Warszawa: Uroczyste Zasłonięcie Pomnika Romana Dmowskiego

Kraj | Antyfaszyzm
2011-11-09 12:00
2011-11-09 13:00

Festyn, balony, samba, cyrkowcy, przemalowywanie pomnika – przyjdź i baw się z nami!

Na początek dowcip: - Czym pomnik Dmowskiego różni się od słonia? – Tym, że pomnik Dmowskiego można zasłonić, a słonia nie można zapomnikować.

A skoro można zasłonić, to należy to zrobić.
Roman Dmowski nie zasługuje na gloryfikację. Swoją ideologię polityczną oparł na nienawiści, był antysemitą nawołującym do usunięcia Żydów ze społeczeństwa ("Powiedziałem sobie, że najważniejszym mojem zadaniem jest zajęcie się gruntowne kwestią żydowską i doprowadzenie do utrącenia panowania Żydów na świecie", Myśl Narodowa, 1939). Pełnił funkcję honorowego prezesa Młodzieży Wszechpolskiej, organizacji znanej głównie z awantur ulicznych, niszczenia żydowskich sklepów i napadania na studentów żydowskiego pochodzenia. Kolejne niesławne fakty z biografii Dmowskiego: w czasie antycarskiego powstania 1905 r. schronił się w Królewcu; w okresie walki o niepodległość głosił, że Polacy powinni być lojalni wobec Imperium Rosyjskiego; opiewał włoski faszyzm. Pełniejszy biogram Dmowskiego znajduje się na stronie:

http://11listopada.org/strona/yciorys-naszego-nie-bohateranie-naszego-bo....

Przeciwko postawieniu Dmowskiemu pomnika w Warszawie protestowali m.in. Marek Edelman, jeden z powstańców getta warszawskiego, i prof. Maria Janion, literaturoznawczymi. Mimo to pomnik stanął w 2006 roku. Jest czczony podczas marszy narodowców i neofaszystów odbywających się co roku 11 listopada.

Tak wstydliwą część miasta trzeba przysłonić. Zapraszamy wobec tego na Uroczyste Zasłonięcie Pomnika Romana Dmowskiego, które odbędzie się 9 listopada, w Międzynarodowym Dniu Walki z Faszyzmem i Antysemityzmem.
Będzie to radosne święto swobody, na którym przygrywać będzie samba, a uczestniczki i uczestnicy za pomocą kredek odpowiedzą na pytanie „jeśli nie pomnik Dmowskiego, to co?”. Zachęcamy do ubrania się kolorowo i do zabrania ze sobą zabawek (piłek, badmintona, kręgli), kredek, flamastrów, ciastek i termosów z gorącą czekoladą.

Na Uroczyste Zasłonięcie Pomnika Dmowskiego zaprasza Żelbeton - queerowo-feministyczny, antyfaszystkowski blok non-violence. W zeszłym roku Żelbeton jako wymoczki włoskowate przejął pod pomnikiem Wartę Niehonorową (więcej w artykule).
Zasłonięcie obywa się w ramach Dni Antyfaszyzmu. Żelbeton wspiera blokadę marszu faszystów.

Środa, 9.11.2011
12:00-13:00
Pl. Na Rozdrożu
(u zbiegu Al. Szucha i Al. Ujazdowskich)

utrącenie panowania to nie

utrącenie panowania to nie usuniecie zydow ze spoleczenstwa chyba?

W praktyce

W praktyce wyglądało to tak samo. te same represje, ta sama nienawiść.

Stefan ZgliczyńskiRoman

Stefan Zgliczyński
Roman Dmowski – hitlerowiec

Do tej pory sądziłem, iż wściekle antysemicki język polskiej prawicy pierwszych dekad XX w. kończył się na planach wysiedlenia Żydów z Polski – dobrowolnie lub siłą. Czyli niewiele różnił się od szalejącego wówczas w Europie antysemityzmu, wraz z jej niemiecką odmianą, która również – przynajmniej do ataku na ZSRR w 1941 r. – zakładała ekspulsję europejskich Żydów poza kontynent. I tu muszę przyznać, że się myliłem – Krzywiec przeczytał Dmowskiego et consortes znacznie uważniej.

Okazuje się, że już na całą epokę przed Mein Kampf, bo w 1901 r. na łamach prasy narodowej Dmowski zadał pytanie: „Czy żydów zasymilować, czy wypędzić czy wymordować?” (s. 251). Jako że w asymilację sam nie wierzył, pozostawały więc dwa ostatnie rozwiązania. Ubolewał jednak nad brakiem możliwości do ich zrealizowania – „żadne z tych rozwiązań nie leżałoby w naszej mocy, chociażby było najbardziej pożądane” (s. 251). Aż kusi zadać pytanie – a jeśli „leżałoby w naszej mocy”?

Podobna rezygnacja przebija z elaboratu Uwagi o sprawie żydowskiej, jaki 10 lat wcześniej opublikował młodopolski poeta i tłumacz Antoni Lange: „Rasa żydowska, na swoje i innych ludów nieszczęście, zamiast wyginąć, jak to się stało z innymi narodami starożytności, przechowała się do naszych czasów. Gdyby Europa chrześcijańska, mająca zawsze wytępienie ich na celu, była dość konsekwentną i dość energiczną, aby ich rzeczywiście wytępić. Dziś jest za późno: sentymentalizm do takiego stopnia rozwinął się w ludziach, że nikt (przynajmniej głośno) nie postawił jedynie logicznej i konsekwentnej zasady rozwiązania kwestyi żydowskiej w duchu antysemickim, a mianowicie absolutnego wytępienia żydów ogniem i mieczem.” (s. 252-253). I dalej: „Wytępienie gwałtowne, odruchowe – ma tę złą stronę, że nie może być prawidłowo zorganizowane; jako takie zatrzymać się musi wpół drogi i do celu nie doprowadzić. Zaś tępienie systematyczne, jak łatwo obliczyć trwało by co najmniej 75-100 lat; a niepodobna przypuścić, aby tłum ludzki w ciągu stu lat był oprawcą. Jakkolwiek więc można i należy krwawe wybuchy przewidzieć, to jednak rzeź – dzięki swej bezowocności – musi być uważaną za najabstrakcyjniejszą abstrakcyę” (s. 254).

Lange i Dmowski ubolewali, że „rozwiązanie kwestii żydowskiej” – czy na drodze emigracji czy też mordu jest niemożliwe ze względów technicznych i logistycznych. Stąd być może atencja Dmowskiego dla Hitlera, w którym widział idealistę i fanatyka „narodowej sprawy”, a być może również i tego, kto „kwestię żydowską” rozwiąże ostatecznie... Cykl artykułów Dmowskiego, „Hitleryzm jako ruch narodowy”, chwalący m.in. antysemityzm Hitlera, ukazywał się w 1932 i 1933 r. m.in. w Gazecie Warszawskiej i Kurierze Poznańskim. Zaś krakowski Czas zamieścił 27 września 1933 r. omówienie tych szkiców pod wiele mówiącym tytułem: „Roman Dmowski jako hitlerowiec” (s. 156).

http://monde-diplomatique.pl/LMD58/index.php?id=1_5

DMOWSKI

to najlepszy życiorys Dmowskiego jaki czytałem !
Dziękuję i gratuluje autorowi

Happening trwa. Zebrała sie

Happening trwa. Zebrała sie też grupa agresywnych dresiarzy..

Dodaj nową odpowiedź



Zawartość tego pola nie będzie udostępniana publicznie.


*

  • Adresy www i e-mail są automatycznie konwertowane na łącza.
  • Możesz używać oznaczeń [inline:xx] żeby pokazać pliki lub obrazki razem z tekstem.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <ul> <ol> <li> <blockquote> <small>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.