumers)
dokumentalny, Szwecja 2003
Reżyseria: Erik Gandini
Nagrody: Nagroda dla najlepszego filmu Silver Wolf IDFA 2003
Nominacje: Nominacja do nagrody Guldbaggen
Autorzy filmu stawiają pytania, które są ważniejsze od odpowiedzi.
- Dlaczego powszechnie obowiązujący konsumpcyjny styl życia wzbudza tyle sprzeciwów i wznieca rewolty antyglobalistów na całym świecie?
- Dlaczego przywilej robienia zakupów i dokonywania wyborów konsumenckich nie prowadzi automatycznie do szczęścia?
- Skąd bierze się poczucie pustki i osamotnienia jednostek pomimo materialnej zasobności społeczeństw zachodnich?
Zdaniem guru ruchu antyglobalistycznego, Johna Zerzana, telewizyjny spot reklamowy jest najpotężniejszym środkiem komunikacji, jaki człowiek kiedykolwiek wymyślił. Demolowanie restauracji typu "fast-food" i sieci handlowych jest, zdaniem Zerzana, naturalną reakcją na terror i agresję konsumpcjonizmu. Film stosuje te same techniki, co reklama telewizyjna: obsesyjne repetycje zmanipulowanych kolaży, obrazów i dźwięku, szybki montaż. Wypowiedzi Georga W. Busha (słynny "shopping speech"), Billa Gatesa ("Komputer zapewni światu pokój i zbliży ludzi do siebie."), J. Chiraca, W. Putina i F. Castro są wyjęte z szerszego kontekstu. Film lansuje tezę, że jesteśmy sterroryzowani przez system, który dla swojego przetrwania bezwzględnie wymaga, byśmy byli przede wszystkim konsumentami.
Podawane są druzgocące dane statystyczne, np. fakt, iż 20% ludzkości konsumuje 80% zasobów naturalnych naszego globu. Twórcy filmu prezentują kilka postaci - typowych przedstawicieli naszych czasów: sprzedawcę luksusowych sex-dolls, który handluje intymnością niczym kiełbasą, internetowego milionera, dla którego wydawanie ogromnych pieniędzy jest ciężką pracą i młodą Kubankę mierzącą zachodni dostatek ofertą restauracji typu "fast-food" i wielkością Big Maca.
"Film o konsumpcjonizmie całkowicie nas skonsumował. Zwalcza ogień ogniem." (fragment z uzasadnienia decyzji Jury IDFA 2003 r.).